۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴

سردرگمی زائران اربعین در منطقه آزاد اروند +تصاویر

با آغاز به‌کار صدور ویزای عراق برای زوار ایرانی اربعین حسینی که براساس تدابیر اتخاذ شده از قبل در محل نمایشگاه بین‌المللی منطقه آزاد اروند انجام می‌شود، چیزی جز سردرگمی نصیب مراجعان نشده است.
کد خبر : ۲۶۸۵۳۳

صراط: چندی پیش فرماندار ویژه خرمشهر اعلام کرد که از ابتدای هفته جاری، یک گروه پنج نفره از کنسولگری عراق در منطقه مستقر می‌شوند تا برای ایام اربعین ویزای اضطراری صادر کنند.

ولی‌اله حیاتی گفت: این هیئت به همراه تمام دفاتر صدور ویزا و کاروان‌های زیارتی در محل سالن نمایشگاه بین‌المللی منطقه آزاد اروند مستقر و به زائران اقصی نقاط کشور که بدون ویزا برای عزیمت به عتبات وارد خرمشهر می‌شوند خدمات‌رسانی می‌کند، لذا مردم می‌توانند با مراجعه به محل این نمایشگاه برای دریافت ویزای اضطراری اقدام کنند.

وی با بیان اینکه عبور هموطنان بدون داشتن ویزا از مرز شلمچه ممنوع است، از زائرانی که قصد سفر به عراق را در ایام اربعین دارند خواست تا حتما پیش از مراجعه به مرز ویزا و پاسپورت خود را تهیه و به همراه داشته باشند.

به گفته وی، قیمت صدور ویزا برای هر نفر حدود 30 دلار تعیین شده است.

سردرگمی زائران اربعین در منطقه آزاد اروند +تصاویر

انتشار این خبر کافی بود تا سیل مراجعان از شهرهای مختلف کشور به سوی این منطقه سرازیر شود و از آنجاییکه مراجعان این خبر را بیشتر از طریق دوستان، همسایگان و یا آشنایان خود شنیده‌اند لذا بدون اطلاع از زمان آغاز صدور ویزا از چند روز قبل به اینجا آمده و تا به امروز در محوطه نمایشگاه سردرگم و بدون پیش‌بینی محلی برای ماندگاری‌شان به این منطقه آمدند، مردمی که برخی از آنها ادعا داشتند که شب را تا به صبح بدون حتی یک پتو در محوطه نمایشگاه به سر کرده‌اند.

یکی از زائرانی که از شهر تهران به این منطقه آمده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: به امید دریافت سهل‌تر و سریع‌تر ویزا خودمان را به این منطقه رسانده و الان سه روز است که در محوطه نمایشگاه که به عنوان محل صدور ویزا در نظر گرفته شده سردرگم شده‌ام.

این زائر افزود: از آنجاییکه فکر نمی‌کردم این چنین سردرگم شوم لذا محلی را برای استراحت و ماندگاری از قبل هماهنگ نکرده بودم و به اجبار در محوطه محل صدور ویزا شب را به صبح رساندم.

 سردرگمی زائران اربعین در منطقه آزاد اروند +تصاویر

*ویزایی که معلوم نیست چه زمانی صادر شود

یکی از زائران اربعین از اهالی شیراز که برای دریافت ویزا به محل نمایشگاه بین‌المللی منطقه آزاد اروند مراجعه کرده است نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: از مسئولان دفتر حج و زیارت محله‌مان شنیدیم که گفتند به اینجا مراجعه کرده و بدون دردسر ویزای یک روزه بگیرید.

علی‌اصغر عابدی افزود: پس از چندین ساعت معطلی در صف، مدارکم را تحویل مسئول مربوطه دادم و مسئول مربوطه نیز گفت برو بیرون منتظر باش تا به شما خبر دهیم کی ویزایتان آماده تحویل است.

وی اضافه کرد: به امید دریافت یک روزه ویزا به اینجا آمدم اما اگر قرار باشد ندانم کی ویزایم آماده و تحویلم می‌شود بیهوده این همه راه را نمی‌آمدم، ای کاش حداقل یکی از مسئولان منطقه در محل حضور داشتند تا مشکلاتمان را با آنها درمیان می‌گذاشتیم و آنها کمکمان می‌کردند، اما متاسفانه هیچ مسئولی را در محل پیدا نمی‌کنیم...

 سردرگمی زائران اربعین در منطقه آزاد اروند +تصاویر

*دینار عراقی یا ریال ایرانی؟!

زائری که با سرعت قصد رسیدن به یک صرافی را در سطح شهر داشت، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان گفت: در ابتدای زمان صدور ویزا گفتند تنها در ازای دریافت دینار عراقی ویزا صادر می‌کنند و هرکس ندارد باید تهیه کند.

علی مردانی افزود: پس از گذشت مدت زمانی باز دوباره اعلام کردند که ایرادی نیست و ریال ایران را نیز می‌پذیرند، اما این تصمیم دوباره نیز دوام چندانی نیاورد و اکنون که پای میز دریافت ویزا رسیدم گفتند که باید برای دریافت ویزا دینار عراقی پرداخت کند و از آنجاییکه من دینار به همراه ندارم و محلی نیز برای عرضه دینار عراقی در محل نمایشگاه وجود ندارد به ناچار باید به شهر بروم، ای کاش برای صدور ویزا اینهمه بهانه‌تراشی نمی‌شد.

 

*فرم‌هایی که به جای توزیع رایگان باید 1000 تومان بابت کپی آنها پول پرداخت شود

زائری دیگر از شهر بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابادان تصریح کرد: فرم‌هایی برای دریافت اطلاعات زائران متقاضی اعم از نام، نام خانوادگی و تعداد افراد متقاضی موجود بود که به نفراتی که جزو نخستین افراد مراجعه‌کننده به میز صدور ویزا بودند به صورت رایگان داده می‌شد.

سید عدنان عابدی افزود: پس از گذشت مدتی از زمان آغاز صدور ویزا به دلیل کمبود این فرم‌ها زائران مجبور شدند تا از روی فرم مربوطه کپی بگیرند و بابت هر ورقه آن یک‌هزار تومان پرداخت کنند که این مسئله اصلا درست نیست.

 سردرگمی زائران اربعین در منطقه آزاد اروند +تصاویر

*مکانی برای پاسخگویی به سوالات زائران پیش‌بینی نشده است!

یکی از زائرانی که از مشهد به محل نمایشگاه بین‌المللی منطقه آزاد اروند برای دریافت ویزا آمده بود، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان چنین عنوان کرد: از صبح تا حالا سردرگم در گوشه و کنار این محل می‌گردم اما نتوانستم مسئولی که بتواند سوالاتم را پاسخ دهد را پیدا نکردم.

علی‌اصغر مقدم افزود: از آنجایی که اطلاعی در مورد مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا نداشتم و کسی هم نبود که از او راهنمایی بگیرم لذا مجبور شدم که چندین بار برای تکمیل مدارکم در صف قرار بگیرم و یا از آن خارج شوم.

وی بیان کرد: بهتر بود که مسئولان امر یک مکان یا غرفه‌ای را برای پاسخگویی به سوالات پیش‌بینی می‌کردند که مردم به دردسر نیفتند.

 

*زائرانی که اشیای گمشده‌شان را نمی‌یافتند

یک زائر قمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان گلایه کرد: امروز به دلیل ازدحام مراجعان در مقابل در ورودی محل دریافت ویزا، بخشی از وسایل خود را گم کردم و هرچه جست‌وجو کردم آن را نیافتم.

رقیه طباطبایی افزود: به برخی از افرادی که به نظر می‌رسید جزو مسئولان باشند مراجعه کرده و هر چه از آنان خواستم تا از طریق بلندگو اعلام کنند، در جواب «بلندگویی در اختیار نداریم»، را شنیدم و این راه حل مشکل من بوده است...

وی ادامه داد: چنانچه محل یا غرفه‌ای برای بخش اشیای گمشده پیش‌بینی می‌شد، حداقل مردم می‌توانستند برای جست‌وجوی اموالشان به آنجا مراجعه کنند اما اکنون بخشی از لوازمم را گم کرده و امکان یافتنشان را نیز ندارم.

موضوع صدور ویزای اضطراری یک روزه در محل نمایشگاه بین‌المللی سازمان منطقه آزاد اروند پیشنهادی بود که از سوی فرمانداری ویژه خرمشهر ارائه و دنبال شد اما متاسفانه به رغم نمود مناسب و خوب این تدبیر، در بخش برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی‌ها برای فراهم‌سازی بسترهای لازم جهت صدور ویزای یک روزه، فرمانداری ویژه خرمشهر به خوبی عمل نکرده و این مسئله هیچ پیامدی جز سردرگمی زائران در محل صدور ویزا و بی‌نظمی در نحوه خدمات‌رسانی در پی نداشته که باید فرمانداری ویژه خرمشهر پیش از حاد شدن وضعیت (با توجه به افزوده شدن روزانه به تعداد زوار اربعین) اقدامات موثرتر و امکانات مناسب‌تری را انجام و مهیا سازد.

در پنج گیت پیش‌بینی شده برای صدور ویزا در محل نمایشگاه بین‌المللی منطقه آزاد اروند، 10 نفر (به تفکیک زنان و مردان) فعالیت دارند.

منبع: فارس