۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰

اصلی‌ترین نماینده جمهوری‌خواه انصراف داد

کوین مک‌کارتی که اصلی‌ترین نماینده جمهوری‌خواهان برای تصدی سمت ریاست مجلس نمایندگان آمریکا بود، در اقدامی غیرمنتظره از رقابت بر سر این پست انصراف داد؛ اقدامی که می‌تواند آشوب را در کنگره بر پا کند.
کد خبر : ۲۶۲۱۹۴

صراط: کوین مک‌کارتی که اصلی‌ترین نماینده جمهوری‌خواهان برای تصدی سمت ریاست مجلس نمایندگان آمریکا بود، در اقدامی غیرمنتظره از رقابت بر سر این پست انصراف داد؛ اقدامی که می‌تواند آشوب را در کنگره بر پا کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کوین مک‌کارتی، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در آغاز نشست روز پنج‌شنبه این مجلس گفته است که خود را لایق تصدی این مقام نمی‌داند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، پیشتر قرار بود که در جلسه پنج‌شنبه برای تعیین رئیس تازه مجلس نمایندگان، رای‌گیری صورت بگیرد اما حال این تصمیم به تعویق افتاده است.

در پی استعفای ماه گذشته جان بوئنر از ریاست مجلس نمایندگان، مک‌کارتی به عنوان یکی از مناسب‌ترین افراد برای تصدی این مقام محسوب می‌شد. در آمریکا، رئیس مجلس نمایندگان پس از رئیس‌جمهوری و معاون وی در جایگاه سوم قدرت قرار دارد.

مک‌کارتی نماینده حوزه انتخابیه بیکرزفیلد در ایالت کالیفرنیا پس از اعلام انصراف خود گفته است: "اگر بخواهیم قدرتمند و متحد باقی بمانیم به چهره‌ای تازه نیاز داریم."

این نماینده کنگره آمریکا گفته است که می‌خواهد حزب جمهوری‌خواه "صد درصد" در پشتیبانی از رئیس تازه مجلس متحد باشد. با این حال مک‌کارتی گفته است که وی همچنان ریاست اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان را حفظ خواهد کرد.

جان بوئنر که پیشتر قرار بود در پایان ماه جاری میلادی (اکتبر) کنگره را ترک کند، گفته است تا زمان انتخاب رئیس تازه در مقام خود باقی می‌ماند. استعفای وی در پی چند ماه تنش داخلی در حزب جمهوری‌خواه و اختلافاتش با جناح تندرو این حزب رخ داد. جناح تندرو در حزب جمهوری‌خواه از ریاست دیوید وبستر، نماینده یکی از حوزه‌های ایالت فلوریدا، بر مجلس نمایندگان حمایت کرده است.

اقدام مک‌کارتی که اصلی‌ترین گزینه محسوب می‌شد، می‌توان بحران تازه‌ای را برای کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان آمریکا رقم بزند؛ آن هم در شرایطی که ضرب‌الاجل ماه دسامبر برای تعیین لایحه بودجه جدید در راه است و مقام‌های از تعطیلی‌ دوباره دولت آمریکا هراس دارند. این بحران بودجه در شرایطی که آمریکا خود را وارد درگیری‌های منطقه‌ای خاورمیانه کرده است، به شدت می‌تواند به آن ضربه بزند.

منبع: ایسنا