۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱

ناگفته‌ها‌یی از فرماندهی ‌سردارهمدانی

همرزم سردار همدانی با اشاره به خاطره‎ای از این سردار بزرگ گفت: سردار همدانی با وجودی که فرمانده عملیات «مطلع‌الفجر» بود، دوشادوش بسیجیان در خط مقدم عملیات جنگید.
کد خبر : ۲۶۲۴۳۵

صراط: محمود احدیان امروز در همدان با بیان اینکه سردار همدانی یکی از پیشکسوتان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس بود،‌ اظهار کرد: ایشان قبل از شروع جنگ در بحران‌های مرزی و به ویژه در کردستان به همراه شهیدان حاج احمد متوسلیان، حاج ابراهیم همت و در کنار شهید صیاد‌شیرازی نقش مهمی در آزادسازی گردنه صلوات‌آباد کردستان داشت.

وی به آغاز مبارزات سردار همدانی و دفاع نظامی در درگیری‌های کردستان اشاره کرد و گفت: سردار همدانی از بنیانگذاران سپاه همدان بود.

همرزم سردار همدانی ادامه داد: حاج حسین دوران خدمت را در سال 51 و قبل از انقلاب در حکومت پهلوی و در تیپ 55 هوابرد ارتش گذراند و با آشنایی با جنگ چریکی و ضد‌چریکی در جنگ کردستان خوش درخشید.

وی از نخستین فرماندهی سردار در عملیات آزاد‌سازی گردنه صلوات‌آباد یاد کرد و افزود: سردار همدانی در بهار 59 فرماندهی محور عملیاتی آزاد‌سازی گردنه صلوات‌آباد را به همراه شهید صیاد‌ شیرازی برعهده داشت.

احدیان یاد‌آور شد: در عملیات آزادسازی این گردنه، شهیدان حسین شاه‌حسینی،‌ محمود پور‌محمود و رضوی نقش اثرگذاری داشتند.

وی با بیان اینکه از سال 59 سردار همدانی وارد فاز نظامی شدند تصریح کرد: از اواخر تابستان 59 و با شروع جنگ تحمیلی در پاسگاه تیله‌کوه کرمانشاه و شهر قصرشیرین، پاسگاه پرویز‌خان و سایر پاسگاه‌ها؛ بچه‌های همدان حضور داشتند و از 31 شهریور 59 نیز به طور رسمی وارد دفاع سرزمینی در مقابل ارتش بعث عراق شدند. 

همرزم سردار همدانی خاطر‌نشان کرد: سردار همدانی نقش فرماندهی و مسئولیت هماهنگی عملیات‌های مختلف را برعهده داشتند.

*سردار همدانی فرماندهی دوشادوش رزمندگان در جنگ

وی با بیان خاطراتی از عملیات «مطلع‌الفجر» در 28 آذر‌ماه سال 61 گفت: این عملیات در منطقه گیلانغرب و به منظور آزاد‌سازی تنگه حاجیان انجام شد.

احدیان ادامه داد: اوایل صبح روز عملیات در تنگه کورک و با وجود فشار دشمن و درگیری سخت ناگهان حضور سردار همدانی را در خط مقدم و در کنار نیرو‌های بسیج دیدم.

وی حضور سردار همدانی را به عنوان یک فرمانده نظامی در خط مقدم جالب دانست و اظهار کرد: سردار همدانی را «حسین‌آقا» خطاب می‌کردیم و تا غروب که در محاصره بودیم سردار؛ دوشادوش بچه‌های بسیجی در حال جنگ بود.

همرزم سردار همدانی افزود: شب عملیات در برگشت به عقب و با وجود شرایط سخت، وضعیت خطرناک و تسلط دشمن سردار در حال کمک به انتقال مجروحین به عقب بودند.

وی در خصوص ویژگی‌های سردار همدانی نیز یاد‌آور شد: سردار همه اخلاقیات خوب اسلامی را داشتند و خود را با اخلاق اسلامی عجین کرده بودند.

احدیان به دیدار دو ماه گذشته‌اش با سردار همدانی اشاره کرد و گفت: در این دیدار در مورد شخصی که در جمع ما حضور نداشت اظهار‌نظری کردم که سردار به این رفتار من جبهه گرفتند و اجازه ندادند در غیاب شخص مورد نظر صحبت کنم.

*سردار همدانی از پیشکسوتان برنامه‌های فرهنگی بود

وی سردار همدانی را یکی از پیشکسوتان برنامه‌های فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: سردار علاوه بر اینکه یک نخبه نظامی و جنگی بودند علاقه شدیدی به کار‌های فرهنگی داشتند.

همرزم سردار همدانی ادامه داد: یکی از کار‌های بزرگ فرهنگی وی ایجاد باغ‌موزه دفاع مقدس در استان از آثار باقی مانده دوران دفاع مقدس است.

وی راه‌اندازی همایش فصلی پیشکسوتان دفاع مقدس را از دیگر کار‌های برجسته ایشان در استان دانست و یاد‌آور شد: این همایش هر سه ماه یکبار و با حضور اکثر پیشکسوتان برگزار می‌شود.

احدیان با اشاره به چاپ کتاب دفاع مقدس یاد‌آور شد: چاپ کتاب و مکتوب کردن خاطرات جبهه و دفاع مقدس از دیگر کار‌های فرهنگی ارزشمند سردار همدانی بود.

وی اظهار کرد: این سردار بزرگ با سازماندهی خاطرات رزمندگان به همراه برخی متخصصان این امر کتاب‌های مختلفی را در خصوص دفاع مقدس ارائه کردند.

منبع: فارس