۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲

ابوترابی‌: انقلاب متولد تفکر عاشوراست

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فرمایشات امام علی(ع) درباره مرگ، گفت: امام علی درباره مرگ می‌فرمایند: واقعیتی که در آن هیچ تردیدی نیست اما گویا بشر در مورد این واقعیت ظن و گمان هم ندارد.
کد خبر : ۲۶۴۵۶۶
صراط: نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فرمایشات امام علی(ع) درباره مرگ، گفت: امام علی درباره مرگ می‌فرمایند: واقعیتی که در آن هیچ تردیدی نیست اما گویا بشر در مورد این واقعیت ظن و گمان هم ندارد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم عزاداری شب عاشورا در حرم مطهر امام خمینی(ره)، با اشاره به این‌که «مدرسه عاشورا بهترین مدرسه زندگی و مرگ است»، اظهار داشت: امام حسین(ره) بهترین زندگی و مرگ را به ما آموخته است. امام می‌فرمود: «مردم نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود، نمی‌بینید که یزید بر مردم حکومت می‌کند. باید در این زمان در انتظار ملاقات با خدا بود. امام فرمود: من مرگ را جز سعادت نمی‌بینم. این مدرسه عاشوراست.

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی با این تفکر تولد یافت و با این تفکر حیاتش دوام می‌یابد، افزود: باید در راه خدا قدم برداشت و در این راه آماده شهادت بود. رهبر انقلاب اگر دو آرزو داشته باشند، یکی از آنها افتخار شهادت در راه خدا و ملحق شدن به امام بزرگوار است. این راه سعادت است. این مسیر اولا دنیای ما را اصلاح می‌کند و ما را در برابر نظام سلطه و آمریکا به یک قدرت سازش ناپذیر تبدیل می‌کند و ثانیا آخرت ما را تضمین می‌کند.

انسان از حقیقت مرگ غفلت دارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معمولا انسان از این حقیقت غفلت دارد و برخوردهای گوناگون با واقعیت مرگ دارد، بسیاری از این واژه تنفر دارند و به بیان قرآن کریم از آن می‌گریزند.

ابوترابی‌فرد با اشاره به آیه 8 سوره جمعه اظهار کرد: رفتار انسان‌ها در برابر واقعیت مرگ از نظر قرآن، به دو دسته تقسیم می‌شود، گروهی از او می‌گریزند و مرگ به ملاقات آنها می‌آید و گروهی به او اشتیاق دارند و به ملاقات مرگ می‌روند.

منشاء گریز از مرگ، اعمال و رفتار بشر در عالم دنیاست

وی با بیان این‌که منشاء گریز از مرگ، اعمال و رفتار بشر در عالم دنیاست، افزود: تعلقات دنیا، پیوند با ظواهر عالم طبیعت، رابطه انسان و مرگ را تیره می‌کند، گسستن پیوندهای دنیوی، زمینه ارتباط و لقاء مرگ را فراهم می‌کند. حضرت امام حسین(ع) می‌فرماید:" یکی از واقعیت‌هایی که بر انسان نوشته شده مرگ است"

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خدا برای انسان مرگ ویژه‌ای را می‌طلبد، گفت: خداوند مرگی را می‌خواهد که بر زیبایی انسان می‌افزاید. همانگونه که گردنبند زیبایی بر سینه دختر جوانی او را زیبا می‌کند. خوشا به حال آنانی که اینگونه مرگ را بر می‌گزینند.

انسان به میزان آراستگی به ایمان و عمل صالح برای لقاء خداوند آماده است

ابوترابی‌فرد افزود: این مرگ است که امام علی می‌فرمایند: به خدایی سوگند که جانم در دست اوست، علاقه و اشتیاق من به مرگ بیشتر از علاقه طفل شیرخوار به سینه مادر است". انسان به میزان آراستگی به ایمان و عمل صالح از آمادگی بیشتر برای لقاء خدای متعال و زیارت چهره ملک الموت برخوردار می‌شود. این کمال ثمره ایمان است، ثمره آراستگی به عمل صالح و قطع نشدن تمامی تعلقات به عالم طبیعت است.

وی، با بیان این‌که آیا این کمال انسان را از فهم مسئولیت‌ها و انجام وظایف در عالم دنیا دور می‌دارد، یا او را به سمت وظیفه شناسی و انجام شایسته وظایف هدایت می‌کند، افزود: یک نمونه روشن از اثر این حقیقت در فهم مسئولیت و حرکت به سمت انجام شایسته وظایف امام بزرگواری است که در شب شهادت عاشورای حسینی در جوار حرم مطهر او عزادار هستیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: امام بزرگوار بهترین، زیباترین و پرشکوه‌ترین مرگ را برگزیدند و در دوران حیات نورانی و الهی خویش برای چنین مقامی تلاش کردند. در فوت مرحوم دکتر شریعتی که درود خدا بر او باد اتحادیه انجمن‌های اسلامی در اروپا برای امام بزرگوار، در نجف پیام تسلیتی ارسال کردند. آن سال‌ها افتخار حضور در جوار مضجع امام علی و عرض ارادت به امام خمینی را داشتم، امام در پاسخ به آنان جملاتی را مرقوم فرمودند. یکی از فرازهای آن پیام بلند امام این بود که " من زندگی‌ام به اسلام خدمتی نکرد، امیدوارم مرگم موجب خدمتی شود". امام بزرگوار در اندیشه خوب مردن بود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این مقام فاخر بود که هنگام خبر شهادت فرزند فقیه و زاهد و مجاهد، حاج سید مصطفی خمینی، در مثل چنین روزی، خطاب به فرزند برومندش سید احمد آقا فرمودند: احمد، مصطفی مرده است و وقتی قطرات اشک در چهره این برادر بزرگوار جاری شد، امام فرمود: انالله و انا الیه راجعون. بعد از چند روز در جلسه درس خود فرمود:" فوت مصطفی از الطاف خفیه خدا بود و من چگونه در لطف الهی سوگوار باشم.

خداوند سرنگونی نظام طاغوت را به دست امام خمینی هموار کرد

وی با بیان این‌که خدای متعال سرنگونی نظام طاغوت را به دست توانای این مرد تاریخی هموار کرد، اظهار داشت: یکی از دلایل روشن آن این صبر و استواری و تسلیم بودن در برابر خدای سبحان است که شهادت فرزند خود را لطف می‌داند. امام در انتظار مرگی زیبا بود.

ابوترابی‌فرد با اشاره به این‌که خیل عظیم شهداء شاگردان مکتب امام بودند، خاطرنشان کرد: شاگردان امام در این کلاس تربیت شدند. امام بریده از دنیا مربی شهدا بود که جبهه‌های جنگ را به نماد عظمت اسلام تبدیل کردند. شهید همدانی‌ها در این مدرسه تربیت شدند. این روح بلند است که در اوج قدرت به عنوان مقتدرترین انسان در کره خاکی در وصیت نامه الهی و سیاسی خود می‌نویسد: با دلی آرام و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت برادران و خواهران محترم مرخص می‌شوم.

روح الهی امام خمینی دل‌بریده از عالم طبیعت بود

وی با بیان این‌که روح الهی امام، اولا وظیفه را تشخیص داد و ثانیا دل‌بریده از عالم طبیعت بود، افزود: هر آنچه که از او می‌خواستند بستانند را امام قبلا قطع کرده بود. امام بود و دین او، لذا فرمود: قدرت‌های بزرگ و آمریکا بدانند که اگر در برابر دین ما بایستند در برابر همه دنیای آنها خواهیم ایستاد. این قطع علاقه با عالم دنیا مردی چون امام می‌سازد. او شاگرد مدرسه عاشورا بود و هیچگاه ترس به قلب نورانی او راه نیافت.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: اینکه امام همیشه در محضر خدا بود برای آن است که در محضر دنیا نبود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای چنین زندگی و مرگی تلاش کرد، اظهار کرد: آن بانو که در خانه خدا را می‌بیند، بهترین همسر و مادر برای فرزندان خود و بهترین فرزند برای پدر و مادر خود است. لذا چون به دنبال خداست، به دنبال انجام وظیفه همسری و فرزندی است. آن آقا که خود را در محضر خدا می‌داند، بهترین انسان برای جامعه و خانواده و خویش است.

منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز