۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
در جلسه جنجالی و پرتنش

مجلس کلیات طرح برجام را تصویب کرد +حاشیه‌ها

در جلسه امروز، لاریجانی دقایقی از جلسه خارج شد و ظاهرا با چند نماینده جلسه خصوصی برگزار کرد. صالحی با عصبانیت تمام صحبت کرد و اظهار داشت: به من می‌گویند سیمان روی شما می‌ریزیم و دفن‌‌تان می‌کنیم. زاکانی مدعی شد شمخانی خواسته طرح از دستور خارج شود که لاریجانی آن را تکذیب کرد. چند نماینده نیز مقابل تریبون هیات رییسه تجمع کردند.
کد خبر : ۲۶۲۵۶۱
گروه سیاسی صراط: نمایندگان مجلس در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام را تصویب کردند. جزئیات طرح برجام در روز سه‌شنبه این هفته در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی صراط، وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان طرح مذکور در نهایت کلیات این طرح را با 139 رای موافق، 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع تصویب کردند.

در این جلسه سید بهبول حسینی، کاظم جلالی، ابراهیم نکو و هادی قوامی به عنوان موافقین کلیات طرح و مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، حسین طلا و الیاس نادران به عنوان مخالفان طرح مذکور صحبت کردند.

جلسه امروز حاشیه‌های بسیاری در پی داشت که از جمله آن می‌توان به اخطارها و تذکرات متعدد وکلای ملت نسبت به بررسی این طرح در صحن بهارستان اشاره کرد.

تجمع اعتراضی اعضای فراکسیون اصولگرایان و گعده نمایندگان شاخص دو فراکسیون در اطراف صحن علنی مجلس از دیگر حاشیه‌های جلسه بررسی طرح برجام در صحن بهارستان بود.

حاشیه های جلسه امروز را به صورت مختصر مرور می کنیم:

حضور ظریف در جلسه

با حضور وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز تقاضای تغییر دستور جلسه علنی امروز برای بررسی طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام از سوی هیأت رئیسه اعلام شد.

 حسینیان: این توافق ترکمنچای دوم است

روح الله حسینیان در جلسه علنی امروز مجلس و در مخالفت با بررسی طرح برجام در خارج از دستورکار نمایندگان اظهار کرد: گویی دست‌های پشت پرده می‌خواهد مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد و این عهدنامه به عنوان گلستان و ترکمانچای دوم در تاریخ خواهد ماند.

وی گفت: امروز در یک نقطه حساس تاریخی قرار گرفته‌ایم و اگر بدون دقت وارد بحث برجام شویم در برابر نسل‌های آینده پاسخی نداریم.

نادران: ازفتوای رهبری سوء استفاده شده

الياس نادران به عنوان مخالف سخنانش را با اين عبارت آغاز کرد که چرا هيات رئيسه هنوز سخنان مخالفان آغاز نشده، برايشان کنتور مي اندازد اما به موافقان بررسي طرح «اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» وقت مکفي مي دهد؟ لاريجاني هم به او گفت: چه کسي کنتور مي اندازد؟ شما حرفتان را بزنيد.

نادران با اشاره به فتواي رهبري که در ماده يک طرح آمده است، گفت: استناد به اين فتوا چه دليلي داشته؟ اين وهن مجلس نيست که چنين سوء استفاده اي از سخنان رهبري مي شود؟ رهبر معظم انقلاب بارها از مجلس هفتم تقدير کردند چون مصوب کرده بود اگر غرب فشار بياورد ما همکاري مان با آنها را لغو مي کنيم. چطور در اين طرح داريد آن مصوبه را که مورد تاييد رهبري بود را رد مي کنيد؟ اين کرامتي است که از طرح شما بر مي آيد و مصوبه اي براي ذلت ملت ايران است!

نماينده تهران در پايان خطاب به موافقان بررسي اين طرح گفت: شما يا آقاي رئيس را نشناخته ايد و يا داريد ساده لوحي مي کنيد! استدعا مي کنم به اين مصوبه راي ندهيد تا يا دولت لايحه بدهد و يا اينکه با صرف وقت و دقت بيشتر موضوع برجام را بررسي کنيم.

روایت قسم ابوترابی

علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اظهارات رییس کمیسیون ویژه برجام گفت: موضوع تشکیل تیمی برای حمایت از برجام و تشکیل جلسات تقسیم کار در دفتر جناب آقای ابوترابی را جناب آقای زاکانی در یکی از جلسات کمیسیون ویژه برجام در اعتراض به آقای ابوترابی مطرح کرده بودند و و آقای ابوترابی نیز در همان جلسه قرآن را از جیب خود بیرون اورده بودند و سوگند یاد کرده بودند که این خبر کذب است و چنین طراحی که تشکیل جلساتی با هدف تقسیم کار برای مقابله با برجام صورت گیرد مطرح نبوده و صرفا آقای ابوترابی با توجه به این که پیش نویس گزارش به ایشان رسیده بود - که این پیش نویس را که خود دبیرخانه کمیسیون برجام ارائه کرده بود - ایشان دعوت هایی برای ارائه گزارش به افراد غیر مطلع انجام داده بودند بودند که همین کار نیز در این جلسه صورت گرفت.

بروجردی همچنین تصریح کرد: از جناب دکتر زاکانی به عنوان یک برادر انقلابی و متدین انتظار نمی رفت بعد از این که فرد عادلی مانند آقای ابوترابی به قرآن کریم سوگند یاد می کند همان اتهام را متوجه بنده کنند.

وی خاطرنشان کرد: آقای زاکانی در روند تدوین طرح یک فوریتی برجام حضور داشتند، چرا همان زمان اعتراض نکردند.

رسایی: برخی وزرا حاضر نشدند از برجام دفاع کنند

رسایی با اشاره به طرح یک فوریتی برجام گفت: برجام یک موافقتنامه است و نمی‌شود آن را توجیه کرد اما دولت حتی برجام را در هیئت دولت هم نبرده است و برخی از وزرا حتی حاضر نشدند در جلسه کمیسیون برجام و در شورای عالی امنیت ملی از برجام دفاع کنند.

وی ادامه داد: ما با یک طرح داریم چیزی را که باید در لایحه باشد، تصویب می‌کنیم. آن هم طرحی که از سوی افرادی تهیه شده که 5 نفر از آنها نامه نوشتند و 165 امتیاز برای برجام برشمردند و بعد همین افراد چنین طرحی را آوردند و می‌گویند چون برجام عیب دارد، باید با یک طرح آن را مشروط کنید.

پاسخ انصاری به تذکر رسایی

علی لاریجانی با اشاره به نامه معاون پارلمانی دولت در پاسخ به تذکر رسایی که گفته بود برخی از وزرای دولت با برجام مخالفند، گفت: آقای انصاری نامه‌ای نوشتند که اینکه آقای رسایی گفته برخی وزرا با برجام مخالف هستند، تکذیب می‌شود. دولت در این موضوع یک زبان و یکپارچه است.

مباحثه توکلی و لاریجانی

احمد توکلی خطاب به لاریجانی گفت: کمیسیون 40 روز زحمت کشید و تلاش کرد و جلسات مختلفی برگزار کرد و حقایقی از برجام را نقد کرد اما هیئت رئیسه دفاع نکرد. البته شما در ابتدا از کمیسیون دفاع کردید اما بعد از اینکه مورد حمله قرار گرفت دفاعی نکردید.

علی لاریجانی رئیس مجلس خطاب به توکلی گفت: ما که از کمیسیون برجام دفاع کردیم توکلی نیز خطاب به لاریجانی گفت: شما پس از اینکه کمیسیون مورد هجمه قرار گرفت دفاع نکردید قبل از آن دفاع کردید.

لاریجانی هم بر همین اساس گفت: هر کسی که هر حرفی می‌زند که نباید جواب آن را داد؛ ما همیشه از مصوبات کمیسیون‌ها دفاع می‌کنیم چرا که کمیسیون‌ها از ارکان مجلس هستند اما در جامعه این بحث‌ها زیاد است.

زاکانی: شمخانی از لاریجانی خواست طرح را از دستور خارج کند

علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام خطاب به لاریجانی گفت: دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی صبح امروز نزد بنده به مسئول دفتر شما زنگ زدند و خواهش کردند که به آقای لاریجانی بگویید این را از دستور خارج کند.

تجمع چند نماینده مقابل تریبون هیأت‌ رئیسه

برخی نمایندگان مجلس در اعتراض به عدم توجه به تذکر آیین‌‌نامه‌ای و اخطار قانون اساسی‌ خود در جلسه علنی امروز مقابل تریبون هیأت رئیسه تجمع کردند.

حسینیان: ظریف و صالحی بارها از خط قرمز عبور کرده اند

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه آقای ظریف و صالحی در مذاکرات بارها از خطوط قرمز عبور کرده‌اند گفت: برجام عبورگاهی از خطوط قرمز مقام معظم رهبری است.

لاریجانی اظهارات زاکانی را تکذیب کرد

لاریجانی در ادامه جلسه در پاسخ به زاکانی متذکر شد: مجلس باید تصمیم بگیرد، ما در مشاوره‌ای که داشتیم گفتیم راه‌های این‌چنینی نیز وجود دارد اگر من از قبل این پیش‌بینی‌ها را نمی‌کردم امروز شما می‌گفتید چرا مدیریت نشد. لذا بحث‌های اولیه‌ای مطرح شد.

وی همچنین اضافه کرد: موضوع به دبیرخانه ارجاع شد آقایان زاکانی و جلالی را خود بنده به دبیرخانه معرفی کردم که طرح را با دبیرخانه آماده کنید. آقایان نیز در دبیرخانه فردی مشخص کردند و طرح را منقح کردند. اینکه نظرات دبیرخانه اعمال نشد را حتماً تکذیب می‌کنم، شب گذشته ساعت 7، آقای شمخانی نزد بنده بودند و ما از ابتدا تا انتها این طرح را بررسی کرده و با نظر دبیرخانه همه قبول کردند که اجرا شود. ایشان هم اکنون حاضر هستند اتفاقاً بنده به ایشان گفتم امروز در مجلس حاضر شوند که روشن شود چیزی در پشت صحنه نیست.

حسینیان به پیرموذن: کسی از خانواده ما پناهنده نشده!

روح الله حسينيان در جریان یک مباحثه با پیرموذن، بي آنکه از نورالدين پيرموذن برادر کمال الدين پيرموذن نماينده مجالس ششم و هفتم اردبيل در مجلس که به آمريکا رفته است، نامي ببرد، گفت: کسي از خانواده ما به خارج از کشور پناهنده نشده که تحريم و يا رفع آن تاثيري در منافع ما داشته باشد!

طلا: اسرائیل نگران موشک ماست یا هویج؟

حسین طلا گفت: یک مقام عالی در کشور گفت که کشاورزی هم به اندازه مسائل نظامی مهم است. به راستی تفاوتی بین موشک و هویج نیست؟ آیا اگر اسرائیل نگران است از موشک ما نگران است یا از هویج؟

جلسه چندنفره با لاریجانی

دقایقی از جلسه علی لاریجانی صحن علنی را ترک و ریاست جلسه را به محمدرضا باهنر واگذار کرد، اما پس از لحظاتی لاریجانی مجددا به صحن علنی بازگشت و در زمان ورود وی به صحن مجلس برخی از اعضای شاخص فراکسیون اصولگرایان مانند زاکانی، نادران، توکلی و برخی از اعضای شاخص فراکسیون رهروان ولایت مانند کاظم جلالی، جواد جهانگیرزاده حضور داشتند. به نظر می‌رسد که این افراد در خارج از صحن علنی مجلس جلسه‌ای مشترک را با لاریجانی برگزار کرده بودند تا در مورد طرح برجام به جمع‌بندی برسند.

پس از اینکه لاریجانی در جایگاه ریاست قرار گرفت کاظم جلالی با تلفن همراه خود تماسی برقرار کرد و گوشی را به رئیس مجلس داد و لاریجانی نیز دقایقی با تلفن همراه صحبت کرد و سپس موبایل را به کاظم جلالی پس داد.

صالحی: گفتند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزیم و دفنت کنیم

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان نماینده دولت در جایگاه سخنران گفت: ما براساس یک اصول و چارچوب مذاکره کرده‌ایم که آن چارچوب را نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین کرده و کف و سقفی برای ما تعیین کرده بودند، اما آرزوی مرگ کرده‌ام، چرا که برخی به برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم. می‌گویند بعد چند سال من خواهم مرد. این چگونه صحبت کردن است. شماها از کجا می‌دانید که من چند سال دیگر خواهم مرد.

وی افزود: می‌گویند سیمان روی شما می‌ریزیم و دفن‌‌تان می‌کنیم. خدای ناکرده بی‌حرمتی نکردیم. می‌گویند حرف‌‌ها درباره پولوتونیوم درست نیست.

صالحی در واکنش به اعتراض برخی نمایندگان مجلس که می‌گفت وی با طرح برخی مباحث به دنبال فرافکنی است، گفت: گوش کنید. شماها که قرار است روی ما سیمان بریزید، حرف‌مان را گوش کنید. به عنوان کسی که عمرم را در مسائل علمی گذاشته‌ام، حرف می‌زنم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بنده هیچ‌گاه به شخصی توهین نکرده‌ام، اما اگر نمایندگان بخواهند چنین برداشتی کنند، اشکال ندارد، گفت: جناب آقای نبویان شما که خیلی وقت بر روی برجام گذاشته‌اید و مطالعه کرده‌اید، 2 دقیقه هم حرف مرا گوش کنید. اگر راکتور فعلی اراک به کار گرفته شود 8 کیلو پولوتونیوم تولید می‌کند. می‌گویند پولوتونیوم مهم است و کنار نگذارید. 240 کیلو بعد از 30 سال تولید می‌شود، اما ما چگونه می‌خواهیم از تولید بعد از 30 سال استفاده کنیم.

صالحی گفت: من شهادت می‌دهم و زمان هم ثابت خواهد کرد. متاسفانه تواضع ما ضد مسئولیت ما شده است. من هیچ وقت نگفتم چه کسی هستم و چه کار کرده‌ام. اگر کاری کردم برای خدا کرده‌ام، اما شهادت می‌دهم، و‌الله والله والله نه با کندی روبرو خواهیم شد و نه با توقف. تحقیقات سرجایش خواهد بود. غنی‌سازی را دنبال خواهیم کرد.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴
۱۰۶
۳۱
یه بار دیگه دلواپسان دلواپس تر شدند البته اونا همیشه دلواپس موقعیت خودشون هستند این بار هم طمع تلخ شکست رو چشیدند . منتظر اسنفد باشند . مردم حتما به افراد منطقی صبور معتدل آرام اما انقلابی قوی و استوار رای خواهند داد نه به پرخاشگران عصبی تند خوی که کنترل نه در گفتار دارند نه در شنیدن .
یک رزمنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴
۸۸
۲۲
شکست سنگین نوچه های ...... در برابر فرزندان خمینی کبیر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴
۷۲
۲۳
مجلس مصلحت .کشور .ملت وانقلاب را در نظر گرفتند وبه ان را تصویب کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴
۴۷
۲۹
پس 100 حقی که به گفته جلیلی از مردم گرفته شده چی می شود؟
پس تکلیف متحصنین مجلس چه شد؟
پس اظهارات حکیمانانه شریعتمداری چه شد؟
ناشناس
|
Australia
|
۱۲:۵۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴
۳۱
۷۵
این ننگ برای همیشه بر پیشانی ل.... و ر...... خواهد ماند
Milad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴
۱۰۲
۳۳
تازه این اولشه ..... سیلی محکمتر رو تو انتخابات ۷ اسفند میخورن این دلواپسان عزیز
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز