۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹

نجف‌زاده ساکن آمریکا می‌شود؟

جانشین پیشنهادی برای شكوری، كامران نجف‌‌زاده است. خبرنگار سرشناس واحد مركزی خبر كه در كارنامه‌‌اش تنها یك دوره فعالیت برون‌مرزی از سال 89 تا 91 در فرانسه دیده می‌شود.
کد خبر : ۲۶۹۵۱۳
صراط: دوره مأموریت ابراهیم شکوری مسوول دفتر و خبرنگار اعزامی صداوسیما در نیویورک به پایان رسیده است.

دوره مأموریت ابراهیم شكوری مسوول دفتر و خبرنگار اعزامی صداوسیما در نیویورك به پایان رسیده و با اینكه هشت ماه است برای كامران نجف‌‌زاده برای حضور در این دفتر نمایندگی درخواست ویزا شده است، هنوز چنین اتفاقی رخ نداده و آمریكایی‌ها ویزایی صادر نكرده‌اند.

ابراهیم شكوری، خبرنگار پیشین جمهوری اسلامی در دفتر بیروت بود كه همزمان با روزهای پایانی مسوولیت مرتضی غرقی در نیویورك به دلیل بیماری و تهیه پرونده پزشكی كه نشان می‌داد به آب و هوای بیروت حساسیت دارد،توانست به تهران برگردد. او خیلی زود خودش راهی نیویورك شد و این بار به عنوان نماینده خبری ایران در دفتر سازمان ملل. شكوری البته خوش‌شانس‌تر از غرقی و نوباوه وطن، دو خبرنگار قبلی ایران در این دفتر بود. او در این چند سال مأموریتش چند باری به ایران برگشته است. اما دو نماینده قبلی كه آمریكایی‌ها برای‌شان ویزای سی 2 صادر كرده بودند و دیگر دیپلمات‌های ایرانی که ویزای‌شان، ویزای یك بار حضور بود، فقط باید در ابتدای مأموریت‌شان به سفر می‌رفتند و با پایان مأموریت می‌توانستند از نیویورك خارج شوند. مهمترین حضور سرزده او در تهران، مصادف شد با جنبش وال‌استریت در آمریكا كه حتی سایت‌های خبری تندروی اصولگرا چون مشرق نیوز و خبرنامه دانشجویی ایران از او برای ترك محل خدمتش در آن شرایط حساس به شدت گله داشتند و انتقاد كردند. حتی شایعاتی درباره توبیخ این خبرنگار در میان بچه‌های واحد مركزی خبر پیچید.

 مشكلات غرقی و نوباوه و نفر بعدی كه می‌رود!

آمریكایی‌ها به شدت برای صدور ویزای نمایندگان ایران در سازمان ملل حساس هستند. این حساسیت تا جایی است كه دولت حسن روحانی حتی نتوانست برای ابوطالبی، مشاور عالی بین‌الملل رئیس‌جمهور ویزا بگیرد. در همه این سال‌ها همه دیپلمات‌های ایرانی از جمله خبرنگاران اعزامی تلویزیون، برای رفت‌وآمد به این دفتر، مشكلاتی بزرگ داشتند. نوع ویزای یك‌بار ورود آنها سبب می‌شد تا آنها در طول مدت سفر، نتوانند به ایران برگردند و غیر از همسر و فرزندان، نتوانند حتی دیگر اقوام درجه یك خود را به نیویورك دعوت كنند. این مشكلات به قدری بود كه بعد از بیماری همسر مرتضی غرقی در زمان مأموریتش در آمریكا، در تمام طول دوران درمان بیماری سخت او، خانواده‌‌اش نتوانستند به عیادت او بروند یا او نتوانست برای دوران نقاهت به ایران بیاید و این‌گونه مأموریت غرقی به پایان رسید و به تهران برگشت. بیژن نوباوه وطن هم تمام این مشكلات را به دلیل مشكلات بیماری شیمیایی كه از دوران جنگ با خود داشت، در روزهای حضور در نیویورك تحمل كرد. در روزهای پایان مدیریتش بود كه شایعه شد او و خانواده‌‌اش در آمریكا می‌مانند اما همان زمان درباره این شایعه به سایت تبیان گفت: «من اصلاً در آمریكا چنین چیزی را نشنیده‌ام و وقتی كه به ایران آمدم، این حرف‌ها از زبان چندین و چند نفر به گوشم رسید.»

شرایطی مثل این را احتمالاً خبرنگار بعدی هم در نیویورك تجربه می‌كند. اگرچه این مشكل را شكوری در روزهای مسوولیتش در نیویورك تجربه نكرده است.

 كامران نجف‌‌زاده گزینه بعدی!

جانشین پیشنهادی برای شكوری، كامران نجف‌‌زاده است. خبرنگار سرشناس واحد مركزی خبر كه در كارنامه‌‌اش تنها یك دوره فعالیت برون‌مرزی از سال 89 تا 91 در فرانسه دیده می‌شود. او اگرچه زبان فرانسوی نمی‌دانست، اما به این كشور فرستاده شد. هرچند همزمان با او، تقریباً باقی گزارشگران خارجی اعزامی ایران هم به كشورهای مختلف دنیا، شرایطی بدتر از او داشتند. فرق كامران با بقیه این بود كه اقلا برای تهیه گزارش از اتفاقات و رویدادهای روز از دفتر كارش خارج می‌شد و پیگیری می‌كرد. پیگیری‌هایی كه البته منجر ‌به اخراجش از فرانسه شد و دوباره ناچار شد به ایران برگردد. اگرچه خودش پافشاری برای افشاگری را دلیل اخراجش از فرانسه می‌داند اما فرانسوی‌ها اعتقاد داشتند او پروتكل‌های فعالیت خبری رسانه‌های خارجی را رعایت نمی‌كرده و این باعث لغو روادیدش شده است. شاید فعالیت‌های خبری كامران و آنچه در فرانسه برایش رخ داده، سبب شده كه آمریكایی‌ها با گذشت هشت ماه، درخواست ایران برای صدور ویزای او را بی‌نتیجه بگذارند. نجف‌‌زاده كه این روزها در گفت‌وگوی ویژه خبری سوژه‌های اجتماعی را روی آنتن می‌برد و همچنان هر چند هفته یك‌بار «صرفا جهت اطلاع » را می‌سازد، در دو سال اخیر، پای ثابت مذاكرات هسته‌ای تیم محمد جواد ظریف بوده و حالا هم وزارت امور خارجه پیگیر حل مشكل او برای سفر به نیویورك است.

 گزینه‌های بعد از نجف‌زاده

با دعوت از كامران نجف‌‌زاده به وین برای مصاحبه مجدد، این احتمال كه مشكلش به‌زودی حل شود، قوت گرفته است. به‌خصوص كه تیم وزارت خارجه ایران هم پیگیر حل مشكل این خبرنگار است اما اگر به هر دلیلی نجف‌‌زاده به نیویورك نرود، گزینه بعدی او از نظر بچه‌های تیم واحد مركزی خبر، فرزاد مددی است. مددی كه قبلاً خبرنگار صداوسیما در ژوهانسبورگ بوده و حالا سرپرست خبرنگاران خارج از كشور واحد مركزی یا آنچه نامش شده «خبرگزاری صداوسیما» است. اگرچه همزمان با این نام خارج از معاونت خبر، نام دیگری هم شنیده می‌شود. مراد عنادی، مدیرمسوول جام‌جم هم كه سابقه همراهی با تیم مذاكره‌كننده قبلی را داشته نامش مطرح شده. او كه در جام‌جم خیلی توفیقی نداشته، رابطه‌ای صمیمی با مدیران ارشد تلویزیون دارد و شاید این‌گونه با جدایی از جام‌جم، هم او به سمت تخصص‌‌اش برود و هم شرایط این روزنامه سامانی بگیرد!

منبع: تماشاگران امروز
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز