۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
آغاز جلسه استیضاح وزیر راه

روحانی برای دفاع از آخوندی نیامد

استیضاح وزیر راه و شهرسازی در حالی از دقایقی پیش در صحن علنی مجلس آغاز شد که جهانگیری به جای رئیس‌جمهور به خانه ملت آمده است.
کد خبر : ۲۶۱۶۹۶
صراط: جلسه بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی با 13 امضا از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

آخوندی سومین وزیر استیضاحی در دولت یازدهم است، پیش از این فرجی‌دانا وزیر علوم و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مجلس نهم استیضاح شدند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالى صورت گیرد و استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.

پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏‌جمهور از طرف هیئت وزیران مورد استیضاح، حداکثر 2 نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند. رئیس‌جمهور مى‏‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیئت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در بخشی دیگر از آیین‌نامه آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مى‏‌گذارد و در صورتى که وزیر یا هیئت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاح‏‌کنندگان مطالب خود را بیان مى‏‌کنند و رئیس اعلام اخذ رأى عدم اعتماد مى‏‌کند.

منبع: فارس