۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷

رهامی: در حال رایزنی با شورای نگهبانیم

رهامی گفت: اگر ائتلافی با اصولگرایان شکل بگیرید از دید من مشکلی وجود ندارد چرا که ممکن است کاندیدای مناسب یا نامزدی از یک شهر نداشته باشیم اما اگر مشاهده کنیم اصولگرای معتدلی برای ورود به مجلس حضور دارد قطعا از او حمایت می‌کنیم.
کد خبر : ۲۶۱۴۱۲
صراط: روزنامه «ابتکار» امروز یکشنبه 94/7/12 گفت و گویی با حجت‌الاسلام محسن رهامی، رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان انجام داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آقای رهامی، از سال گذشته بحث انتخابات دهمین دوره مجلس شورای‌اسلامی برای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان جدی شده‌است و از آن طرف جریان سیاسی چپ یعنی اصلاح‌طلبان در قالب شورای هماهنگی و شورای مشورتی قرار است برای حضور در انتخابات کاملا به شکل راهبردی سیاست‌گذاری کنند اما چرا هنوز راهبردی دیده نمی‌شود؟

اصلاح‌طلبان از برنامه و سیاست‌گذاری‌ها عقب نیستند چراکه جبهه اصلاحات معیارهای خاصی را مد نظر قرار داده و بر این اساس طبق محوریت شورای مشورتی که رئیس دولت اصلاحات تعیین کرده‌اند در حال سیاست‌گذاری برای راهبرد انتخاباتی هستند. من و دیگر اصلاح طلبان در حال رفت و آمد و سفر به استان‌های مختلف، رایزنی با اعضای شورای نگهبان و تعامل با ارکان مختلف نظام هستیم و اینطور نیست که بدون راهبرد و سیاست‌گذاری حرکت کنیم.

آیا اصلاح طلبان با یکدیگر به وجه اشتراک، اتحاد و وحدت رسیده‌اند؟

مهمترین محوریت، ایجاد وحدت و اتحاد بین اصلاح طلبان است و به حمدالله اتحاد و انسجام بین جبهه اصلاحات شکل گرفته و قرار است تمام اصلاح طلبان همکاری خوبی با مجموع نظام جمهوری اسلامی ایران برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای داشته باشند. اصلاح طلبان با فقهای شورای نگهبان از جمله آیت‌الله یزدی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی و اشخاص با نفوذ اصولگرا همچون حجت‌الاسلام ناطق نوری و ابوترابی‌فرد جلساتی را داشته‌اند.

علت دیدار و جلسات پی در پی جبهه اصلاحات با جریان اصولگرا چیست؟

اصلاح طلبان با افراد با نفوذ و معتدل جریان سیاسی اصولگرا در حال رایزنی، همفکری و هم اندیشی هستند تا افراد افراطی و تندرو از هر دو جناح سیاسی وارد مجلس شورای‌اسلامی نشوند چرا که ورود این افراد باعث تضعیف مجلس، دولت و نظام می‌شود و میدان تعادل سیاست بر هم خواهد خورد. برای همین اصلاح طلبان با نیروهای موثر اصولگرا جلساتی را ترتیب داده‌اند و همه تلاشمان بر این است تا نیروی کارآمد، متخصص و قانون گرا به مجلس ورود پیدا کنند.

با توجه به اینکه کمتر از 6 ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است فکر نمی‌کنید برای اجرایی شدن راهبردها و برنامه‌ها دیر شده‌است؟

انتخاب کاندیداها و نامزدها در هر استان و شهرستان را به عهده حوزه‌های انتخابیه‌ قرار دادیم و به هیچ عنوان در امور آن‌ها دخالت نمی‌کنیم. معیارهای اصلاح‌طلبان مورد قبول جریان سیاسی اصلاحات است و هفته گذشته هم خدمت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی برای رایزنی در خصوص این سیاستگذاری‌ها رفته بودیم و در آن جلسه از دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی و تاثیرگذاری ایشان بهره جستیم تا از ورود جریان افراطی و تندرو به مجلس شورای اسلامی جلوگیری شود. به نظر من باید از ایجاد هر گونه تنش اجتماعی در آینده جلوگیری شود و مطمئنا محورهای انجام گرفته در جلسات خصوصی که اصلاح‌طلبان داشتند در همایش‌ها و سخنرانی‌های آینده اعلام خواهد شد.

پس علت آن که اصلاح‌طلبان می‌گویند در حال بررسی اوضاع هستیم و هنوز وارد مصادیق نشده‌ایم چیست؟

خب طبیعی است، قطعا شما فضا و جو موجود را بهتر درک می‌کنید. در حال حاضر در حال ارزیابی نهایی هستیم اما نباید فراموش کرد که هیچ جریان سیاسی مصادیق را اعلام نکرده‌است. اما به احتمال زیاد همان سیاستی را در پیش خواهیم گرفت که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در نظر گرفتیم. به نظر من باید کاری کرد تا فضا و جو سیاسی متشنج نشود و همان طور که گفتم باید از ورود افراد افراطی از هر دو جناح سیاسی جلوگیری شود چرا که تازه در دولت روحانی فضا برای رقابت سیاسی نسبت به گذشته بهتر و باز شده‌است و همه اصلاح‌طلبان تلاش‌های زیادی را انجام خواهند داد اما باید بگویم برخی از فاکتورها در اختیار مجمع اصلاح طلبان قرار دارد و نمی‌شود این فاکتورها را به طور کامل و به تنهایی در اختیار داشت.

آیا اصلاح‌طلبان از لیست واحد اطلاعی دارند؟

بله. اصلاح‌طلبان از لیست واحد اطلاع دارند اما نمی‌توانند لیست واحد را اعلام کنند زیرا هنوز ثبت‌نامی صورت نگرفته‌است باید تا آذر ماه صبر کرد تا شروع ثبت‌نام‌ها آغاز شود.

آقای رهامی، شما فرمودید در حال رایزنی با جریان اصولگرا هستید، فکر نمی‌کنید اگر اصلاح‌طلبان با اصولگرایان ائتلاف داشته باشند دیگر رقابت سیاسی معنا نخواهد داشت؟

فعلا اصلاح‌طلبان برنامه‌ای برای ائتلاف در دستور کار خود قرار نداده‌اند اگر هم ملاقات یا جلساتی با اصولگریان صورت گرفته فقط برای جلوگیری از تنش و جلوگیری از ورود افراد تندرو و افراطی به مجلس است. اگر هم ائتلافی با اصولگرایان بخواهد شکل بگیرید از دید من مشکلی وجود ندارد چرا که ممکن است کاندیدای مناسب یا نامزدی از یک شهر نداشته باشیم اما اگر مشاهده کنیم اصولگرای معتدلی برای ورود به مجلس حضور دارد قطعا از او حمایت می‌کنیم زیرا افراد معتدل بهتر از اشخاص دوآتشه و تندرو هستند.

جبهه اصلاحات سه سیاست کلی را برای ورود به مجلس و تایید صلاحیت شدن از جمله؛ مذاکره با شورا، معرفی کاندیدای حداکثری و حضور نامزدهای جوان اصلاح طلب به جای افراد سرشناس را در نظر دارند، شورای هماهنگی کدام سیاست را مد نظر قرار داده‌است؟

نمی‌توان گفت که کدام در اولویت قرار دارد برای همین قصد داریم هر سه سیاست را به طور همزمان در دستور کار قرار دهیم و نمی‌شود گفت این سیاست باشد یا آن سیاست و اصلاح طلبان از گذشته رایزنی‌های خود را برای گفت‌وگو با اعضای شورای نگهبان انجام داده‌اند و قطعا در آینده هم جلساتی را با این نهاد خواهیم داشت.

ممکن است اصلاح‌طلبان لیست‌های جداگانه‌ای داشته باشند و اگر این طور باشد از لیست‌های یکدیگر حمایت می‌کنند؟

قطعا لیست مشترک خواهیم داشت اما ممکن است لیست‌ها دچار ریزش شوند و در آن موقع چاره‌ای جز ارائه لیست جداگانه نخواهیم داشت اما تلاش و سعی جبهه اصلاحات بر این است که لیست مشترک داشته باشند.

آقای رهامی با توجه به اینکه تعدادی از استان‌های کشورمان بر اساس قومیت و طایفه شکل گرفته‌است، شرایط انتخاباتی به شیوه کلاسیک معنا نمی‌دهد؛ آیا جریان اصلاحات این مساله را مورد بررسی قرار داده‌است؟

بله. اتفاقا در این خصوص اصلاح طلبان با طایفه‌ها و قومیت‌ها از جمله اهل تسنن ملاقات داشته و همایش‌های اقوام را ترتیب داده‌اند و با این اشخاص بارها گفت‌و‌گو کرده و جلساتی را تشکیل داده‌اند.

مساله دیگری که وجود دارد اختلاف مشارکت مردمی در انتخابات مجلس است زیرا مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری حساس‌ترند تا مجلس شورای‌اسلامی و همه این موارد باعث می‌شود رای‌های خاموش اصلاح‌طلبان بیشتر باشد. آیا اصلاح‌طلبان برای مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای تدبیری دارند؟

بعد از آن که آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 رد صلاحیت شد بسیاری از اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل دچار شوک سیاسی شدند و طبیعتا مردم هم همین حس را پیدا کردند. اگر جبهه اصلاحات از تایید صلاحیت رئیس دولت اصلاحات و آیت‌الله هاشمی اطمینان خاطر داشتند قطعا اصلاح طلبان با رای‌های خاموش مواجه نمی‌شدند، اما نظر من بر این نیست چراکه اصلاح‌طلبان باید انگیزه مردم را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی بیشتر کنند و نباید مردم را در سر در گمی و بلا تکلیفی قرار دهند.

آقای رهامی فکر می‌کنید چه تعداد از کرسی‌های مجلس در اختیار اصلاح‌طلبان قرار خواهد گرفت؟

نمی‌توان در این مورد قطع به یقین نظر داد و تعداد کرسی‌های مجلس را پیش‌بینی کرد یا متعلق به گروهی دانست اما اگر نظر من را بخواهید ابتدا باید موانع را کنار زده و از آن عبور کنیم چرا که اگر چنین اتفاقی رخ دهد حداکثر کرسی‌های مجلس در اختیار جریان سیاسی معتدل و اصلاح طلب قرار خواهد داشت.