۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹

اسم رمز جیسون رضائیان چیست؟!

بررسی تماس‌های جیسون رضائیان نشان می‌دهد، در حالی که بنا بر شرایط کاری، وی باید بیشترین حجم تماس را با «داگلاس جل» (مافوق خود در واشنگتن‌پست) داشته باشد، عمدتاً اخبار جمع‌آوری شده را مستقیم یا با واسطه در اختیار میز ایران در کنسولگری آمریکا در دبی و همچنین، شخص «آلن ایر» قرار می‌دهد.
کد خبر : ۲۶۳۰۲۰

صراط: گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره شیوه‌های نفوذ دشمن برای آسیب زدن به بنیان‌های انقلاب و نظام، از جمله پیگیری آمریکا برای آزادی «جیسون رضائیان» به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سبب شد که نمایندگان از شیوه‌های نفوذ و براندازی دشمنان اطلاعات بیشتری کسب کنند.

واکنش نمایندگان

براساس گزارش سازمان اطلاعات سپاه، جیسون رضائیان یک ایرانی آمریکایی‌الاصل و یک فرد حائز اهمیت برای آمریکایی‌ها است، به‌گونه‌ای که آمریکایی‌ها برای آزادی وی بسیار تلاش می‌کنند. رضائیان مأمور اجرای تفکر آن دسته از سنای آمریکاست که معتقدند اگر این کشور بتواند روابط خود را با ایران به سطح پیش از انقلاب برگرداند، می‌توان حکومت ایران را به‌آسانی ساقط کرد. این اقدام سازمان اطلاعات سپاه سبب شد که 11 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی تذکری به وزیر دادگستری درباره پرونده رضائیان خواستار اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف به افکار عمومی شوند. این نمایندگان در خلاصه تذکر خود اظهار داشتند: «با توجه به محاکمه و صدور حکم یکی از نفوذی‌های دوتابعیتی به نام جیسون کاظم آدام رضائیان لازم است جهت اطلاع افکار عمومی اطلاعات مربوط به این جاسوس و نفوذی آمریکاییان و فیلم‌های اعترافات او را به اطلاع افکار عمومی برسانید.» آنها در شرح تذکرشان تصریح کردند: «بیش از یک سال است که جاسوس حرفه‌ای و مسئول پایگاه اطلاعاتی آمریکایی‌ها در تهران دستگیر شده؛ جیسون رضائیان در مدت بازداشت مورد حمایت آمریکایی‌ها قرار گرفته و مکرراً آنها از تیم مذاکره‌کننده ما خواسته‌اند که ایران او را آزاد کند، چون او یک خبرنگار بوده است. اطلاعات وسیعی که در کمیسیون امنیت ملی از این جاسوس حرفه‌ای در اختیار اعضای کمیسیون قرار گرفت باعث نگرانی از خطر نفوذی‌ها برای انقلاب اسلامی و استقلال کشور بود و از طرفی باعث اطمینان خاطر از هوشیاری و بیداری دستگاه‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران بود و لازم و ضروری است دستگاه‌های مقتدر قضایی اطلاع‌رسانی جامعی، به خصوص با پخش فیلم‌های اعترافات این شبکه گسترده جاسوسی به ملت ایران داشته باشند.»

رادیو سازمان سیا با عصبانیت از گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تلاش کرد این گزارش را نوعی مقابله سپاه با رئیس‌جمهور کشورمان القا کند و گفت: گزارش سپاه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، جیسون رضائیان را به «جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و همکاری با دول متخاصم» متهم کرده است، در حالی که یک هفته پیش، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گفته بود که اگر آمریکا ایرانیان زندانی در این کشور را آزاد کند، دولتش برای آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران خواهد کوشید.

 از 83 تا88

  جیسون رضائیان از سال 83 در پوشش خبرنگار نشریه «سانفرانسیسکو کرونیل» مرتباً به ایران تردد می‌کرد و تلاش داشت در این سفرها شبکه عوامل خود را برای جمع‌آوری اخبار مورد نظر از ایران شکل دهد؛ شبکه‌ای که با انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1388 و تحولات پس از آن از طریق تهیه گزارش‌های جهت‌دار از سخنرانی‌های آقایان؛ «میرحسین موسوی» و «احمدی‌نژاد»، جمع‌آوری اخبار لحظه‌به‌لحظه از اغتشاشات از سوی منابع میدانی در تهران و ارسال آن به پایگاه‌های خبری ضدانقلاب، ارائه اخبار و تحلیل از وضعیت کشور به اتاق فکر وزارت خارجه، کنگره و سنای آمریکا و برخی نهادهای مرتبط با لابی «آیپک» و انتشار اخبار کذب از اوضاع شهر تهران در نشریات مورد همکاری، نقش و قدرت خود را به نمایش گذاشت.

خروج او از ایران با درخواست وزارت ارشاد وقت در سال 1388 و سفر به دبی و البته، آشنایی با «لارا سترکیان» (فردی که براساس شواهد موجود، در پوشش خبرنگار شبکه ABC آمریکا برای سرویس اطلاعاتی این کشور فعالیت می‌کند)، شرایط آشنایی رضائیان با یکی از مسئولان میز ایران در کنسولگری آمریکا در دبی به نام «مک کاچن» را فراهم کرد. این آشنایی، آغازی بر شکل‌گیری همکاری مشکوک رضائیان با وزارت خارجه و سرویس جاسوسی آمریکا دانسته شده است؛ آغازی که تا زمان دستگیری متهم به شکلی پیوسته ادامه داشته و حضور افراد مختلف آمریکایی و ایرانی در این جورچین، اهمیت آن را دوچندان می‌کند.

 بازگشت جیسون

وی در سال 1391 بار دیگر به ایران بازگشت، اما این‌بار با پوشش خبرنگار روزنامه «واشنگتن‌پست» که نامی آشنا و معتبر در عرصه رسانه‌ای جهان به‌شمار می‌رود. اسناد موجود نشان می‌دهد که وی پیش از عزیمت به تهران با «جان لیمبرت» (از دیپلمات‌های آمریکایی به گروگان گرفته‌شده در لانه جاسوسی) دیدار و گفت‌وگو می‌کند. جیسون با خانمی به نام «یگانه صالحی» آشنا می‌شود که همین آشنایی به ازدواج این دو نفر در سال 1392 منجر شد. پس از آشنایی، یگانه صالحی ابتدا به استخدام خبرگزاری «بلومبرگ» و سپس «نشنال امارات» درمی‌آید.

بررسی تماس‌های جیسون رضائیان نشان می‌دهد، در حالی که بنا بر شرایط کاری، وی باید بیشترین حجم تماس را با «داگلاس جل» (مافوق خود در واشنگتن‌پست) داشته باشد، عمدتاً اخبار جمع‌آوری شده را مستقیم یا با واسطه در اختیار میز ایران در کنسولگری آمریکا در دبی و همچنین، شخص «آلن ایر» قرار می‌دهد.

براساس کیفرخواست صادره، دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و نوشتن نامه به اوباما و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران برخی از اتهامات جیسون رضائیان است. 

تاکنون بیشترین تلاش برای آزادی جیسون رضائیان از سوی آمریکا صورت گرفته است، به‌گونه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا در یک میهمانی با حضور فعالان رسانه‌ و خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی این کشور به موضوع خبرنگار بازداشتی واشنگتن‌پست در تهران اشاره کرد. باراک اوباما ادعا کرد که علت بازداشت او «نوشتن درباره امیدها و ترس‌های مردم ایران» بوده است و در ادامه گفت: «تا زمانی که او صحیح و سالم به خانواده‌اش بازنگردد،‌ آرام نخواهم شد». پایگاه «پالتیکو» گزارش داد که دولت «باراک اوباما» به صورت محرمانه با واتیکان در ارتباط است تا از پاپ «فرانسیس» برای آزادی جیسون رضائیان در ایران کمک بگیرد.

* خبرنگار یا جاسوس!

حکم صادره برای پرونده جیسون رضائیان قطعاً تأثیر بسزایی بر نحوه عضوگیری شبکه جاسوسان آمریکایی‌ـ صهیونیستی خواهد گذاشت و دست‌کم هزینه چنین فعالیت‌های خرابکارانه‌ای را افزایش می‌دهد، اما مسیر اصلاح این روند در دستگیری سرشاخه‌های داخلی است که مجوز نفوذ رضائیان و جاسوسان اعزامی آینده به اماکن محرمانه ایران و دسترسی به اطلاعات خصوصی وزارتخانه‌ها و نهادهای مهم کشور را فراهم می‌آورند؛ مسیری که با وجود تنبیه قطعی رضائیان همچنان بدون ناظر امنیتی است.

محمد حسین مصطفایی

منبع: بصیرت