۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶

میوه‌های رنگ‌شده در سبدخانواده‌ها!

چند سالی است که دیدن پرتقال و نارنگی زرد و نارنجی به امری عادی تبدیل شده است. میوه‌هایی که البته بر خلاف رنگ‌و روی غلط‌ اندازشان، کال و ترش است. اما سوال این‌جاست که چرا این مرکبات قبل از فصل برداشت با این رنگ و لعاب وارد بازار می‌شود؟
کد خبر : ۲۶۹۹۱۵
صراط: طی روزهای گذشته بازار شاهد ورود میوه‌های پاییزی بود‌؛ میوه هایی که با رنگهای شاد خود به ویترین میوه فروشی‌ها که مدتها بود خالی شده بودند رنگ و جلای دیگری داده است‌ ؛ این در حالی است که خبرها حکایت از این دارد که این رنگ‌های زیبا حاصل دست طبیعت نیست و سودجویان با داروهای شیمیایی میوه‌های نارس را رنگ کرده و به مردم از همه جا بی خبر می‌فروشند.

همیشه میوه‌های پاییزی و به ویژه مرکبات به دلیل دارا بودن ویتامین C در سبد غذایی پاییزی و زمستانی خانواده‌ها قرار دارد. میوه‌هایی که البته برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی هم مفید است اما رنگ کردن و عجله سودجویان برای فتح بازار میوه و فروش بیشتر، سبب شده تا یکی از سالم‌ترین خوراکی‌ها در سبد غذایی خانواده به مواد شیمیایی آلوده شود. شاید بهترین کار برای دوری از میوه‌های رنگ شده، این باشد که عجله نکرد و برای مصرف هر میوه‌ای منتظر فصل طبیعی و معمول آن بود. با این روش، کسی نمی‌تواند با میوه‌های رنگ شده، شما را هم رنگ کند. 

اخبار از خوردن سیب بدون پوست، شایعه وایبری کشندگی کرم نارنگی، آلودگی گوجه فرنگی‌ها، آلودگی سبزیجات با فاضلاب انسانی، روغن پالم و پومیس و... مدت هاست مردم و حتی برخی پزشکان را در توصیه مصرف میوه و سبزیجات بر سر دو راهی قرار داده است. 

هر چند رویکرد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این روز‌ها نسبت به آلودگی مواد غذایی بسیار شفاف است و حتی برخورد قاطع وزیر بهداشت در مورد آلودگی آب‌های معدنی هم نتوانست از حجم شایعات در فضای مجازی کم کند. 

میوه‌ها و سبزیجاتی که غیراستانداردند
استفاده غیر کار‌شناسی و بدون برنامه از سموم به ویژه سموم غیر استاندارد و غیر مجاز چینی که هم اکنون به وفور در بازار یافت می‌شود و گرایش روز افزون کشاورزان به استفاده از این سموم سلامت محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند و در‌‌ نهایت استفاده از این محصولات در سفره‌های رنگین توسط مصرف کنندگان آن‌ها در معرض بیماریهای گوناگون قرار می‌دهد. 

حسین رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت غذا و دارو در خصوص سلامت میوه‌ها تصریح کرد: طبق آمارهای موجود از وزارت جهاد و کشاورزی و وزارت بهداشت ۹۰ درصد از میوه‌ها و سبزیجات مشکلی ندارند و تخلف ۱۰درصد باقی‌مانده در استفاده از سموم است. وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی برای استفاده از آفت‌کش‌ها برنامه‌های کلانی در سطح دو وزیر دارند که امیدواریم تا پایان سال اجرایی شود، بطور کلی تلاش می‌شود که راه‌هایی که منجر به غیرسالم شدن محصولات می‌شوند بسته شود. 

میوه‌هایی که به جای فایده ضرر به بدن می‌رسانند
حالا باید دید که اینکه این۱۰ درصد میوه آلوده چه ضررهایی را به بدن افراد می‌رسانند. 
رییس مرکز تحقیقات سم‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مسمومیت طیف وسیعی را شامل شده و به سه بخش دارویی، شیمیایی و مسمومیت ناشی از سموم طبیعی تقسیم می‌شوند، گفت: هم اکنون حدود ۵۰ نوع سم نباتی و دفع آفات کشاورزی به طور بی‌رویه در ایران استفاده می‌شود، این در حالی است که ۳۵ نوع از سموم نباتی مورد استفاده در کشور به طور رسمی ثبت شده‌اند و بقیه به صورت قاچاق، غیر مجاز و وارداتی مصرف می‌شوند. 

محمد رضا صابری مشاور سم‌شناسی بالینی سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد: مصرف بی‌رویه سموم نباتی و دفع آفات کشاورزی یکی از چالش‌های مهم سلامت مواد غذایی در کشور به شمار می‌رود و نظارت‌ها در این زمینه کافی نیست. 

مسمومیت‌ها وزارت بهداشت را هم نگران کرد
اما انگار وزارت بهداشت دست به کار شده و در حال انجام اقدامات موثر در این زمینه است. 
همچنین مشاور سم‌شناسی بالینی سازمان جهانی بهداشت از اجرای برنامه ملی پایش باقیمانده آفت کش‌ها و سموم در محصولات کشاورزی و باغی در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: بر اساس نتایج اجرای طرح ملی بررسی باقی مانده آفت کش‌ها، فلزات سنگین و نیترات در محصولات کشاورزی که از سال گذشته در مشهد بر روی هفت محصول و بررسی هفتاد نوع سم اجرا شد، میزان سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی و باغی در حد استاندارد و قابل قبول است. 

معاون غذا و دارو دانشگاه تصریح کرد: بر اساس این طرح محصولات باغی و کشاورزی که بیشترین سهم را در سبد غذایی شهروندان به خود اختصاص داده‌اند از جمله خیار، گوجه فرنگی، کاهو، پیاز، سیب زمینی، سیب درختی و برنج مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل از آن به وزارت بهداشت ارسال شد. 

خرید دستگاه‌های ۲ میلیاردی برای تشخیص تقلبات غذایی
با افزایش روزافزون جمعیت، تهیه غذای کافی یکی از مسائل پیچیده و مهم جهان امروز به شمار می‌رود. هر ساله میلیون‌ها مورد بیماری در جهان بر اثر استفاده از مواد غذایی ناسالم مشاهده می‌گردد. مواد غذایی همواره دارای مشتری و کاربرد عمومی هستند. گاهی ممکن است افراد سودجو و متقلب به فکر استفاده از بازار پرفروش و پررونق آن بیفتند و برای کم‌کردن هزینه‌های تولید و به دست آوردن سود بیشتر، دست به تقلب در مواد غذایی بزنند که در این راه سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. بیشتر این تقلبات در بازار خرده‌فروشی‌هاست؛ اما‌ گاه ممکن است به بازار فروش مواد اولیه هم سرایت کند. بنابراین آشنایی با این تقلبات برای کنترل مواد غذایی بسیار مفید است. 

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت غذا و دارو با تأکید بر اینکه تخلفات بسیار پیچیده شده‌اند و دستگاه‌های موجود جوابگو نیستند، عنوان کرد: با اخذ تأییدیه‌های لازم دستگاه‌هایی حتی با قیمت ۲ میلیارد تومان خریداری شد تا توان تشخیص تقلبات را داشته باشیم. به همین علت بررسی‌های لازم را گسترش داده‌ایم. 

تصدی‌گری‌های بخش بهداشت و درمان باید به بخش خصوصی واگذار گردد
رستگار در خصوص کمبود تجهیزات و پرسنل در آزمایشگاه‌ها گفت: در گذشته به این اندازه تقلب وجود نداشته ولی در حال حاضر حجم کاری چندین برابر شده ولی تعداد پرسنل تغییر نکرده است، این در حالی است که میزان نظارت‌ها خیلی بیشتر شده است. زمان آن رسیده که وزارت بهداشت برای تقویت برخی از بخش‌های تخصصی آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند و نیروی متخصص و کار‌شناس را افزایش دهد در یک کلام دولت و تمام برنامه‌ریزی‌ها باید در جهت واگذاری تصدی‌گری در بخش خصوصی پیش رود.