۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴

دردسر عارف برای اصلاح‌طلبان جدی است

شاید این بار اصلاح‌طلبان به ویژه کارگزارانی‌های باید به این نکته دقت داشته باشند این بار عارف قصد ندارد با زیرپا گذاشتن هویت اصلاح‌طلبی به دنبال تحقق خواسته‌های سیاسی باشد.
کد خبر : ۲۶۲۳۹۰
صراط: شاید این بار اصلاح‌طلبان به ویژه کارگزارانی‌های باید به این نکته دقت داشته باشند این بار عارف قصد ندارد با زیرپا گذاشتن هویت اصلاح‌طلبی به دنبال تحقق خواسته‌های سیاسی باشد.

چندی پیش بود که حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، انحلال شورای راهبردی را فرمولی برای وحدت اصلاح‌طلبان دانست و در نهایت از این مجموعه به عنوان کمیته و نه شورایی یاد کرد که به دلیل انحراف تعطیل شد.

کمیته‌ای که به دلیل بالا بودن اختلافات شورای مشورتی و شورای هماهنگی تشکیل شده بود و پس از عمر کوتاه خود در حال حاضر جای خود را به شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان داده است؛ شورایی که در روند برگزاری اولین جلسه خود نتوانست توفیقی کسب کند.

چراکه قرار بود اولین جلسه رسمی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان روز یک‌شنبه 12 مهرماه که بعد به سه شنبه 14 مهرماه و در نهایت یک‌شنبه 19 مهرماه تغییر کرد؛ جلسه‌ای که به گفته برخی از اعضای این شورا به طور محدود و گزینشی برگزار شد.

در این میان نیز برخی طرفداران عارف معتقدند همانطور که موسوی لاری مدیرت شورای راهبردی را عهده دار بود این بار این مجموعه باید تحت نظر رئیس بنیاد امور ایرانیان باشد.

در این راستا علی محمد غریبانی رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز گفته است که «ریاست عارف بر شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان صد درصدی است» چراکه تمامی اعضای این شورا موافق ریاست رئیس بنیاد امور ایرانیان هستند.

اما طولی نکشید که رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در گفت‌وگویی دیگر مجبور شد تا علی رغم انتشار خبر ریاست عارف بر شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان، بگوید که هنوز انتخاباتی برای انتخاب رییس شورای جدید برگزار نشده است.

غریبانی گفته است که قرار است یکشنبه درباره هیات رییسه تصمیم‌گیری شود و آقای عارف می‌تواند اعلام کاندیداتوری کند.

البته انگار این بار محمدرضا عارف که از وی به عنوان مرد انصراف‌ها یاد می‌شود و هرازگاهی با چماق کهنه بدلی مورد نوازش دوستان اصلاح‌طلب خود قرار می‌گیرد تا جایی که به برند «فداکاری» وی در انتخابات سال 92 حمله می‌شود و می‌گویند وی چاره‌ای جز این نداشت؛ تصمیم قاطع خود را برای حضور در رقابت‌های پیش رو گرفته است.

چراکه عارف در دیدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان مازندران گفته است:‌ در برخی مواقع برای رسیدن به وحدت حداکثری لازم است از حق خود بگذریم. شخصاً تا آنجا که توانسته‌ام کوتاه آمده‌ام البته کوتاه آمدن به این معنا نیست که هویت اصلاح‌طلبی خود را به حراج بگذارم و مطمئنا هیچگاه این کار را نخواهم کرد.

تشکیل شورای سیاست‌گذاری

درپی انحلال «شورای راهبردی» قرار شد سازو کار جدیدی با عنوان «شورای سیاستگذاری» به همراه «شورای هماهنگی اصلاح طلبان» در جریان تصمیمات انتخاباتی اصلاح‌طلبان تاثیر گذار باشند. اثر گذاری که نشان داد بزرگان جریان اصلاحات به شورای هماهنگی اصلاحات با وجود عضویت 20 حزب اعتماد ندارند و لازم است برخی چهره‌های تند این جریان از نزدیک در تصمیم‌گیری‌ها اعمال نفوذ داشته باشند.

چراکه در این باره ارگان رسانه‌ای کارگزاران می‌‌نویسد «انحلال برخی احزاب اصلاح طلب و به حاشیه رفتن اصلاح طلبان در سال‌های 88 تا 92 موجب شد تا موقعیت و جایگاه قبلی خود را در شورای هماهنگی اصلاح طلبان از دست بدهند... در اجرای این الگو عملا نیروهای سیاسی موثرتری چون اعضای جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین را از تاثیرگذاری در تصمیمات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باز می‌داشت و از سوی دیگر، احزاب و تشکل‌های کلیدی چون کارگزاران و مجمع روحانیون مبارز هم در سطح واقعی خود تاثیرگذار نبودند.»

علت لغو اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری

در این رابطه یک عضو شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان به خبرنگار فارس گفت:‌ با موافقت رئیس دولت اصلاحات قرار بود که شورای مذکور بعد از پایان کار کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعالیت خود را با حضور 21 نفر دبیران شورای هماهنگی، 11 نفر از کمیته راهبردی و احزاب ندای ایرانیان، مجمع ایثارگران، اتحاد ملت، توسعه و عدالت و همچنین آقای عارف تشکیل شود.

وی تصریح کرد:‌ برخلاف اخبار منتشر شده اولین جلسه این شورا یک‌شنبه شب برگزار شد اما در این جمع فقط اعضای شورای هماهنگی و کمیته راهبردی حضور داشتند.

این عضو شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان درباره چرایی عدم حضور احزابی همچون احزاب ندای ایرانیان، مجمع ایثارگران، اتحاد ملت، توسعه و عدالت گفت:‌ برای این جلسه دعوت‌نامه رسمی صادر نشده بود و ما فقط با پیامک حاضرین در جلسه را دعوت کرده بودیم.

وی همچنین تصریح کرد: حضور احزاب و اشخاصی که نام بردید نیازمند تصمیم‌گیری شورای هماهنگی است و نمی‌توانیم به همین شکل بگوییم احزابی که نام بردید از فردا مجوز حضور در این شورا را دارند.

به گزارش فارس، درحال حاضر این اقدام اعضای فعلی شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان موجب گلایه رئیس دولت اصلاحات از عملکرد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شد که در حضور احزاب غایب در این شورا را تاکید داشت شده است.

این اظهارات درحالی مطرح شد که برخی در تلاش بودند تا به نوعی با برخی خبرسازی‌ها این آشفته‌بازار شورایی اصلاحات را به دور از واقعیت نشان دهند؛ واقعیتی که در پی اظهارات  محسن رهامی مبنی براینکه «این مساله در شورای هماهنگی بحث شد که با توجه به توصیه رئیس دولت اصلاحات قرار بر این شد در شورای عالی سیاست‌گذاری سایر احزاب دعوت شوند و با حق رای دعوت شوند» زوایای دیگری از این آشفته بازار را عمومی کرد.
منبع: فارس