۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵

رفسنجانی: به خواسته‌های مردم توجه کنیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: پیشکسوتان در ابتدای انقلاب سینه سپر کردند و نگذاشتند شرق، غرب به اهداف شوم خود برسند.
کد خبر : ۲۷۰۶۰۶
صراط: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان مقر شهید مطهری، سپاه انصار الامام و دفاع مقدس، یادگاران زنده جنگ را سرمایه‌های ارزشمند برای کشور دانست و گفت: نتیجه مجاهدت‌های شما و حمایت‌های مردم، خلق قطعه‌ای بی‌نظیر در تاریخ ایران است که باید از آن اسطوره ساخت.

وی با تشریح شرایط سیاسی کشور در مقطع آغاز جنگ، گفت: گروه‌های سیاسی شدیداً اختلاف داشتند و بعضی‌ها که با اهداف مارکسیستی با رژیم پهلوی مبارزه مسلحانه داشتند، گروهی که بر اساس افکار ملی مبارزه می‌کرد و عده‌ای که در طول مبارزه خارج از کشور بودند، خود را میراث بر انقلاب مردم می‌دانستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: در کنار این گروه‌ها، متدینین و مذهبی‌ها و روحانیون مبارز هم بودند که قاطبه مردم این گروه را قبول داشتند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس با تحلیل اتفاقاتی که منجر به انتخاب اولین رئیس‌جمهور و سپس آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شد، گفت: بنی‌صدر، بر پایه جنگ کلاسیک، هم نمی‌گذاشت بسیج که برخاسته از اقیانوس مردمی بود، به میدان بیاید و هم فرماندهان متدین ارتش را منزوی کرده بود و چنان شد که 5 استان به اشغال درآمد.

وی با تحسین شجاعت‌ جوانان ایرانی در مقاطع مختلف جنگ، گفت: در کنار شهدا و جانبازان، آزادگان مظلومی را داشتیم که می‌دانستیم در سیاه چال‌های بعث چه بر سر آنها می‌آید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وحدت مردم را عامل پیروزی‌های انقلاب در دوره‌های متعدد، به خصوص در مقطع قبول قطعنامه 598 دانست و گفت: یکی از بهترین کارهای امام، پایان دادن به جنگی بود که طی آن جوانان دو کشور اسلامی کشته می‌شدند.

وی با تشریح عوامل پایان جنگ، به نامه سردار رضایی اشاره کرد و با بیان مفادی از نامه، گفت: یکی از نگرانی‌های ما تکرار جنایت حلبچه در هر یک از شهرهای ایران بود و عراق نشان داده بود که با هواپیما، حتی نیروگاه نکا در شرق مازندران را می‌زند و بُرد موشک‌هایشان هم افزایش یافته بود.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس با یادآوری جلسه سران با امام و مباحث مربوط به پایان جنگ، گفت: پس از بحث‌های فراوان، من پیشنهاد کردم که اجازه دهید به عنوان جانشین شما و فرمانده جنگ، آتش بس را بپذیرم و شما به عنوان رهبر عالی نظام، مرا محاکمه کنید و امام با لبخندی تلخ، فرمودند: این نمی‌شود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه « پس از آن جلسه، احمد آقا اطلاع دادند که امام می‌گویند، من خودم ختم جنگ را اعلام می‌کنم» به نامه تاریخی امام و تعبیر «جام زهر» اشاره کرد و گفت: پس از پایان جنگ و اتفاقاتی که به نفع ایران افتاده بود، امام می‌فرمودند تلخی آن جام زهر الان برای من و مردم ایران شیرین است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هشت سال دفاع مقدس را یک حماسه دینی و ملی خواند و گفت: در کنار رزمندگانی که با شهادت، جانبازی، جاوید الاثری و اسارت، این حماسه بزرگ را خلق می‌کردند، خانواده‌های مقاوم و صبور ایرانی بودند که مسؤولان و رزمندگان را تشویق به دفاع می‌کردند.

وی با مقایسه موج تقاضاهای سیاسی و اقتصادی پس از قبول قطعنامه 598 با شرایط پس از توافقات هسته‌ای، گفت: برای شرق و غرب معلوم شد که ایران چون سروی مقاوم در بیابانی پر از مشکلات ایستاده و سربلند است.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، با تشریح فراز و فرودهای مربوط به مسائل هسته‌ای و حضور وزرای خارجه 6 کشور مهم جهان در جلسات با وزیر امور خارجه ایران، این حرکت را نشان از اقتدار ایران در جهان دانست و گفت: پس از توافقات هسته‌ای، غرب و شرق برای ایجاد روابط با ایران مسابقه گذاشتند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر جایگاه والای ایران در نظام بین‌الملل و تأثیرات وحدت مردم برای چنین جایگاهی، گفت: آنچه که می‌تواند پایه‌های نظام را بلرزاند، اختلافات داخلی بر سر اصول انقلاب و عدم همراهی مردم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اختلاف نظر عاقلانه و بدون تعصبات سیاسی و جناحی را باعث رشد و پیشرفت جامعه دانست و با تأکید بر روایت «اِختِلافُ اُمَّتی رَحمَةٌ» به عنوان یک اصل جامعه شناسی، گفت: از دل اختلافات، انتقادهای سازنده ایجاد می‌شود که خوب است، اما اگر اختلافات باعث ایجاد کینه و به قول قرآن «تنازع» شود، ابهت نظام و مردم ایران می‌رود که همان «تذهب ریحکم» است.

ایشان با تأکید بر ضرورت پرهیز از تنازعات سیاسی به مسؤولان نظام در همه سطوح توصیه کرد باید قدر این مردم را بدانیم و «لا اکراه فی الدین» را یک دستور مؤکد قرآنی در همه ابعاد زندگی بدانیم.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس با ابراز تأسف از اختلافات خونین مسلمانان که امکانات یک میلیارد و 700 میلیون مسلمان و بیش از 60 کشور اسلامی را به هدر می‌دهد، گفت: غم‌انگیزتر این است که فرقه‌های اسلامی و مخصوصاً یک گروه افراطی، کشتن پیروان دیگر مذاهب را ثواب می‌دانند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید مجدد بر تأثیرات وحدت در جوامع اسلامی و مخصوصاً در بعد داخلی، گفت: باید به خواسته‌های مردم توجه کنیم و نباید بگذاریم آنها نا امید شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همراهی با مردم در اوج قدرت را یک اصل اسلامی دانست و گفت: قدرت، باید اقتدار قلبی نظام را بالا ببرد و در غیر این صورت، فواید درازمدت ندارد.

وی توجه به نظر مردم را یک اصل اصیل اسلامی و برخاسته از سیره نبوی دانست و با اشاره به وصیتی که پیامبر اسلام (ص) به حضرت علی(ع) در خصوص خلافت پس از خودشان فرمودند، گفت: با اینکه در غدیر جانشینی حضرت علی (ع) به عنوان یک آموزه آسمانی اعلام شد، اما وقتی مردم نخواستند، 25 سال خانه‌نشینی اختیار کرد و در کنار مشورت به خلفا، کشاورزی می‌کردند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس با بیان برخی از گفت‌وگوهای حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در خصوص دفاع از اسلام و جلوگیری از انحراف، گفت: آنچه در این گفت‌وگوها برجسته است، تأکید آن امام همام بر توجه به خواست مردم است.

هاشمی رفسنجانی، انقلاب اسلامی را برخاسته از آرای مردمی دانست و با اشاره به جایگاه امام و رهبر انقلاب در میان مردم، گفت: نباید بگذاریم اختلافات سلیقه‌ای که متأسفانه بعضی‌ها به آن دامن می‌زنند، به کینه بینجامد و نتیجه آن دوری مردم از همدیگر شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مباحث مربوط به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را یکی از مصادیق افراط گرائی تندروها دانست و گفت: در جایی که رهبری نظام از تیم مذاکره کننده تمجید و آنها را مؤمن، فرزندان انقلاب و دلسوز نظام معرفی می‌نمایند، گروهی که ادعای ولایتمداری هم دارند، تیم مذاکره کننده را خائن معرفی می‌کنند.

وی تأکید کرد: نمی‌گویم اختلاف نظر نداشته باشیم، اما باید به این نکته توجه کنیم که با اتحاد پیروز شدیم، با اتحاد جنگیدیم، با اتحاد کشور را ساختیم، با اتحاد محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه را تحمل کردیم و الان داریم وارد فضای جدیدی می شویم که اتحاد ضرورت مهم این شرایط است.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، با تشریح اهداف برخی از مخالفان دولت که بدون توجه به منافع ملی و فقط براساس نگاه‌های باندی و سیاسی اعلام موضع می‌کنند، گفت: این عده‌، فکر می‌کنند که اگر دولت فعلی این کار را تمام کند، در بین مردم محبوب و در انتخابات بعدی برگزیده می‌شود و به همین خاطر سعی می‌کنند در مسیر پیشرفت‌های دولت سنگ‌اندازی کنند، حال آن که این مسأله یک مسأله ملی و پیشرفت آن متوجه تمام کشور خواهد شد.

هاشمی رفسنجانی، با اشاره به علاقه‌ی قدرت‌های اقتصادی و سیاسی غرب و شرق برای همکاری با ایران، گفت: ایران از لحاظ جغرافیایی قلب دنیاست و قدرت‌های برتر جهان نمی‌خواهند این ظرفیت بالا را از دست بدهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رشد خیره کننده ایران در مسائلی مانند سلو‌ل‌های بنیادین، ماهواره و ساخت داروهای مهم، موفقیت جوانان ایران در المپیادهای بین‌المللی را از امتیازات جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: الان که شرق و غرب به توانایی‌های ایران اعتراف و برای همکاری با جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند، زیبنده ما نیست که با مسائل سطحی سیاسی، فضای کشور را ملتهب نشان دهیم.

ایشان با بیان سوابق فعالیت‌های ایران برای آب سنگین و همچنین تشریح کاربرد آب سنگین در مسائل متعدد زندگی، گفت: بارها اعلام کردیم که هدف ما از فعالیت‌های هسته‌ای، استفاده از مواهب صلح آمیز آن است و امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که تمام اقدامات ایران علمی است و باید با ایران در این زمینه کار کنند که قرارداد مربوط به آب سنگین، یکی از موارد آن است.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، در بخش پایانی سخنان خویش خطاب به حاضران گفت: از شما قهرمانان صبور دفاع مقدس که در مواردی مورد کم توجهی قرار گرفته‌اید، تشکر می‌کنم و امیدوارم با درایت اهل بیتی، ایران را تبدیل به الگویی در جهان اسلام کنید.

در آغاز این دیدار، سردار معماریان از فرماندهان اسبق حفاظت مجلس شورای اسلامی و آقایان فراهانی و غلامی از فرماندهان دفاع مقدس گزارشی در خصوص بازماندگان هشت سال دفاع مقدس ارائه کردند و به بیان دیدگاه‌های خویش درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پرداختند.