۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶

جهانگیری: نفهمیدم چرا از من شکایت کردند

معاون اول رییس‌جمهور گفت: من گاهی جملاتی می‌گویم که به برخی برمی‌خورد و قلم به دست می‌گیرند و شکایت می‌کنند.
کد خبر : ۲۶۲۹۷۰
صراط: اسحاق جهانگیری عصر روز سه شنبه در نشست با روسای دانشگاه‌ها، شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری منتخب با اشاره به این‌که «من گفتم در سال 90 درآمدهای نفتی کشور 118 میلیارد دلار بود و امسال کشور با 18 میلیارد دلار اداره می‌شود» اظهار کرد: نفهمیدم چرا از من شکایت کردند. در این کاهش درآمد ثبات و آرامش اقتصاد به هم نخورد. در حالی که خیلی‌ها سعی می‌کردند القا کنند آرامش بازار به هم خورده اما چون مردم به دولت اعتماد داشتند آرامش در بازار با وجود کاهش قیمت نفت و کاهش بودجه دولت بوجود آمد.

وی در ادامه با بیان این‌که «دولت و شخص رییس‌جمهور خود را به دانشگاهیان متکی می‌دانند» افزود: ما برنامه‌های خود را با اتکا به مجموعه دانشگاهی پیش برده‌ایم. نقطه نظرات و انتقادات نخبگان برای ما یک سرمایه بزرگ است.

وی خاطرنشان کرد: ما در یک مقطع خاص و دشوار مسئولیت قبول کردیم و لازم بود در آن مقطع نخبگان به صحنه بیایند. ما هم سعی کردیم با تدوین برنامه‌های مناسب مشکلات کشور را حل کنیم. اولین مساله ما کاهش فشارهایی بود که به بهانه واهی هسته‌ای بر ما وارد شد. دشمن سعی داشت ایران‌هراسی را ترویج کند. بسیاری از دانشجویان و اساتید ایرانی در خارج از کشور این امکان را نداشتند که صاحب یک حساب بانکی شوند؛ زیرا در گذرنامه آن‌ها قید شده بود که آن‌ها متولد ایران هستند. دشمن به دنبال این بود که به ملت فشار بیاورد تا ملت دست از مقاومت برداشته و به مسئولان خود فشار بیاورد تا آن‌ها عقب نشینی کنند اما امروز با مقاومت ملت ما به یک توافق مهم دست یافتیم.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به این‌که «ما به تمام اهداف خود در این مذاکرات دست یافتیم» خاطرنشان کرد: در به دست آوردن این موفقیت‌ها نقش رهبری بیش از همه بوده است. ما سعی کردیم حتما میز مذاکرات به دست رهبری برسد و از راهنمایی‌های ایشان استفاده کنیم. سایر مولفه‌های قدرت ملی از جمله استقامت ملت هم به کمک ما آمد. از سوی دشمن نیز حوزه نفوذ جمهوری اسلامی را درک کرد و فهمید نمی‌تواند بدون ایران مشکلات منطقه را حل کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز مجلس پس از یک بررسی طولانی درباره برجام و انجام گفت‌وگوهای طولانی فشرده مخالفان و موافقان با رای قاطع برجام را تایید کرد. ما از نمایندگان مجلس و خصوصا رییس مجلس صمیمانه تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که «در ماه ‌های آینده در دوران پساتحریم قرار می‌گیریم» گفت: ما باید برنامه جدیدی برای توسعه کشور تهیه کنیم. این برنامه مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که این سیاست‌ها علمی، دقیق و مورد اجماع صاحب نظران و مدیران کشور است. البته دانشگاه و تحقیقات و پژوهش هم نقش موثری در توسعه کشور دارد که این بخش در اولویت دولت است البته ما محدودیت منابع هم داریم.

جهانگیری با تاکید بر این‌که «مسیر توسعه کشور از طریق توسعه علمی محقق می‌شود» خاطرنشان کرد:‌ ما باید همه الزامات توسعه علمی کشور را اجرایی کنیم و همه شاخص‌های توسعه علمی را مدنظر قرار دهیم. نباید اتکا به نفت را ترک کنیم و به جای آن به منابع معدنی متکی شویم؛ زیرا همه این‌ها جزو منابع طبیعی است. هیچ موضوعی جز علم و فناوری نمی‌تواند منشا رشد و توسعه کشور باشد. ما اکنون نیاز داریم هرکس که از دانشگاه خارج می‌شود بتواند کارآفرینی کند. ما باید ببینیم آیا فارغ التحصیلان توانایی این کار را دارند؟

وی در پایان با اشاره به این‌که «پارک‌های علم و فناوری یک تجربه موفق جهانی و کانون توسعه کشورهاست» خاطرنشان کرد: باید به این پارک‌ها توجه کرد، آن‌ها را قانونمند کرد و از آن‌ها حمایت شفاف داشت. مطالب مد نظر روسای دانشگاه‌ها نیز باید جمع‌بندی شود. ما هم باید مشکلات دانشگاه‌ها را حل کنیم یا باید پاسخ مناسبی به آن‌ها بدهیم. به هر حال دولت محدودیت بودجه‌ای دارد و این محدویت‌ها باید به دانشگاه توضیح داده شود.

منبع: ایسنا