۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۹
بعد از بهانه دادن به شرمن

ظریف حرفش را پس از یک سال عوض کرد!

مقایسه این صحبت‌های ظریف با اظهارات وی در شورای روابط خارجی آمریکا در سال گذشته قدری متناقض بوده و با هم همخوانی ندارند...
کد خبر : ۲۶۲۸۴۸
صراط: ظریف در حالی به سخنان مداخله‌جویانه وندی‌شرمن درباره تاثیر توافق بر فضای سیاست داخلی کشور واکنش منفی نشان داد که متاسفانه برخی مقامات دولتی با مواضع خود باعث چنین اظهارات گستاخانه‌ای از سوی آمریکایی‌ها شده‌اند.

وندی شرمن عضو ارشد سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا گفته است دولت ایران در تلاش برای استفاده از برجام در فضای سیاسی داخلی و از جمله انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی است.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در این باره گفت؛ صراحتا اعلام کرده‌ایم به هیچ‌کس اجازه دخالت در مسائل داخلی ایران را نمی‌دهیم و اگر مذاکره‌کننده آمریکایی چنین صحبتی داشته کاملا بی‌مورد صحبت کرده و این اظهارنظر و برداشت از مذاکرات غیرقابل قبول است؛ نه تنها مداخله در امور داخلی ایران است بلکه تلاش برای ایجاد اختلاف داخلی است .
ظریف همچنین افزود «دولت از شروع مذاکرات هسته‌ای و در طول مذاکرات بارها بطور شفاف اعلام کرده که مذاکرات هسته‌ای پروژه‌ای کاملا ملی است و نباید به موضوعات رقابت‌های سیاسی داخلی مرتبط شود و چنین شائبه‌ای لطمه و خسارت جبران‌ناپذیر به این پرونده ملی است».
وی در این خصوص ادامه داد؛ تیم مذاکره‌کننده ایرانی بطور جدی و با حساسیت این نگاه ملی را در طول مذاکرات داشته و به هیچیک از طرف‌های مذاکره نیز اجازه نداده است در مسائل داخلی ایران دخالت کنند. امروز هم لازم است همه جریان‌های سیاسی داخلی به ملی بودن این پرونده کاملا پایبند بوده و اجازه ندهند از این پرونده و نتایج آن برای اهداف سیاسی داخلی استفاده شود.
مقایسه این صحبت‌های ظریف با اظهارات وی در شورای روابط خارجی آمریکا در سال گذشته قدری متناقض بوده و با هم همخوانی ندارند. ظریف در حاشیه شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در جریان مصاحبه‌ای که با خبرنگار ارشد شبکه آمریکایی پی‌بی‌اس در محل شورای روابط خارجی آمریکا ترتیب داده شده بود در مورد عواقب به نتیجه نرسیدن مذاکرات در ایران صحبت‌هایی عنوان کرد که با واکنش‌های برخی رسانه‌ها و مطبوعات در داخل مواجه شد.
ماجرا اینگونه بود که مارگارت وارنر از «هاله اسفندیاری» از محکومین فتنه 88 و مدیر بخش خاورمیانه موسسه تحقیقاتی وودرو ویلسون  خواست سوال خود را از محمدجواد ظریف مطرح کند. اسفندیاری که از طریق ارتباط ویدئویی در این نشست حاضر بود  یک سوال تامل‌برانگیز داخلی از مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرسید: آیا شکست در مذاکرات هسته‌ای بر سیاست خارجی ایران تاثیرگذار خواهد بود؟ اگر بله، چگونه؟ تاثیر این شکست بر سیاست داخلی چطور؟ البته می‌دانم که این حوزه مربوط به شما نیست.

جواد ظریف نیز به این سؤال اینگونه پاسخ داد: بی‌تردید، همینطور است زیرا ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، البته باید توجه داشت که اتحادیه اروپایی به تنهایی فعالیت نمی‌کرد و افرادی در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا مانع از هرگونه توافق شدند، همانطور که حالا هم کسانی هستند که نمی‌خواهند هیچگونه توافقی حاصل شود قطع نظر از اینکه مفاد آن چه باشد. در آن زمان مردم با انتخاب رئیس جمهوری متفاوت(احمدی‌نژاد) به دلیل شکست(در مذاکرات) در واقع به ما پاداش دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد! حالا من بار دیگر زنده شده‌ام. به نظر من، در انتقال پیامی که جامعه بین‌المللی و به ویژه غرب می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند. باید دید تعامل از جانب ایران و تلاش ایران برای باز بودن و نگاه به آینده داشتن با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر، رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رای نشان خواهند داد.
صحبت‌های ظریف در شورای روابط خارجی صحبت‌های «ملی» نیست و بیشتر رنگ و بوی «جناحی» و «انتخاباتی» دارد در صورتی که ظریف در مصاحبه اخیر خود با ارگان رسمی دولت مسئله هسته‌ای را یک موضوع ملی عنوان می‌کند که نباید موجبات ایجاد اختلاف در کشور را بوجود آورد.
البته ناگفته نماند که این نخستین بار نبود که یک مقام دولتی اظهاراتی انتخاباتی و جناحی به زبان می‌آورد چرا که چندی پیش ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست که ادبیات وی در دو سال اخیر وی را در جرگه نامزدهای معاونت سیاسی ریاست جمهوری قرار داده در مصاحبه با بی‌بی‌سی ! در هنگام پاسخ به پرسش‌های خبرنگار در خصوص توافق هسته‌ای می‌گوید که «توافق اتمی اهرمی» در اختیار اصلاح‌طلبان در ایران در مقابل سایر گروه‌های سیاسی قرار می‌دهد». ابتکار همچنین در گفت‌وگو با «فارین پالیسی» نیز توافق هسته‌ای را «دستاورد اصلاح‌طلبان» نامیده بود که جای تامل دارد.
منبع: کیهان
برچسب ها: صراط ظریف شرمن