۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹

مسیر عجیب بمب‌افکن‌های روسی+نقشه

بمب افکن‌های روسی برای رسیدن به مواضع داعش در سوریه مسیری را انتخاب کرده‌اند که بسیاری آن را حاوی پیامی روشن برای اروپا می‌دانند.
کد خبر : ۲۶۹۹۶۰

صراط: روسیه از اواخر هفته گذشته برای بمباران مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه، از بمب افکن‌هایی استفاده می‌کند که تاکنون هرگز در عملیات جنگی از آن‌ها استفاده نشده بود.

بسیاری از کارشناسان علاوه بر اینکه صرف به کارگیری این بمب‌افکن‌های غول پیکر را قدرت‌نمایی مسکو می‌دانند، مسیر انتخابی آن‌ها برای رسیدن به سوریه را نیز دارای پیامی روشن برای اروپایی می‌دانند که از سال گذشته به تقابل با مسکو پرداخته است.

این بمب‌افکن‌ها که برای بمباران مواضع داعش از روسیه بلند شده و پس از انجام مأموریت، بدون توقف بار دیگر به روسیه بازمی‌گردند، در تازه‌ترین دور از حملات خود مسیری را انتخاب کردند که موجب شد جنگنده‌های تایفون انگلیسی برای اسکورت آن‌ها به هوا برخیزند.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، دو فروند بمب افکن «Tu-160» ارتش روسیه در جریان این عملیات، مسیری حدود 13000 کیلومتری را بدون توقف پیموده‌اند. این بمب افکن‌های سوپرسونیک برای رفتن به سمت سوریه، به جای آنکه از مسیر معمول دریای خزر، ایران، عراق و سوریه استفاده کنند، ابتدا از آسمان نروژ، پس از آن از مجاورت آسمان انگلستان در اقیانوس آتلانتیک عبور کرده و پیش از ورود به آب‌های مدیترانه، از فراز تنگه جبل الطارق رد شده‌اند.

مسیر عجیب بمب‌افکن‌های روسی+نقشه

بمب‌افکن‌ها در مسیر بازگشت هم در اقدامی غیرمعمول، از مسیر رفت بازنگشته‌اند، بلکه این بار به عراق، ایران و دریای خزر رفته‌اند و آنطور که تلگراف به نقل از یک منبع دفاعی نوشته، عملا «برای به رخ کشیدن برد پروازی خود به ناتو»، مسیری دایره‌ای شکل را پیموده‌اند.

پایگاه «اویشنیست» گزارش داده است که این دو بمب افکن، که بزرگترین هواپیماهای رزمی نظامی در جهان هستند، روز چهارشنبه ساعت 9 صبح از پایگاه «اولنگورسک» واقع در شبه جزیره «کولا» برخاسته بودند. 

روسیه از حدود دو ماه قبل عملیات در سوریه را آغاز کرده و در این مدت با انواع موشک‌ها مواضع تروریست‌ها را هدف قرار داده است. این کشور از هفته گذشته با موشک‌های کروز سوار بر بمب افکن‌های راهبردی، چند بار به اهدافی در سوریه حمله کرده است.

منبع: فارس