۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹

پرطرفدارترین پاتوق های جوانان کجاست؟!

برخی دختران و پسران جوان از حضور در طبیعت، و عده‌ای دیگر از بودن در کافه‌ها و سفره‌خانه‌ها لذت می‌برند. اما...
کد خبر : ۲۷۰۶۳۰
صراط: دنیای ماشینی امروز بیشتر افراد را واداشته که هر روز وقت‌شان را از صبح تا غروب آفتاب در محل کار یا تحصیل خود بگذرانند و برای امرار معاش و پیشرفت، بیشتر اوقات در تلاش و تکاپو باشند. بنابراین بسیاری از مردم به خصوص جوانان نمی‌توانند وقت زیادی را به تفریح و دیدن دوستان و آشنایان اختصاص دهند. مدت هرچند کوتاه دور هم‌نشینی‌ها برای آبها ارزش و اهمیت فراوانی دارد. آنها می‌خواهند در محیطی آرام و خاطره‌ساز لحظات ناب و به یاد ماندنی را با کمک یکدیگر بسازند و در ذهنشان ثبت و ضبط کنند.

جوانان معمولا به دنبال یافتن مکانی هستند که فضایش حس خوشایند آرامش، هیجان و شعف را به آنها منتقل کند. افراد بعد از پیدا کردن آنچه را که می‌خواستند، به آن فضا دل‌بسته می‌شوند و آنجا را به عنوان مکانی که جالب و خارج از روزمرگی است، برای رفت‌وآمد انتخاب می‌کنند. دختران و پسران جوان برای گشت و گذار، بیشتر در پارکها، کافه‌ها و سفره‌خانه‌ها جمع می‌شوند. آنها در یک مکان خاص آنقدر رفت‌وآمد می‌کنند که به نوعی نسبت به آنجا حق آب و گل می‌کنند.

** خلوت جوانان در فضاهای شلوغ

همه ما بعد از یک مدت کار و روزمرگی به محیط دنج برای بودن با عزیزانمان و گفتن از شادی و دردهایمان نیاز داریم. انتخاب محل مناسب برای باهم بودن به سن، جنس و حالات روحی و روانی افراد بستگی دارد.

پارکها و فضاهای عمومی فرصت مناسبی را بر ای پرسه زدن در هوای آزاد و تماشای محیط جدید با آدم‌های متنوع را به ما می‌دهد که مشغله روزانه، فرصت عبور از این فضاها را نمی‌دهد. افراد در محیط‌های باز و دل‌انگیز با نشاط و سرزنده‌تر از قبل می‌شوند. چنین فضایی امکان استفاده از هوای پاک، دیدن آسمان آبی و انجام فعالیتهای بدنی را برای جوانان فراهم می‌کند.

مکان‌های عمومی و محیط‌هایی که افراد در آنجا در معرض دید همگان هستند، امنیت بیشتری نسبت به سایر  فضاهای بسته و خلوت دارد. همچنین در این مکانها این امکان کمتر وجود دارد که جوانان به سمت کارهای انحرافی ناهنجار و غیراخلاقی کشیده شوند.

ثمین، 19 ساله، دانشجوی کامپیوتر می‌گوید: "هرجمعه با دوستانم به کوه می‌رویم. پیاده روی و کوه‌نوردی حس شادابی و شلوغی آنجا حس امنیت و راحتی را به من منتقل می‌کند."

** صدای قل‌قل قلیان در بعضی خلوت‌ها

بعضی از افراد هم که طبیعت، ورزش و سحرخیزی با حالات روحیشان سازگار نیست به محیطی بسته‌تر و یا به عبارتی محیطی گرم، روشن فکرانه و شاعرانه نیاز دارند که بتوانند ساعت‌ها به صحبت و هم‌نشینی با یکدیگر بپردازند.

محل انتخابی این دسته از جوانان کافه‌ها و سفره‌خانه است کافه‌ها که در زمان‌های قدیم بیشتر مختص شاعران و نویسندگان بود، امروزه در میان بیشتر دختران و پسران جوان فراگیر شده است. 

زوجها و دوستان ساعتهای طولانی می‌توانند در کافه ها و مکان‌های مشابه حرف‌های تازه و ناگفته‌شان را برای گوشهای تیز و هم دل بیان کنند و از آرامش فضای متنوع و خاص و بعضا موسیقی دل‌نشین آنجا لذت ببرند.

سفره‌خانه‌ها یا همان قهوه‌خانه‌های سابق در حال حاضر به مکانی برای نگهداری و ارائه و مصرف قلیان با اندازه و طعم‌های مختلف تبدیل شده‌اند.

بسیاری از جوانان به استعمال دخانیات در این محل‌ها وابسته می‌شوند؛ آنها کار و هدف اصلی زندگی را رها می‌کنند و دقت خود را به بطالت و کشیدن قلیان می‌گذرانند.

جوانان و نوجوانان رفته‌رفته به استعمال دخانیات عادت می‌کنند. سلامتی آنها در این دورهمی ها از بین می‌رود. همچنین با کم شدن ساعت کاری و وقت مفیدشان، هزینه‌های زیادی را برای رفتن به این محیط متحمل می‌شوند.

سعید، 25 ساله، کارشناس مدیریت می‌گوید: "وقتی 18 ساله بودم، برای اولین بار با دوستانم به سفره‌خانه رفتیم. اصرار دوستان و همچنین دیدن سایر افرادی که قلیان می‌کشیدند ، من را وسوسه کرد که قلیان را امتحان کنم. پس از آن حداقل هفته‌ای یکبار اینکار را انجام می‌دهم."

دکتر حسین ابراهیمی مقدم، جامعه شناس درباره دورهمی‌ها و مکان مناسب برای این جمع شدن‌ها می‌گوید: " گردهمایی‌های دوستانه اگر در مکان امن باشد و حس امنیت روانی و اجتماعی را به افراد منتقل کند بسیار مفید است؛ اما اگر سبب دوری از هدف اصلی زندگی شود، آینده جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

** بهترین پاتوق‌های دوستانه کجاست؟!

انسانها همواره برای دوری از تنهایی به تعامل با دیگران نیاز داشته و دارند. دلتنگی‌های دوستانه جوانان را به سمت دورهمی‌ها در یک محل عمومی مثل پارک، کافه و سفره‌خانه‌ها می‌کشاند. این پاتوق‌ها آدم‌ها را کنار می‌نشاند، هیجانها و غم‌ها را سبک و لب‌ها را خندان می‌کند.نکته مهمی که شاید بسیاری از آن غافل باشند، انتخاب درست و آگاهانه این پاتوق‌هاست. این مکان‌ها جوانان و نوجوانان را وارد جاده‌های جدیدی می‌کند. امیدواریم در آینده از مسیر رفته پشیمان و خواهان برگشت به ابتدای جاده نباشیم.