۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
دلیل این موضع گیری های مبهم چه بود؟

چرا وزارت خارجه در ماجرای رکن‌آبادی با افکار عمومی بازی کرد؟

چرا روند اطلاع رسانی درباره رکن آبادی به گونه ای بود که یک روز وزیر کشور برای عرض تسلیت به خانه او رفت و روز بعد معاونان ظریف از زنده دیده شدنش گفتند؟
کد خبر : ۲۷۰۷۴۵
گروه سیاسی صراط - پیکر غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق کشورمان در لبنان که در فاجعه منا مفقود شده بود، پس از 62 روز شناسایی شد و قرار است پیکر وی بامداد فردا به کشور بازگردانده شود.

به گزارش گروه سیاسی صراط، رکن آبادی یکی از افرادی بود که در دوم مهرماه سال جاری در فاجعه منا حضور داشت. وضعیت او همچنان نامشخص بود اما وزارت خارجه اصرار داشت که او همچنان زنده است.

در میان این بلاتکلیفی، وزیر کشور راهی منزل رکن آبادی شد و با آنان به ابراز همدردی پرداخت. حتی شبکه پیامک منتسب به این وزارتخانه اعلام کرد که رحمانی فضلی برای عرض تسلیت به خانه رکن آبادی رفته است . تداوم شایعات در خصوص او و عدم موضعگیری قاطع و صریح از سوی دستگاه دیپلماسی کشور باعث شد حتی ناراحتی هایی در این میان پدیدار شود و در نهایت معلوم نشد هدف از حضور وزیر کشور در منزل رکن آبادی تسلیت به آنها بوده یا پیگیری وضعیت او.

دو معاون محمدجواد ظریف هم با موضع‌گیری‌های مبهم همچنان بر این بلاتکلیفی دامن می زدند. با گذشت 45 روز از حادثه، حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه در امور کنسولی، مجلس و امور ایرانیان گفت غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان پس از حادثه منا در عربستان در آمبولانس زنده دیده شده است. او افزود: "فردی که او را دیده اکنون حی و حاضر است و در این باره گواهی داده پس در این باره تردیدی نیست."

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی ظریف هم گفت: ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می دهد رکن آبادی زنده است. وی تصریح کرد: شاهدان عینی تاکید کردند که در حادثه منا، سفیر پیشین ایران را به هنگام منتقل کردن وی به آمبولانس عربستان مشاهده کردند و وی همچنان زنده است.

این معاونان ظریف حتی بر فرضیه احتمال ربایش رکن آبادی هم دامن زدند؛ قشقاوی در این باره گفت: "همیشه می‌گویند که ممکن است احتمال، کوچک اما محتمل بزرگ باشد چون آقای رکن آبادی شخصیت قابل توجهی است به همین علت نمی‌توانیم در قبال این احتمال (ربایش) حتی اگر کوچک باشد بی‌تفاوت باشیم."

امیرعبداللهیان هم در حالی همچنان اصرار داشت "ما از مقام های عربستان می خواهیم که او را زنده به ایران تحویل دهند" ناگهان با اعلام اینکه "به سرنخ های بیشتری در مورد سرنوشت آقای رکن ابادی رسیده ایم" وعده داد "بزودی وضعیت ایشان روشن شود".

هنوز 24 ساعت از این اظهارات نگذشته بود که خبر شناسایی پیکر رکن آبادی منتشر شد.

حال سوالی که مطرح می شود این است که چرا وزارت خارجه با این موضع گیری های مبهم، هم خانواده او و هم افکار عمومی کشور را دو ماه بازی داد؟ چرا روند اطلاع رسانی درباره مرحوم رکن آبادی به گونه ای بود که یک روز وزیر کشور برای عرض تسلیت به خانه او رفت و روز بعد معاونان ظریف از زنده دیده شدنش گفتند؟ آیا وزارت خارجه در مورد ماجرای رکن آبادی از همان ابتدا صادقانه همه واقعیت را گفته بود؟

نکته قابل تامل اینکه وزارت خارجه در ماجرای حادثه منا، به جای موضع گیری صریح و شفاف در خصوص کل ماجرا، عمده مواضعش را روی مسئله رکن آبادی استوار کرده بود و این مسئله باعث شد تا حدی اصل ماجرای فاجعه غمبار منا و کوتاهی عربستان سعودی به حاشیه رانده شود.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴
۱۳
۳
یک مشت ادم .......... توی وزارت خارجه هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شهيد ركن آبادي يكي از آخرين عزتي هايي بود كه به ايران برگشت
منظور از عزتي ها هم اينست كه :
آناني كه در اين دولت حقوقدانيه . قرار بود با برگشت احترام به گذرنامه ايراني صاحب عزت شوند است !!!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴
۷
۱۵
شما ها عقلتون به این کارها قد نمیده برو چفیه بنداز دور گردنت و ..... تو چه میدونی روابط خارجی و دیپلماتیک چی هست اصلا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بله درست است
تو و مفسداتي بهتر مي دانيد كه روابط خارجي و برگشت احترام و عزت به گذرنامه ايراني . يعني برگشت 500 شهيد توسط دوستان آل وحوشي شاهنشاه به كشور است

بنابر اين . لعنت به شما و اين روابط خارجي و ديپلماتيكتان باد
آمين
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴
۹
۲
آقای رکن آبادی از مخالفین سیاستهای غرب گرایانه و ضعیف وزارت امور خارجه بودند