۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰

سفر احتمالی شینزو آبه به تهران

منابع آگاه ژاپنی از سفر احتمالی نخست‌وزیر این کشور به تهران به منظور گسترش روابط اقتصادی دو کشور خبر دادند.
کد خبر : ۲۶۲۳۶۳
صراط: به نقل از ژاپن تایمز، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی به تهران سفر کند. آبه امیدوار است سفر مذکور به تقویت روابط اقتصادی دو کشور، به دنبال لغو تحریم‌های جهانی علیه ایران، بیانجامد.

این مقام ژاپنی تصمیم نهایی در خصوص سفر به تهران را پس از بررسی برنامه کاری خود و مشخص شدن بودجه سال 2016 این کشور اعلام خواهد کرد. سفر به ایران، بخشی از تور 5 روزه فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن، به خاورمیانه را نیز تشکیل می‌دهد. او روز دوشنبه وارد تهران خواهد شد. گفته می‌شود کیشیدا به منظور فراهم کردن شرایط لازم برای حضور نخست‌وزیر ژاپن، عازم تهران می‌شود.

 آبه همچنین قرار است اواخر سال جاری میلادی یا اوایل ژانویه سال آینده (اواسط دی) عازم هند شود. این سفر  به دعوت نارندا مودی، همتای هندی‌اش و به منظور گسترش روابط اقتصادی و همکاری‌های امنیتی انجام خواهد شد. نخست‌وزیر هند ماه سپتامبر (30 روز منتهی به 9 مهر) به ژاپن سفر کرد.

روابط ایران و ژاپن از دیرباز دوستانه بوده است. در صورتی که سفر آبه به تهران قطعی شود، او اولین نخست‌وزیر ژاپن خواهد بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر می‌کند.