۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

پدر جذامیان ایران درگذشت +عکس

دکتر محمدحسین مبین، پدر جذامیان ایران درگذشت.
کد خبر : ۲۶۰۵۱۴
صراط: دکتر محمدحسین مبین، پدر جذامیان ایران بامداد امروز درگذشت.
مراسم تشیع و تدفین این بزرگ مرد علم پزشکی کشور فردا در وادی رحمت تبریز برگزار خواهد شد.
گفتنی است، سیّد محمدحسین مُبَیِّن متولد ۱۳ آذر ۱۳۰۶، تبریز، پزشک، نویسنده و شاعر اهل تبریز است. به جهت فعالیت‌های گسترده دکتر مبین، در حوزه بیماری جذام، از وی به عنوان «پدر جذام ایران» یاد می‌شود. وی در ریشه‌کنی این بیماری در ایران، نقش به سزایی داشت.
استاد مبین از بهمن سال ۱۳۵۳ به عنوان عضو افتخاری «انجمن کمک به جذامیان ایران» و چند سالی نیز به عنوان رئیس «انجمن کمک به جذامیان آذربایجان» به بیماران جذامی خدمت کرده است.
دکتر مبین نه تنها در انجمن «حمایت از جذامیان» بلکه در بقیه مجامع خیریه نیز از آن جمله «کمیته امداد امام خمینی»، «انجمن خیریه نوبر تبریز»، «مؤسسه حمایت از مستمندان» و «هیئت عیادت از بیماران» فعالانه حضور داشته و همکاری می‌نماید. وی در سال ۱۳۵۵ به عضویت «هیئت تحریریه مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز» انتخاب و هم اکنون نیز به این همکاری ادامه می‌دهد.
دکتر مبین در آبان ماه ۱۳۶۷ بازنشست شد؛ اما با این حال خدمات خود را به عنوان رئیس «مرکز بررسی و تحقیق بیماری‌های پوست آذربایجان شرقی» و «بیمارستان جذامیان باباباغی تبریز» کماکان ادامه داد.
بیمارستان جذامی باباباغی در سایه فعالیت‌های وی پیشرفت قابل توجهی در بعد کمی و کیفی یافته و به مرکز فعالی برای تحقیق و بررسی جذام و درمان نگهداری جذامیان تبدیل شده است.
در زمینه تعلیم و آموزش بیماری‌های پوست به مرکز مجهز علمی و عملی مبدل شده و دانشجویان پزشکی، پرستاری، کارشناسان و کاردانان علوم آزمایشگاهی و دانشجویان علوم انسانی و پیراپزشکی از امکانات آموزشی این مرکز استفاده کرده و عده زیادی از دانشجویان پزشکی پایان‌نامه‌های تحصیلی خود را با راهنمایی و همکاری دکتر مبین تدوین و تهیه می‌کنند.
از این پزشک، چند کتاب شعر نیز به نام‌های «به یاد شهریار»، «سخنان عارفانه و نصایح حکیمانه نظامی گنجوی»، «غنچه‌های خونین»، «عاشیقلار»، «گل باهاریم گل» و «قوش یوواسی» منتشر شده است.
دکتر مبین، به دلیل خدمات انسان دوستانه بی نظیر خویش بارها از طرف سازمانهای بین المللی از جمله یونیسف مورد تقدیر قرار گرفته بود و فروغ فرخزاد شاعره ی پر آوازه معاصر ایرانی با الهام از حرکتهای خیرخواهانه وی فیلمی مستند به نام «این خانه سیاه است» ساخته است.