۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶

پنجمین منتقد علنی دولتی هم رو شد

اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور روحانی و دبیر مناطق آزاد کشور اخیراً طی گفت‌وگویی با روزنامه شرق، اظهار کرده است: به عقیده همه کارشناسان، هنوز برای رکود اقتصادی کشور چاره‌ای اندیشیده نشده است.
کد خبر : ۲۶۲۴۰۳
صراط: اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور روحانی و دبیر مناطق آزاد کشور اخیراً طی گفت‌وگویی با روزنامه شرق، اظهار کرده است: به عقیده همه کارشناسان، هنوز برای رکود اقتصادی کشور چاره‌ای اندیشیده نشده است.

این صحبت ترکان در حالی است که رئیس‌جمهور روحانی یکسال قبل در مشهد اعلام کرده بود «از رکود خارج شده‌ایم»!

به تازگی نیز وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع نامه‌ای را در زمینه ضرورت توجه به برخی ارکان اقتصادی کشور برای رئیس‌جمهور نوشته و در آن به وجود رکود اشاره کرده بودند.

به گزارش سایت حزب ندای ایرانیان، ترکان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته است:‌ با شرایط تحریم هیچ‌وقت نمی‌توانیم نرخ رشد بالای اقتصادی داشته باشیم!

*ترکان نفر پنجم از مقامات بلندپایه دولت یازدهم است که طی چند روز گذشته، انتقاد اقتصادی خود را به رسانه‌ها آورده و نه تنها نوستالژی تلخ شعار روحانی در یکسال قبل و در مشهد مبنی بر «خروج از رکود»! را با چالشی شاید ناخواسته مواجه می‌کند؛ بلکه جمله‌ای معترضه نسبت به صحبت‌های تازه سخنگوی دولت نیز بیان می‌کند.

به گزارش الف، نوبخت، قبل از اظهارات ترکان و پس از افشای نامه وزرا به خبرنگاران گفته بود: آنچه رئیس‌جمهور درباره خروج از رکود گفته با توجه به آمارها درست بود، این 4 وزیر هم (در نامه خود) این مسأله را تأیید می‌کنند!

این در حالی است که وزرای اقتصاد، دفاع، صنعت و کار در نامه اخیری که به رئیس‌جمهور نوشته بودند و در رسانه‌ها نیز منتشر شد این جمله را درباره رکود نوشته بودند: «بیم آن می‌رود که این "رکود" تبدیل به... و آنگاه بی‌اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت‌ها وقت لازم باشد.»

اکنون مشخص نیست که گوش شنوای دولت در مقابل صحبت‌های صریح «طیب‌نیا، نعمت‌زاده، ربیعی، دهقان و ترکان» آیا باز هم قصد دارد صحبت‌های نوبخت را به نحوی دیگر تکرار کند یا اینکه به‌صورتی ویژه پای میز بررسی و پیگیری و قبول انتقادات کارشناسی شده بنشیند؟!

بخش دوم اظهارات ترکان اما درست نیستند زیرا جمهوری اسلامی ایران در مسئله تحریم اولاً دچار بزرگنمایی‌های یک جریان سیاسی خاص از تحریم‌هاست نه دچار تأثیرگذاری تحریم‌ها! (به گفته کارشناسان اثر تمام تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کمتر از 30 درصد است) و همچنین پیشرفت‌های بزرگ ایران اسلامی در عرصه‌هایی همچون خودکفایی، جلوگیری از بروز بحران‌های اقتصادی، تأمین معیشت مردم، رسیدن به فناوری هسته‌ای، ساخت ماهواره و ... جملگی در حالتی رخ داده‌اند که تحریم بوده‌ایم.

بنابراین با وجود تحریم هم می‌توان به نرخ رشد بالای اقتصادی رسید که این مسئله نیاز به عزم مسئولان، توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور و دست کشیدن از امیدواری بیش از این به مذاکرات و توافق و غیره دارد.

لازم به ذکر است، در نامه 4 وزیر روحانی به روحانی درباره مسائل اقتصادی، عنوان شده است که این رکود تبدیل به "بحران"! می‌شود که البته این تحلیل به نظر صحیح نمی‌رسد.

اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به دلیل 37 سال زیست خوداتکا، برخورداری از منابع مختلف و رویکرد اقتصاد مقاومتی، هرگز در حالت بحران‌پذیری و سخت شدن معیشت و سرمایه‌گذاری قرار ندارد.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط ترکان منتقد
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز