۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴

ضعفی که فوتبال ایران را نابوده کرده است

ضعفی که سالهاست در بین مدیران فوتبال ایران وجود دارد میلیاردها تومان از پول بیت المال را صرف بازیکنان خارجی کرده است که کمترین بهره را برای تیم هایشان داشته اند.
کد خبر : ۲۶۸۲۶۳
صراط: فریدون زندی برای قیاس فوتبال ایران با بوندس لیگا با همان لبخند همیشگی که خجالت از آن می‌بارد والبته با خاراندن سرش می ‌گوید: در فوتبال ایران زیاد هزینه می‌شود اما نمی‌دانند آن را باید کجا هزینه کنند.

همزمان با حرف‌های زندی، معینی پروپئیچ را هم فاقد کیفیت لازم و پیر و سنگین اعلام می کند که به کار استقلال نمی‌آید. به این  ترتیب یک حساب سرانگشتی به ما می‌فهماند که استقلال با جذب پروپیچ، کرار و ریوالدو عملا بیش از یک میلیارد تومان پولش را دور ریخته است و اگر این پروسه را تا آخر فصل ادامه بدهد و مدام با کرار بازی کند و پروپئیچ را نگه دارد مبلغ بیش از دو میلیارد تومان می‌شود.

دومیلیارد برای خارجی‌ها
این همه در حالی است که استقلال همین حالا به مربی سال گذشته تیم‌های پایه خودش بدهکار است آنهم در حالی که امثال محسن کریمی، یعقوب کریمی و رمضانی از خارجی‌های استقلال بیشتر به کار استقلال آمده‌اند و تاثیر مستقیم روی صدرنشینی استقلال داشته اند.

از آنطرف خارجی‌های استقلال به هیچ وجه به کار استقلال نیامده‌اند که هیچ در واقع چوب لای چرخ استقلال هم بوده‌اند. کرار با قهرهای زیاد و بازی نکردن‌های فراوان، ریوالدو با هشتاد هزار دلار پول و یک بازی برای استقلال و پروپئیچ با بن بست در بازی کردن و جنجال در نقل و انتقالات عملا راندمانی منفی داشته اند.

در آن‌سو اما از تیم‌های پایه که شاید در سال صد میلیون تومان هم هزینه نداشته باشد بهره‌ای بسیار برده‌اند. حتی در این راه استقلال ولخرجی هم کرده و محمد انصاری را که در تیم امید استقلال ساخته شد رها کرد و رفت تا پرسپولیس امروز بهره‌اش را ببرد.

بلد نیستند پول را کجا هزینه کنند
این همان نکته‌ای است که زندی می‌گوید، همان بحثی است که زندی دارد و در حالی که می‌خندد می‌گوید بلد نیستند پول را کجا هزینه کنند.

استقلال از قدیم الایام کارخانه سازنده خوبی داشته است امثال جباری‌ها، طالب‌لو‌ها، قربانی‌ها، صادقی‌ها، تیموریان‌هاو ... از تیم های پایه استقلال آمده‌اند اما خود استقلال منهای طالب لو خودش از اینها استفاده‌ای  در حال حاضر نمی‌برد.

در واقع اگر استقلال و دیگر باشگاه‌های لیگی یک بار برای همیشه سعی کنند از آنچه می‌سازند استفاده کنند و هر روز بیشتر بکوشند تا بازیکنان بهتری پرورش دهند ماجراهای هزینه‌های گزاف را هم کنترل می‌کنند و ناز هیچ بازیکنی را هم نخواهند کشید.

میلیاردها برای خارجی ها و بدهی برای پایه ها
این کار که زندی در موردش حرف نزد، شاید دو فصل برای استقلال یا تیم‌های لیگی دردسر‌هایی داشته باشد اما بعد از آن همه چیز برای باشگاه‌ها شرایط بهتری پیدا می‌کند اما فوتبال ایران مسیر را اشتباه می‌رود.

نگاهی به اعداد و ارقام خیلی واضح این ماجرا را نشان می‌دهد، میلیاردها  تومان پول هر سال از بین می‌رود و ده‌ها و صد‌ها استعداد هم نابود می‌شود، انگار که راه اشتباه  آمده‌ایم، انگار در حال خودکشی در فوتبال هستیم.

اگر بودجه تیم‌های پایه را ده برابر کنیم و تنها سه برابر راندمان‌مان بالاتر برود، این فوتبال به هیچ بازیکن خارجی نیاز ندارد و اتفاقا فوتبالیست هم صادر می‌کند.

منبع: مهر
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز