۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
بررسی آماری مخالفان طرح برجام

آیا "این چند نفر" توانایی آبستراکسیون دارند؟/ "توهمی" که سینه چاکان دولت زده اند!

حامیان آبستراکسیون را باید در نزدیکان جبهه پایداری یا فراکسیون اصولگرایان جستجو کرد. دسته اول 36 نفرند و دسته دوم 89 نفر که بسیاری از آنها هم مخالف آبستراکسیون اند. با این تفاسیر مشخص نیست چرا سینه‌چاکان دولت اصرار دارند مخالفان برجام نیت از حد نصاب انداختن جلسه فردا را در سر می‌پرورانند؟
کد خبر : ۲۶۲۴۰۲
گروه سیاسی صراط - طرح یک فوریتی موسوم به "اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام" فارغ از همه حواشی مربوط به آن فردا در صحن علنی مجلس مطرح و تعیین تکلیف خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی صراط، آنچه در روزهای گذشته بیش از هر موضوع دیگری از سوی مخالفان طرح مذکور مطرح شده، احتمال آبستراکسیون یا "از نصاب انداختن" جلسه مجلس از سوی نمایندگان مخالف طرح است. این احتمال بیش از همه، از سوی جبهه پایداری و همفکران آنها مطرح می شود.

طرح "اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام"، مورد حمایت موافقان برجام است و از نگاه مخالفان، در واقع چیزی جز دور زدن مجلس یا اعطای اختیار دربست به دولت در خصوص توافق هسته ای نیست. چراکه اگرچه این طرح، بسیاری از جزییات برجام را به شورای عالی امنیت ملی واگذار می‌کند اما ترکیب این شورا، و حضور نمایندگان دولت در آن، باعث شده منتقدان برجام این طرح را "خواست دولت" تلقی کنند.

حداد عادل، آقاتهرانی، حسینیان، کوچک زاده

فارغ از محتوای طرح مذکور، نگاهی به آمار و ارقام نمایندگان طیف‌های مختلف سیاسی در مجلس نشان می‌دهد احتمال موفقیت آبستراکسیون منتقدان، در جلسه فردا چیزی نزدیک به صفر است.

مجلس شورای اسلامی 290 نماینده دارد و با فرض حضور تمامی نمایندگان در جلسه فردا – که البته نه تنها در مورد جلسه فردا بلکه در مورد تمامی جلسات مجلس احتمالی بسیار بعید است – مخالفان طرح مربوط به برجام، به 97 رای برای از حد نصاب انداختن جلسه دارند.

از سوی دیگر، یک فوریت طرح مذکور، با 168 رأی موافق 57 رأی مخالف و 9 ممتنع از مجموع 247 رأی به تصویب رسیده است. به نظر می‌رسد تمامی 168 نماینده موافق فوریت طرح، به اصل طرح نیز رای مثبت خواهند داد. ضمن اینکه دوفوریت این طرح نیز علیرغم عدم تصویب، 159 رای موافق داشت. بنابراین به نظر می‌رسد حامیان آبستراکسیون باید موافقان خود را از میان سایر نمایندگان انتخاب کنند.

برای تعیین بستر حامیان آبستراکسیون، می‌توان دو جامعه آماری را در مجلس در نظر گرفت. اول نمایندگان عضو یا نزدیک به جبهه پایداری به رهبری مرتضی آقاتهرانی و دوم فراکسیون اقلیت اصولگرایان به رهبری غلامعلی حداد عادل که در واقع اصولگرایان منتقد علی لاریجانی را تشکیل می‌دهند.

دسته اول، در واقع همان نمایندگانی هستند که خردادماه امسال در انتخابات ریاست مجلس، به روح‌الله حسینیان رقیب علی لاریجانی رای دادند. تعداد این افراد 36 نفر است و ناگفته پیداست که به تنهایی توان آبستراکسیون را هرگز و در هیچ شرایطی ندارند.

دسته دوم متشکل از اعضا و نزدیکان جبهه پایداری، جمعیت ایثارگران، رهپویان و برخی از دیگر گروه های اصولگراست. تعداد افراد حاضر در این دسته را می توان از آرای رقابت حداد عادل و لاریجانی برای ریاست مجلس نهم تخمین زد. در رقابت مذکور که در واقع پایه ای برای تشکیل فراکسیون‌های رهروان و اصولگرایان شد، حداد عادل ۸۹ رای در مقایل 177 رای لاریجانی کسب کرد.

واضح است که حتی 89 رای مذکور نیز توانایی از نصاب انداختن جلسه علنی مجلس را ندارد. مشکل دیگر این است که بسیاری از اعضای فراکسیون اصولگرایان – یعنی رای دهندگان به حداد عادل در مقایل لاریجانی – اعتقادی به آبستراکسیون ندارند و برخی از آنها حتی در زمره موافقان طرح مربوط به برجام قرار گرفته اند. از این رو، در نظر گرفتن تعداد 89 نماینده برای آبستراکسیون، امری غیرواقع بینانه است.

با این تفاسیر مشخص نیست سینه چاکان دولت چرا بر این مهم اصرار دارند که مخالفان برجام نیت از حد نصاب انداختن جلسه فردا را در سر می پرورانند؟

این در حالی است که به نظر نمی رسد جلسه فردای مجلس، غایبان زیادی داشته باشد. جلسه پیشین که در آن درمورد فوریت طرح مربوط به برجام رای گیری شد، 247 حاضر داشت و به نظر می رسد حاضران جلسه فردا نیز در همین حدود باشد.

به همین دلیل، احتمال موفقیت آبستراکسیون چیزی نزدیک به صفر است و به نظر می رسد مخالفان طرح برجام، باید به دنبال راه دیگری برای ابراز مخالفت خود باشند. چه آنکه اگر آبستراکسیون موردنظر خود را فردا به اجرا بگذارند، نه تنها مجلس از حد نصاب نخواهد افتاد بلکه فرصت سخن گفتن درباره طرح مذکور در صحن علنی مجلس را نیز از دست خواهند داد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴
۲۱
۳
علی

من فارسیم ضعیفه آبستراکسیون دارند یعنی چی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴
۳۳
۳۷
لطفا بلافاصله بعد از رای مجلس اسامی موافقان و مخالفان برجام را در رای گیری اعلان عمومی کنید تا مردم مقاوم و حزب الله تکلیف خود را با موافقان بی بصیرت برجام در روز انتخابات اسفند یکسره کنند. کمپین رای ندادن به کاندیداهای موافق برجام در انتخابات مجلس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴
۱۲
۴
نقوی الحسینی
نماینده تندروی ورامین که این مطلب را تکذیب کرده لطفا" توضیح بیشتری بدهید