۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸

عراقچی: اگر موضوع پی ام دی مختومه نشود برجام متوقف می شود

عراقچی افزود: ما پیش بینی کردیم که پیش از گزارش نهایی آژانس دیداری با آمانو تحت عنوان جلسه جمع بندی داشته باشیم و نظرات خود را ارائه دهیم و یک دور گزارش را مرور کردیم.
کد خبر : ۲۷۰۸۵۵

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان در برنامه تیتر امشب با موضوع آخرین تحولات روند برنامه هسته ای با اشاره به روند 10 ساله پرونده هسته ای ایران گفت: ما به موازات مذاکرات هسته ای با آژانس نیز مذاکرات را دنبال کنیم که طبق نقشه راهی پیش برویم و پس از آن شورای حکام آژانس پرونده هسته ای را با گزارش آمانو ببندد.

وی با بیان اینکه طبق نقشه راه پیش رفته و ارزیابی خود را از موضوعاتی که وجود دارد به آژانس دادیم، اظهار داشت: در سال 2011 ، 12 پرونده درباره برنامه هسته ای ایران باز شد که بر اساس نقشه راه آژانس سوالات خود را مطرح می کرد که در تاریخ 26 مهرماه آژانس اعلام کرد که همه سوالات خود را پرسیده و از آن زمان به وین رفت تا ارزیابی نهایی خود را بنویسد که تا 15 دسامبر است.

عراقچی افزود: ما پیش بینی کردیم که پیش از آن دیداری با آمانو تحت عنوان جلسه جمع بندی داشته باشیم و نظرات خود را ارائه دهیم و یک دور گزارش را مرور کردیم. 

وی در خصوص برخی قسمتهای گزارش که ملاحظاتی از سوی ایران در آنها وجود داشت اظهار داشت: تصمیم بر این شد تا آمانو و تیم وی ملاحظات ما را بررسی کنند و اگر لازم بود جلسه ای با حضور بنده برگزار شود. تلاش ما این است که آژانس بر مبنای حدس و گمان گزارش خود را ارائه دهد چراکه حق نتیجه گیری ندارد و باید دیدگاه متعادلی را ارائه دهد.

معاون وزیر خارجه کشورمان در خصوص اینکه راه برای بازگشت احتمالی و پرداختن به پی ام دی نیز گفت: آمانو در موضعی نیست که پی ام دی را ببندد چراکه تصمیم گیری بر عهده شورای حکام است و وی تنها باید یافته ها و ارزیابی خود را ارائه دهد.

عراقچی ادامه داد: اگر گزارش به گونه ای باشد که پرونده بسته نشود به این معنی است که فعالیت های ما دنبال نخواهد شد. فروش اورانیوم و ادامه برجام به این موضوع وابسته است و اگر پی ام دی بسته نشود برجام متوقف می شود.

وی با بیان اینکه ما همیشه با بدبینی پیش رفته و بدترین سناریوها را در نظر گرفته ایم، افزود: به ترتیبی پیش رفته ایم که همه فعالیتهای ما بعد از بسته شدن پی ام دی باشد و فکر می کنم مجموعه تدابیر ما منجر به بسته شدن پی ام دی می شود.

معاون وزیر خارجه گفت: در مذاکراتی که با آمانو و طرف آمریکایی داشتم فکر می کنم که بسته شود.

عراقچی در خصوص قطعنامه 1+5 درباره ارائه قطعنامه برای بسته شدن پرونده هسته ای ایران گفت: در برجام آنها متعهد شده اند که این کار را انجام دهند و اگر این کار را نکنند برجام را زیر پا گذاشته اند.

وی در خصوص اینکه اگر پرونده بسته نشود واکنش ایران چیست گفت: گزینه هایی که بازگشت آن بیشتر طول می کشد همه بعد از پی ام دی است و تعهداتی که بازگشت سریعتری دارند پیش از پی ام دی خواهند بود که به سرعت به کار اولیه باز می گردند و این برنامه ریزی ماست.

معاون وزیر خارجه در خصوص نوسازی راکتور اراک نیز گفت: قراردادهایی روی کاغذ امضا شده اما اجرایی نخواهد شد مگر بعد از پی ام دی.

عراقچی ادامه داد: در خصوص ذخایر نیز قرار دادها با روسیه امضا شده و طبق آن پیش می رویم. ورود کیک زرد به کشور مانعی ندارد اما رفتن مواد از کشور منوط به بسته شدن پی ام دی است.

وی با اشاره به اسناد امضا شده بین ایران و کشورهای 1+5 و اتحادیه اروپا برای بازسازی راکتور اراک گفت: در این سند رسمی که یک دوره 5 ساله است مسئولیت همه کشورها به دقت مشخص شده است. این سند کاملاً محکم و رسمی است.

معاون وزیر خارجه درباره تعهدات طرف مقابل برای بازسازی راکتور اراک افزود: آنها تعهد مستقیم برای مدرن سازی اراک با همکاری ایران داشته باشند. طبق برجام یک مشارکت بین المللی بین ایران و 6 کشور خواهد بود که همه این موارد به صورت تعهدات سیاسی و حقوقی است که امضای وزرای خارجه پای آن است.

عراقچی افزود: همینطور بین ایران و 6 کشور نیز به طور مجزا قراردادهایی امضا می شود که امور طبق آن پیش می روند.

وی با اشاره به لغو شدن قراردادها که گاهاً اتفاق می افتد گفت: به همین دلیل امضای وزرای خارجه پای آن است که در حقیقت تعهد دولتهاست و مسئولیت های بین المللی به همراه دارد.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: حتی اگر در روند بازسازی به مشکل بخوریم خودمان آن را به سرانجام خواهیم رساند که البته ترجیح ما بر اساس برجام مشارکت بین المللی با استانداردهای و گواهینامه های بین المللی است.

عراقچی درباره نامه مقام معظم رهبری مبنی بر تضمین کافی و قوی برای ادامه کار برجام گفت: ظاهر امر نشان می داد که یادداشت اوباما که دستور به 4 وزیر برای اجرای امور طبق برجام بود، به درستی پیش رفته و همینطور اتحادیه اروپا نیز نامه خود را صادر کرد. با این حال کارشناسان حقوقی ما موضوع را به دقت بررسی و نتایج آن را به شورای عالی بررسی برجام ارائه دادیم.


منبع: فارس