۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹

فیلمی که اوضاع شیکاگو را متشنج کرد

انتشار فیلم کوتاه قتل ظالمانه نوجوان 17 ساله سیاه‌پوست آمریکایی به دست یک افسر سفیدپوست در شیکاگو به برپایی تظاهرات اعتراض آمیز گسترده در این شهر منجر شد.
کد خبر : ۲۷۰۸۵۸
صراط: این ویدئو که شامگاه سه شنبه برای نخستین بار منتشر و در دسترس همگان قرار گرفت، بخشی از ادله قتل "لاکوان مکدونالد" نوجوان سیاه پوست آمریکایی به دست "جیسون وان دایک" افسر سفیدپوست در اکتبر سال 2014 است که باعث بروز اعتراض های متعدد در شیکاگو شد و در نهایت باعث شد این افسر پلیس به اتهام قتل عمد راهی زندان شود.

در این فیلم 7 دقیقه ای خودروی گشتی پلیس در حال نزدیک شدن به محل حادثه دیده می شود و بعد از 5 دقیقه مکدونالد، با دست چپ در جیب در حال دویدن به طرف گشتی ها دیده می شود. مکدونالد سپس از دو پلیسی که سلاح خود را به طرف او نشانه رفته اند، دور می شود، اما چند ثانیه بعد بر اساس گزارش دادگاه، بر اثر 16 گلوله از پا در می آید.

لحظاتی بعد یکی از افسران پلیس به مکدونالد نزدیک می شود و شیئی را که ظاهراً در دست مقتول قرار دارد با پا به کناری پرتاب می‌کند. مدتی بعد در گزارش هایی که در این خصوص منتشر شده، گفته شد این شیء، چاقو بوده است.

قاضی این پرونده حکم انتشار این فیلم را قبل از 25 نوامبر سال جاری منتشر کرده بود و پلیس نیز اعلام کرد که با توجه به این که این فیلم بخشی از ادله مربوط به تحقیقات جنایی بوده، از انتشار آن خودداری کرده است.

با انتشار این فیلم، مسئولان شیکاگو برای کنترل تظاهرات گسترده در خیابان های این شهر آماده شدند.

شهرها و ایالت های مختلف آمریکا در سال های اخیر، با افزایش تعداد سیاه پوستانی که بدست پلیس کشته شده اند صحنه اعتراض های گسترده علیه نژادپرستی و خشونت پلیس بوده است.

منبع: العالم