۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۸

نگاهی به عملکرد یک مدیر در بخش معدن

کد خبر : ۲۶۸۰۲

بولتن نیوز : همیشه صحبت کردن از ناکار آمدی و ایراد گرفتن از مدیران شایسته نیست بلکه وظیفه رسانه ها این است که در کنار بیان مشکلات به معرفی توانمندی ها و نقاط مثبت مدیران و نهاد ها هم بپردازند . ددر همین زمینه بسیاری از کارشناسان صنعتی و معدنی کشور معتقدند که عملکرد محمد مسعود سمیعی نژاد در حوزه معادن وصنایع معدنی کشور، فولاد وصنایع فلزی مختلف، باعث بالنده شدن و رشد قابل توجه این صنعت شده و سرپرستی و در صورت امکان تداوم مسوولیت وی در شرکت ایمیدرو می تواند روند توسعه معادن و صنایع معدنی را شتاب بیشتری ببخشد. در دوره ای که سمیعی نژاد مسوولیت بخش معدن و صنایع معدنی را به عهده داشته و به عنوان معاون وزیر صنایع، مدیر فولاد مبارکه و... مسوولیت داشته، علاوه بر رشد اکتشاف، تولید، سرمایه گذاری و صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی، باعث رشد تحقیقات، افزایش عملکرد بیش از پیش بینی اهداف برنامه های توسعه، سودآوری بخش صنایع معدنی و تحول در شرکت های مختلف فولادی کشور شده است.


به گزارش خبرنگار ما دكتر محمدمسعود سميعي‌نژاد داراي مدرك دكتراي معدن است و از معدود مدیرانی است که سمت او با تحصیلاتش هماهنگ است و تخصص و مدیریت را باهم به کار گرفته است . وی  در سمت‌هاي مختلفي عهده‌دار مسئوليت بوده و سه  سمت سرپرسیت ایمیدرو (سازمان توسعه معادن وصنایع معدنی) ، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن و مدیرعامل فولاد مبارکه از مهمترین مسوولیت های حساس وی بوده است.براین اساس، بسیاری از کارشناسان، نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقدند که با ورود سميعی نژاد به بخش معدن کشور، فولاد و صنایع استراتژیک کشور متحول مي شود.

سمیعی نژاد در عین حال عضویت هيأت علمي دانشگاه آزاد واحد جنوب، مديركل آموزشي و برنامه‌ريزي دانشگاه آزاد واحد جنوب ، مدير كارخانه خزر خز (مربوط به بانك صنعت و معدن)، معاون بازرگاني و اجرايي صنايع ضايعات فلزي (شركت‌هاي فولاد ايران)-، مديرعامل شركت چوب الموت (بانك صنعت و معدن)، مديرعامل سيمان اروميه، مديرعامل و عضويت هيأت مديره سنگ آهن گل گهر، معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنايع و معادن و عضويت در هيأت مديره شركت‌هاي نخ البرز، پاس نخ، نساجي بروجرد، نساجي ايران پوپلين، شركت سنگ آهن گهر زمين، مؤسسه آموزش و پژوهش وزارت صنايع و معادن، سيمان آبيك، سيمان اروميه، احداث صنعت،  عضو هيأت‌عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، عضو هيأت مديره زغال سنگ البرز غربي، شركت مهندسي بين‌المللي ايريتك، و شركت معدني SBDT گينه را در کارنامه خود دارد که همه این سوابق مطلوب کمک بزرگی برای ادامه مسئولیت وی در سازمان مهم و بزرگ ایمیدرو است .


تعدادی از کارشناسان معتقدند که سمیعی نژاد علاوه بر ویژگی های اخلاقی مثبت و سلامت و عملکرد مناسبی که دارد از نظر روحیه کاری و تخصص و شرایط خانوادگی و ارتباطات نیز دارای وضعیت بسیار مناسبی است و عملکرد وی تاکنون مورد تایید بوده است و حضور وی در فولاد مبارکه و صنایع معدنی کشور، باعث تحول عمده در برنامه ریزی، سرمایه گذاری و تولید شده است و سودآوری شرکت هایی مانند فولاد مبارکه را افزایش داده است. اجرايي بودن مهم ترین خصيصه مثبت اوست و در هر مسئوليتي که بوده عملکرد موفقي داشته است. تعامل بسيار خوب او با مديران اجرايي و به خصوص نمايندگان در پيشبرد امور و هماهنگي هاي اجرايي بسيار موثر بوده است. وی همزمان در معاونت معدنی و فولاد مبارکه منشا تحول و برکت بوده است و تحولات عمده ای را در یکی دوسال موجب شده است .

سرمايه‌گذاري 2900ميليارد ريالي براي اكتشاف معادن در برنامه پنجم

سمیعی نژاد وقتی به سمت سرپرست ايميدرو انتخاب شد اعلام کرد نهاد مطبوعش که در طول برنامه پنجم توسعه 2900ميليارد ريال در حوزه اكتشاف معادن سرمايه گذاري خواهد کرد. با اين ميزان سرمايه گذاري، حجم ذخاير و مواد استراتژيك معدني به طور چشمگيري افزايش مي يابد.ایمیدرو نیز سرمايه گذاري 291 ميليارد ريالي براي اكتشاف ذخاير معدني در سال گذشته داشته و با سرمايه گذاري فوق 126 هزار متر حفاري در سراسر كشور صورت گرفته است.

در دوره برنامه چهارم و برنامه هاي اجرا شده در زمان مسوولیت سمیعی نژاد، فعاليت هاي اكتشافي به طور موثري اجرا شدند كه سبب شد ميزان ذخاير آهن كشور 11 درصد،‌ مس 6/ 11 درصد،‌ زغالسنگ 6/ 11 درصد و طلا 4/ 8 درصد افزايش يابد.با رشد عملكرد در بخش اكتشاف معادن،‌ ميزان ذخاير آهن به بيش از 4 ميليارد و 735،‌ مس به يك ميليارد و 816 ،‌ زغالسنگ به 622 ميليون و طلا به 2/ 79تن رسيد.ميزان ذخاير بوكسيت نیز با افزايش 3 ميليون تني به 19 ميليون و فلز با ارزش موليبدن با رشد 268ميليون تني به يك ميليارد و 268 ميليون تن ارتقا يافت.


سمیعی نژاد در دوره ای که معاون وزير در امور معادن و صنايع معدني بود در تشريح عملكرد و فعاليت‌هاي سال‌هاي اخير اين حوزه اعلام كرد: کمک به تجهيز و نوسازي معادن، ارتقاي سطح بازرسي و نظارت بر فعاليت‌هاي معادن، تشکيل ستادهاي پيگيري و رفع مشکلات، سرمايه‌گذاري بالا در حوزه معادن و صنايع معدني توسط بخش خصوصي و دولتي و ظرفيت‌سازي‌هاي عظيم صورت گرفته در اين بخش، از مهم‌ترين اقدامات صورت گرفته در حوزه معادن و صنايع معدني وزارت صنايع و معادن است

براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته تلاش مي‌شود تا استخراج معادن در انتهاي سال 89 به 300 ميليون تن، تعداد معادن فعال كشور به 6000 معدن، تعداد پرسنل معادن به 107 هزار نفر و تعداد دارندگان پروانه اشتغال نظام مهندسي معدن به 5 هزار نفر برسد. همچنين در حوزه اكتشاف هدفگذاري‌هاي مربوط به صدور پروانه اكتشاف به 2100 و گواهي كشف به 950 فقره انجام شده است. درخصوص صادرات بخش معدن و صنايع‌معدني تلاش مي‌شود تا به هدف 10 ميليارد دلار در انتهاي سال جاري برسيم. از برنامه‌هاي ديگر در اين حوزه مي‌توان به برنامه‌ريزي لازم براي ارتقاي سطح اكتشاف و استخراج كشور به استاندارد جهاني و نيز گسترش طرح فاجد اشاره كرد.

سمیعی نژاد در مورد توسعه صادرات و ميزان صادرات بخش معدن و صنايع معدني طي دولت دهم نیز خبر داده که  ميزان صادرات كل محصولات بخش معدن و صنايع معدني طي برنامه چهارم بيش از 6/28 ميليارد بوده كه از اين ميزان 13/8 ميليارد در سال 1388 صورت گرفته است كه بيش از ميزان صادرات برنامه سوم توسعه بوده است. در نتيجه اجراي برنامه‌هاي مختلف استخراج معادن کشور از 156 ميليون تن در سال 1383 به حدود 260 ميليون تن رسيده است. همچنين سرمايه‌گذاري ثابت معادن به قيمت جاري از 970 ميليارد ريال به 4 هزار و 344 ميليارد ريال در انتهاي سال 88 رسيده است. در ساير حوزه‌ها نيز رشد خوبي صورت گرفته است. بعنوان نمونه ظرفيت صنعت سيمان کشور از 6/32 ميليون تن در انتهاي سال 83 به70 ميليون تن در انتهاي سال 88 رسيده و ظرفيت توليد شمش آلومينيوم کشور هم از 230 هزار تن به 457 هزار تن ارتقاء يافته است. در صنعت فولاد نيز ظرفيت توليد بخش فولاد کشور از 2/10 ميليون تن به حدود 18 ميليون تن رسيده است. اين آمار اگرچه نويددهنده آينده خوبي براي بخش معدن و صنايع معدني در اقتصاد ملي است، ليكن هنوز اقدامات زيادي بايد براي توسعه اين بخش انجام داد که مهم‌ترين آنها تامين بيشتر منابع مالي و زيرساخت‌ها است. از اقدامات ديگر بزرگ دولت نهم در اين بخش، خصوصي سازي در بخش معدن و صنايع معدني بوده كه اين امر باعث شد، بخش خصوصي با حمايت دولت در سرمايه‌گذاري‌هاي بخش فولاد، سيمان، شيشه و مس مشاركت كند.


صادرات صنایع معدنی به 7 میلیارد دلار می‌رسد

سمیعی نژاد معتقد است که صادرات معدن و صنایع معدنی کشور در سال جاری هفت میلیارد دلار هدف‌گذاری شده و با احتمال زیاد تحقق خواهد یافت. میزان تولید حفاری معادن تا پایان برنامه پنجم به یک میلیون و 250 هزار تن می‌رسد. هنوز بیش از 20 درصد ذخایر معدنی کشور اکتشاف نشده لذا افزایش اکتشافات معدنی در شرایط فعلی یک ضرورت است.

در سال قبل ودر دوره ای که سمیعی نژاد در بخش معدن وصنایع معدنی فعال بوده،  ميزان توليد فولاد خام، ‌محصولات فولادي، ‌مس كاتد، ‌شمش آلومينيوم، ‌پودر آلومينا و سنگ‌آهن از رشد 2/7 تا 3/13 درصدي برخوردار شد كه فولاد خام با رشد 3/13 درصدي رتبه نخست رشد را از آن خود كرد.پس از فولاد خام، ‌آلومينا با 4/12 درصد، ‌محصولات فولادي با 8/11 درصد،‌ آلومينيوم با 7/7 درصد، ‌سنگ‌آهن با 2/7 درصد و مس كاتد با 7/5 درصد بترتيب بيشترين سهم رشد توليد را در كل كشور به خود اختصاص دادند.
در سال گذشته ميزان توليد فولاد خام از 7/12 ميليون تن عبور كرد و توليد محصولات فولادي نيز به مرز 16ميليون تن رسيد.

ميزان توليد سنگ‌آهن فرآوري شده و كنسانتره 27 ميليون و 220 هزار تن و ميزان توليد مس كاتد، ‌آلومينيوم و آلومينا نيز بترتيب به 221 هزار تن، ‌303 هزار تن و 236هزار تن افزايش پيدا كرد.

در سال جاري بيشترين درصد رشد براي زغال‌سنگ، ‌آلومينيوم و فولاد خام پيش‌بيني شده، به‌طوري كه ميزان توليد فولاد خام به 14 ميليون و 375 هزار تن و توليد زغال‌سنگ كنسانتره نيز به يك ميليون و 30 هزار تن خواهد رسيد. اين در شرايطي است كه در سال 89 توليد زغال‌سنگ كنسانتره به 992 هزار تن رسيد.در دوره ای که سمیعی نژاد، معاون امور معادن و صنایع معدنی,سازمان توسعه و نوسازی معادن, بوده، اهداف کل بخش معدن ، هفت درصد فراتر از برنامه پیش بینی شده محقق شد