۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴

صید غیرقانونی پرندگان در فریدونکنار +تصاویر

مهاجرت پرندگان به زیستگاه های شمال کشور به خصوص عرصه های تالابی، آب بندان ها و شالیزارهای فریدونکنار و سرخرود مازندران آغاز شده است و هم اکنون پرندگان جهت زمستان گذرانی وارد این مناطق شده اند.
کد خبر : ۲۶۰۷۸۴
صراط: امسال حدود دو ماه زودتر از سال های گذشته مهاجرت پرندگان به زیستگاه های شمال کشور به خصوص عرصه های تالابی، آب بندان ها و شالیزارهای فریدونکنار و سرخرود مازندران آغاز شده است و هم اکنون دسته هایی از انواع مرغابی ها، اردک ها و سایر پرندگان جهت زمستان گذرانی وارد این مناطق شده اند.

صید غیرقانونی پرندگان در فریدونکنار +تصاویر

همزمان با مهاجرت زود هنگام پرندگان، علی رغم محدودیت ها و ممنوعیت های قانونی اعلام شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران، فعالیت های غیر قانونی ازجمله نصب تورهای هوایی و شکار غیرمجاز در منطقه شروع شده و بازار پرندگان فریدونکنار نیز فعالیت خود را آغاز کرده است.

در این گزارش به بخشی از فعالیت های غیر مجاز در حال انجام و راهکارهای مقابله با این رویه نادرست اشاره شده که امید می رود در همین ابتدای فصل مهاجرت مورد توجه مسئولان محیط زیست کشور قرار گیرد.

صید غیرقانونی پرندگان در فریدونکنار +تصاویر

از دیرباز با شروع فصل سرما و یخبندان پرندگان مهاجر سفر شگفت انگیزى را براى یافتن غذا در سرزمین هاى با اقلیم معتدل در پیش میگیرند.

بیش از دو هزار سال پیش مشاهیر یونان باستان مانند ارسطو و هومر مهاجرت پرندگان را رصد کرده و به ثبت رساندند.

پرندگان با استفاده از خورشید در روز و ستارگان در شب مسیر خود را در آسمان می یابند. شواهدى وجود دارد که پرندگان میتوانند با دریافت و پاسخ به امواج مغناطیسى زمین، شمال و جنوب قاره ها را از آسمان تشخیص دهند.

صید غیرقانونی پرندگان در فریدونکنار +تصاویر

برخى گونه ها در هر پیمایش تا ۱۷,۰۰۰ کیلومتر مسافت را می پیمایند. برخى مانند قوهاى فریادکش بیش از ۸ کیلومتر از سطح زمین اوج میگیرند و برخى با وجود جثه در حد چند سانتیمتر تا ۶۰۰ کیلومتر در هر روز بال میزنند و سفر میکنند.

مهاجرت، گام نهادن در سفرى جادویى است. پدیده اى دراماتیک در طبیعت که عمده اسرار آن تا به امروز براى دانش بشر ناشناخته و غیر قابل درک است.
بسیارى از پرندگان جان خود را در مسیر مهاجرت از دست میدهند.

صید غیرقانونی پرندگان در فریدونکنار +تصاویر

خستگى و گرسنگى، طوفان، تگرگ، برخورد با دکل ها و سیم هاى برق، آلودگى هاى شیمیایى و نفتى در استراحتگاه هاى طبیعى بین مسیر و … مرگ بسیارى را رقم میزند.

تنها آنهایی که از تمامى این موانع به سلامت عبور میکنند سرانجام به مقصد میرسند. در مقصد اما صیادان و شکارچیان در کمین دلاوران شجاع آسمان نشسته اند.

ایران یکى از اصلیترین شاه راه هاى مهاجرت و از مقاصد نهایى و مهم پرندگان مهاجر در غرب آسیا و جهان است.

صید غیرقانونی پرندگان در فریدونکنار +تصاویر

مازنداران ایران از منظر مقایسه جمعیت نسبت به مساحت، بزرگترین زیستگاه زمستان گذرانى پرندگان در جهان معرفى شده است.

اما با توجه به نابودى کامل ۵٠ درصد تالاب هاى کشور و خشکیدگى ٢٠ تا ٨٠ درصدى نیمه دیگر تا چه اندازه نسبت به حفاظت از تالاب هاى باقیمانده و زیستمندان آن تلاش و اهتمام ورزیده میشود؟ بقاى پرندگان در گرو آگاهى و اراده امروز ماست.