۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱

"دفاع موزاییکی"؛ چالش آمریکا و اسرائیل + تصاویر

دفاع موزاییکی روشی مناسب برای جنگ‌های فوری تلقی می‌شود.
کد خبر : ۲۶۹۴۷۲
صراط: نیروی انسانی در جنگ‌های بزرگ حرف اول را می‌زند و این نیروها دست برتر ارتش کشور مورد نظر در نبردها به حساب می‌آیند.

در 8 سال دفاع مقدس جمهورری اسلامی ایران با تاسی از ملت انقلابی خود توانست در مقابل حمله همه جانبه ارتش بعثی بایستد و یک حماسه مهم را رقم بزند که در این حماسه نه تنها یک کیلومتر مربع از خاک کشورمان از دست نرفت بلکه به دلیل اقداماتی که در دوران دفاع مقدس و در عملیات‌‌های مختلف انجام شد، امروز ایران دارای نیروهای مسلح با تجربه و با قدرت و خلاقیت بسیار بالایی است.

**دفاع موزاییکی چیست؟

"دفاع موزاییکی" در یک تعریف به معنای دفاع در هرنقطه تعریف می‌شود که در این راستا نیروهای کشور مبدا باید همواره و در هرنقطه آماده دفاع باشند. در دفاع موزاییکی نیروی انسانی در وهله اول و تجهیزات در وهله دوم  حائز اهمیت بوده و هر استان و منطقه می‌تواند نیرو و امکانات لازم را برای دفاع فوری داشته باشد.

** پیش زمینه‌های "دفاع موزاییکی چیست"؟

**نیروی انسانی آموزش دیده

یکی از پیش زمینه‌های "دفاع موزاییکی" نیروی انسانی آموزش دیده است که می‌تواند در شرایط بحران وارد عمل شده و حمله دشمن را دفع کند.  در این زمینه در دوران دفاع مقدس نیروهای دفاع مردمی  "خرمشهر"  با کمترین امکانات در برابر حمله ارتش صدام بیش از 30 روز مقاومت کردند. 

**فرماندهی منسجم

فرماندهی منسجم و تصمیم گیر در این زمینه بسیار خوب ایفای نقش خواهد کرد. فرض کنید فرمانده جز یک استان ارتباط با مرکز فرماندهی نداشته و در لحظه برای جلوگیری از نفوذ دشمن اقدام کند که در این زمینه باید به سرعت نسبت به ساماندهی و چیدمان تاکتیک نیروها تصمیم گیری کند.

**تلفیق مهارت و تجهیزات و نیروی انسانی

یک نیروی انسانی  زمانی تاثیر گذاری بوده   که بتواند در از تجهیزات کافی و مهارت لازم جهت استفاده از این تجهیزات بهره ببرد.  برای مثال یک نیروی نظامی در جنگ سطحی باید کار با انواع سلاح های ضد نفر از جمله سلاح‌های سبک و سنگین، تجهیزات توپخانه‌ای و ضد زره بهره ببرد.

امروز ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ‌های مختلف منطقه‌ای شکست‌های سنگینی را در چند جنگ منطقه‌ای از سال 2006 تاکنون داشته‌اند که شکست  ایالات متحده ،  اسرائیل و همپیمانانش از حزب الله و حماس در منطقه نمونه‌ای از آن است.

**جنگ 33 روزه و شکست تاسف بار اسرائیل

جنگ 33 روزه لبنان این موضوع را در اذهان رژیم صهیونیستی زنده کرد که شاید بتوانند در منطقه  "غرب آسیا" بار دیگر کشورها را با قدرت نظامی خود مورد هجمه قرار دهند. "حزب الله"  لبنان با بهره گیری از تاکتیک "رزم ناهمگون" و "دفاع موزاییکی"  در طول نبرد جنوب لبنان اقدامات موثری را انجام داد و باعث شکست سنگین ارتش اسراییل شد.





یکی از کارشناسان و فرماندهان سابق ارتش فرانسه در گفتگو با  "المنار"  گفت: پیشرفت در سلاح‌های ضد تانک منجر به تبدیل این تانک به یک سلاح ضعیف شد و برای مدت زیادی مرکاوا یک تانک خیلی پیشرفته بود. اما افزایش تعداد زره‌های اطرافش باعث می‌شود تا سرعت و کارایی‌اش را از دست بدهد. من فکر می‌کنم تانک  "آبرامز" و "مرکاوا" مورد هدف موشک‌های پیچیده و پیشرفته خواهند بود.
 
وی افزود: قدرت حزب الله و سلاحی که در دست داشت ارتش صهیونیست را غافلگیر کرد، چون آن‌ها سلاح‌های پیشرفته روسی در اختیار داشتند و این اسلحه قادر بود تانک‌ها را از بین ببرد. پس یک یا دو نفر اپراتور با طی مسافتی معادل 2 تا 3 کیلومتر به سمت یک تانک موشکی را شلیک کرده و آن را از بین می‌برند و در واقع این سلاح اسرائیل را غافلگیر کرد.

چیزی که  "تیپ 52   زرهی ارتش اسرائیل"  را در جنگ جولای و آگوست 2006 زمینگیر کرد ؛ موشک‌های ضد زره "کورنت"  با ضریب نفوذ قریب به 1000 میلی متر بود که این اتفاق با کمین کماندوهای حزب الله و انهدام تانک‌ها صورت گرفت که بخشی از دفاع موزاییکی مقاومت اسلامی لبنان به شمار می‌رود.

دفاع موزاییکی در جنگ غزه نیز نمود داشت و نیروهای گردان "قورباغه‌های انسانی" بارها اسرائیل را در مدیترانه غافلگیر کردند و این نیروها در قالب مقابله با اسرائیل در نبرد زمینی هم ایفای نقش می‌کنند که ایجاد تونل در منطقه راهبردی "زیکیم" از جمله این تاکتیک‌ها بود.

پس از جنگ غزه در سال 2012 میلادی حماس برای تشکیل یک یگان دریایی قدرتمند وارد عمل شد. ماموریت ویژه این یگان مقابله با زیاده خواهی و تجاوزات دریایی ارتش اسرائیل و کمک به مردم غزه و حل مشکلات معیشتی آن ها از مسیر مواصلاتی  دریایی  و ضمنا کمک تجهیزاتی به یگان‌های حماس از طریق دریا است.

**"الضفادع البشریة" یا «قورباغه های انسانی» چیست؟

"محمد زارعی" کارشناس مسائل فلسطین در این باره اظهار داشت: "الضفادع البشریة" یا «قورباغه های انسانی»، یگان دریایی گردانهای قسام است.  یگان دریایی گردانهای قسام، پس از جنگ 8 روزه در سال 2012 تشکیل و مأموریتش اجرای عملیات علیه اهداف دشمن از طریق دریای مدیترانه تعریف شد؛ اما پس از سقوط دولت "محمد مرسی" در مصر، تنگ تر شدن محاصره نوار غزه و همچنین تخریب اکثر تونل های مرزی که به عنوان شریان اصلی ورود سلاح به نوار غزه بود، مأموریت دیگری نیز برای این یگان در نظر گرفته شد و این یگان اقدام به ارسال مهمات و تسلیحات لازم از طریق دریا به نوار غزه کرد.






وی ادامه داد: این یگان قبل از جنگ 51 روزه، چندین مانور را در سواحل نوار غزه برای استقبال از ناوگان آزادی 2 انجام داد. اما نقشش در جنگ 51 روزه آشکار تر شد. 5 تن از کماندوهای این یگان در این جنگ،  به پایگاه "زیکیم" در سواحل "عسقلان" در اراضی اشغالی یورش برده و تعدادی از نظامیان اسراییلی را به هلاکت رساندند. اسراییل پس از این عملیات بارها اعلام کرد که 5 کماندوی این یگان در این عملیات کشته شده اند. اما گردانهای قسام با هک کردن سایتهای ارتش اسراییل، فیلم های این عملیات را منتشر کرد. در این فیلم کاملاً نشان داده می شود که هر 5 کماندو سالم به پایگاه خود بر می گردند. اما اسراییل ادعا کرده که "محمد شعبان" فرمانده این یگان را در تیر ماه 1393 در اثنای جنگ 51 روزه به شهادت رسانده است.

در مجموع تاکتیک‌های "دفاع موزاییکی" متکی بر مهارت و سلاح بوده که در یک دهه اخیر مقاومت اسلامی در منطقه توانسته استراتژی های مربوط به این نوع دفاع را پیاده سازی کند و این موضوع چالشی جدی برای ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در منطقه خواهد بود.