۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴

جوانفکر: در دولت سابق ساختیم و آباد کردیم؛ اینها همه قابل رصد است

مشاور رسانه‌ای رییس دولت‌های نهم و دهم با تأکید بر این‌که «واردات در دولت قبل بر اساس قانون صورت گرفت» گفت: طبق قانون هر کسی می‌تواند هر چه دلش خواست را به کشور وارد کند، هیچ دولتی هم نمی‌تواند مانع این کار شود.
کد خبر : ۲۶۲۳۸۳
صراط: مشاور رسانه‌ای رییس دولت‌های نهم و دهم با تأکید بر این‌که «واردات در دولت قبل بر اساس قانون صورت گرفت» گفت: طبق قانون هر کسی می‌تواند هر چه دلش خواست را به کشور وارد کند، هیچ دولتی هم نمی‌تواند مانع این کار شود.

متن کامل گفت‌وگو با علی اکبر جوانفکر به شرح زیر است:

دولت یازدهم اخیراً آمارهایی از واردات برخی کالاها از جمله سنگ‌پا و الاغ در دولت قبل ارائه داده است. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

جوانفکر: واردات بر اساس قانون برنامه پنجم آزاد است و هر کسی می‌تواند هر چیزی را وارد کند، دولت هم نمی‌تواند مانع آن شود؛ نه فقط دولت آقای احمدی‌نژاد، بلکه هیچ دولتی نمی‌تواند مانع این کار شود. ما باید از قانون تجارت مصوب مجلس شورای اسلامی تبعیت کنیم؛ بنابراین اگر چیزی وارد یا صادر شده، طبق قانون بوده است؛ حالا اگر کسی رفته و سنگ‌پا و الاغ به کشور وارد کرده است، چه ارتباطی به دولت دارد؟

بحث نظارت دولت چه می‌شود؟

جوانفکر: قانون به دولت اجازه نمی‌دهد که ممانعت کند. الان نیز همینطور است.

اگر از واردات الاغ و جانداران دیگر صرف‌نظر کنیم آیا دولت نباید برای حمایت از تولید داخل حداقل از واردات کالاهایی مانند سنگ‌پا به داخل کشور جلوگیری می‌کرد؟

جوانفکر: دولت آقای احمدی‌نژاد در تولید تلاش و فعالیت بیشتری انجام داده است یا دولت فعلی یا دولت ماقبل آن؟ وقتی دولتی در بخش‌های تولیدی سرمایه‌گذاری می‌کند به همان اندازه صادرات و واردات هم دارد؛ چرا که اقتصادی پویا؛ زنده و درون‌زا است.

شما معتقدید که این‌ها نشان از پویایی اقتصاد است؟

جوانفکر: بله، همینطور است. این‌که اقتصادی پویا داریم که با اقتصاد جهانی گره خورده و تبادل کالا دارد چگونه صادرات به 40 میلیارد دلار در سال رسید؟ اقتصاد پویا به این معناست که وقتی صادرات افزایش پیدا می‌کند، واردات نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد و یک امتیاز مثبت است که داد و ستد این اقتصاد رو به گسترش باشد.

این‌که عده‌ای شروع کنند به گفتن اینکه «5 تا الاغ وارد شده»، این‌ها توهین به ملت است. این چه حرف مفتی است که مطرح می‌شود؛ مگر چه کسی این‌ها را وارد کرده است؟ می‌گویند که با ارز دولتی وارد کرده‌اند؛ این حرف مفت است؛ هر کسی که وارد کرده آزاد بوده است و دولت که وارد این مسائل نمی‌شود.

در انتقادات می‌گویند که دولت قبل یک سری خرابی‌ها به جا گذاشته؛ نظر شما در این‌باره چیست؟

جوانفکر: چه خرابی‌هایی به جا گذاشته؛ جز این‌که ساختیم، آباد کردیم، توسعه اقتصاد داریم، اشتغال ایجاد کردیم و برای افراد کم‌توان مسکن ساختیم و خدمات بزرگ و آبادانی‌هایی که در دولت آقای احمدی‌نژاد ایجاد شده است؛ اینها همه روی زمین و قابل رصد است.

شما انتقادات مطرح شده را وارد نمی‌دانید؟

جوانفکر: معلوم است که وارد نمی‌دانم؛ این‌ها تبلیغات مسموم است. در این زمینه رسانه به عنوان ناظر و آگاه باید قضاوت کنند که آیا این انتقادات وارد است یا خیر.

من از رسانه‌ها انتقاد دارم؛ به نظر من فاسدترین بخش در کشور رسانه است؛ اگر رسانه فاسد نباشد، هیچ فسادی در کشور رخ نمی‌دهد؛ چراکه رسانه ناظر، آگاه و بیدار است؛ رسانه رصد می‌کند و اجازه فساد نمی‌دهد؛ در این شرایط اگر فسادی اتفاق بیفتد به این دلیل است رسانه وظیفه خود را انجام نمی‌دهد و به جریان‌ها و گروه‌ها وابسته‌اند و در حق ملت خیانت می‌کنند. اگر رسانه وظیفه خود را انجام دهد، بسیاری از مشکلات در کشور پیش نمی‌آید.

در دولت قبل شخصیت‌هایی ظهور و بروز یافتند که متهم به همین فسادهایی هستند که جنابعالی به آنها اشاره کردید، نظرتان درباره ظهور این شخصیت‌ها چیست؟

جوانفکر: کی؟

شخصیت‌هایی مثل بابک زنجانی

جوانفکر: مگر بابک زنجانی محاکمه شده است؟ یک نفر را گرفتند، نزدیک 1.5 سال،‌ 2 سال است که در زندان است. به او اجازه حرفی هم نمی‌دهند، در این شرایط قضاوت می‌کنند که او مفسد است؛ باید او به صورت علنی محاکمه و از خود دفاع کند و معلوم شود که چه خبر است و چه کار کرده است؟ من از او دفاعی نمی‌کنم ولی شما حق ندارید او را متهم کنید در حالی که هیچ اتفاقی نیفتاده است.

اتهام با مجرم شناختن تفاوت دارد، الان بابک زنجانی متهم به فساد است.

جوانفکر: بسیار خب؛ او متهم است؛ من چه کار می‌توانم انجام دهم؟ هر کسی می‌تواند متهم باشد؛ دولت قبل چه کاری باید بکند؟

این اتهام به دولت قبل نیز وارد است.

جوانفکر: وارد نیست!

شما در معرض اتهام هستید، آیا دفاعی از خود ندارید؟

جوانفکر: شما اجازه دهید بابک زنجانی را محاکمه کنند، پس از مشخص شدن نتیجه محاکمه شما به قضاوت بنشینید.

آیا بابک زنجانی در دولت قبل پیدا نشد؟

جوانفکر: او را قضاوت نکنید؛ بابک زنجانی در حال حاضر متهم است، محکوم نیست!

منبع: ایسنا