۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸

پاسخ خمسه به منتقدان برنامه جنجالی‌اش

پس از انتقاداتي که درباره‌ي آوردن خر به برنامه‌ي «خندوانه» در کمدي استندآپ عليرضا خمسه مطرح شد، اين بازيگر توضيح داد: اتفاقي که در برنامه «خندوانه» افتاد، فقط گوشه چشمي به ادبيات عاميانه کشورمان داشت، نه توهين به ملت؛ چراکه مسلما کسي که 40 سال است در حوزه‌ي هنر کار مي‌کند به مخاطبانش بي‌احترامي نمي‌کند.
کد خبر : ۲۶۰۷۳۴
صراط: اين بازيگر پيشکسوت طنز، دلايلش براي استفاده از خر در برنامه‌ي کمدي‌اش در «خندوانه» را توضيح داد و گفت: غفلت ما در بسياري از زمينه‌ها باعث شده گنجينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي‌مان به يغما برود. به عنوان مثال در مورد مولوي، اين عارف بزرگ آنقدر غفلت کرديم تا ترک‌ها (کشور ترکيه) سند اين بزرگمرد را به نام خودشان زدند. همچنين در زمينه طنز مکتوب هم کوتاهي‌هاي بسياري کرديم که اين کوتاهي‌ها هم در فرهنگ رسمي و هم در فرهنگ غيررسمي کشورمان قابل مشاهده است.

وي اضافه کرد: به عنوان مثال در فرهنگ شفاهي که در فرهنگ هر کشوري بايد زنده بماند و از آن است که آبشخور مي‌گيرد، ما مشخصا برنامه‌ «ملانصرالدين و خرش» را داريم که مجموعه‌اي از بسياري حکمت‌ها، مثل‌ها و گره‌هاي اجتماعي را در خودشان جاي داده‌اند. قطعا شخصيت ملانصرالدين و خرش براي پر کردن اوقات فراغت خلق نشده‌اند؛ چراکه اگر اين طور بود، قرن‌ها دوام نمي‌آوردند، به همين خاطر ما وقتي از چنين گنجينه‌هاي طنز و فرهنگي هنري کشورمان غفلت مي‌کنيم ديگران به اين گنجينه‌ها دسترسي پيدا مي‌کنند و سندش را به نام خود مي‌زنند. شخصيت ملانصرالدين و خرش هم از جمله شخصيت‌هايي است که چند سالي است کشور ترکيه در مجامع جهاني آن‌را به نام خودش ثبت کرده است؛ در حالي که اين شخصيت در بين افکار عمومي کشورمان سال‌هاست که مورد استفاده و بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

خمسه در ادامه به نقدي که نسبت به استفاده از خر در يک برنامه تلويزيوني از سوي برخي شخصيت‌هاي فرهنگي و سياسي مطرح شده و اينکه از سوي برخي، استفاده از خر در يک برنامه پربيننده توهين به ملت تلقي شده است، پاسخ داد: کساني که هيچ اطلاعي از پيشينه فرهنگي‌شان ندارند، فکر مي‌کنند آمدن يک خر در کتاب و برنامه تلويزيوني توهين است؛ بنابراين من هم کساني را که آنقدر با فرهنگشان آشنايي ندارند را مورد خطاب قرار نمي‌دهم. فقط خواهشم از ديگر دوستان اين است که به چاپ‌هاي ديگر مولانا استناد کنند تا مطالبي برايشان يادآوري شود.

اين بازيگر طنز بار ديگر تاکيد کرد: اتفاقي که در برنامه «خندوانه» افتاد فقط گوشه چشمي به آن ادبيات عاميانه داشت نه توهين؛ چراکه کسي که 40 سال است در عرصه هنر فعاليت مي‌کند به مخاطبش بي‌احترامي و توهين نمي‌کند.

عليرضا خمسه در پايان گفت‌وگوي خود ضمن تسليت به بازماندگان حادثه منا اظهار کرد: فاجعه منا آنقدر غم‌انگيز است و آنقدر ريشه در وجود همه ما دارد که بعيد مي‌دانم ماه‌ها طول بکشد تا ملت ايران رفتاري که اسمش خنده است را به ياد بياورند.
منبع: ایسنا
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز