۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۷

آیاسیب‌زمینی‌های‌اردبیل‌هم دفن می‌شود؟

نبود قیمت ثابت و بالا و پایین رفتن قیمت سیب‌زمینی یک چالش بزرگ برای کشاورزان سیب‌زمینی کار استان اردبیل شده است.
کد خبر : ۲۷۰۸۷۲

صراط: وبلاگ چشم انداز اردبیل نوشت: در روزهای اخیر انتشار خبری درباره دفن 1700 تن سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان در استان فارس با هدف تنظیم بازار! موجبات بهت و حیرت هموطنان مان را فراهم آورده است.

این اقدام تامل برانگیز در حالی از سوی مسوولان وزارت جهاد کشاورزی صورت پذیرفت که در صورت توزیع این مقدار سیب زمینی در بسته های 5 کیلویی، می توانستیم 340 هزار خانواده مستمند را حداقل برای چند روز سیر نگاه داریم.

علاوه بر آنکه، مسوولان مربوطه باید پاسخگوی حجم آب مصرف شده ، کارگر، کود شیمیایی، گازوئیل، زمین های معطل مانده و ده ها موضوع دیگر اتلاف شده هم باشند.

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اقدام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند که یکی ازمهمترین بخش‌هایی که باید این مهم در آن اجرا شود بخش کشاورزی است.

وی در خصوص دفن سیب‌زمینی‌های خرید تضمینی شده توسط دولت اظهار کرد: بنده معتقدم که دولت در این زمینه کج سلیقگی کرده است و ما نیز به عنوان مجلس به این حرکت اعتراض داریم زیرا حداقل کاری که می‌شد در این ارتباط انجام داد مصرف سیب‌زمینی به عنوان خوراک دام بود. 

رجایی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: دولت یارانه‌ای برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی تعریف کرده است اما با وجود گذشت دو سال از این امر هنوز یارانه‌ای به صادرات این محصول داده نشده است و بخش صادرات سیب‌زمینی نیز نتوانسته به درستی عمل کند. 

اشتغال 114 هزار نفر در تولید سیب زمینی اردبیل
محصول سیب‌زمینی که یکی از محصولات استراتژیک است در استان اردبیل از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و کشاورزان اردبیلی بیشتر زمین‌های زراعی خود را به کشت سیب‌زمینی اختصاص داده‌اند.

یکی از دغدغه‌ ها و نگرانی‌های کشاورزان منطقه که همیشه با آن مواجه هستند، نبود قیمت ثابت و بالا و پایین رفتن قیمت سیب‌زمینی یک چالش بزرگ برای کشاورزان سیب‌زمینی کار استان شده و متاسفانه چندین سال برای این امر راه‌کاری مناسب انخاذ نشده است.

عدیل سروی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به فعالیت 114 هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان اردبیل گفت: بیشتر این بهره‌برداران در راستای تولید سیب زمینی مشغول بوده ونقش عمده‌ای در تولید سیب زمینی کشور دارند.

سروی تصریح کرد: استان اردبیل یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در کشور بوده و از 4و نیم میلیون تن سیب‌زمینی تولید شده در کشور یک پنجم را کشاورزان استان اردبیل تولید می‌کنند و امسال کشت سیب‌زمینی در اردبیل نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است.

متوسط تولید سیب‌زمینی در هر هکتار در استان اردبیل 40 تن است که با توجه به شرایط آب و هوای مناسب و زمین حاصلخیز استان اردبیل بهترین منطقه برای کشت محصول سیب زمینی بوده و برداشت این محصول امروزه با دستگاه‌های نوین انجام می‌شود و این امر کار را برای کشاورزان راحت‌ تر کرده است.

گلایه‌های کشاورزان سیب‌زمینی کار اردبیلی

سیب‌ زمینی کاران استان اردبیل این گونه گلایه‌های خود را مطرح و بیان کردند: در حالی که بذر سیب زمینی را بالای 2 هزار تومان خریداری کردیم ولی متاسفانه نمی‌توانیم در موقع برداشت این محصول را حتی به قیمت 700 تومان بفروشیم. تلاش زیادی را برای تولید این محصول انجام دادیم که چندین سال است به دلیل هزینه‌های بالای تولید و قیمت پایه این محصول ضرر زیادی را متحمل شدیم و سبب بدهی‌های کلان برای کشاورزان شده است.

متاسفانه علی‌ رغم این که کشاورزان اردبیلی 6 ماه از زندگی خود را صرف تولید محصول سیب‌ زمینی می‌کنند ولی حمایت‌های زیادی برای توسعه صادرات و ایجاد صنایع تبدیلی انجام نشده است و این امر انگیزه کشاورزان را برای تولید این محصول پایین آورده است.

بسیاری از کشاورزان سیب زمینی کار استان از عدم برنامه‌ریزی مناسب دولت برای مدیریت تولید و افزایش قیمت این محصول گلایه کرده و خواستار توجه جدی دولتمردان به این امر هستند تا امید برای تولید این محصول در بین کشاورزان افزایش یابد.

سیب‌زمینی اردبیل با کیفیت‌ترین سیب‌زمینی کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بر اساس نتایج به دست آمده از آزمایش محصول سیب‌ زمینی در کشور،‌ سیب‌ زمینی اردبیل با کیفیت‌ترین سیب‌ زمینی کشور است و برای مصرف‌کنندگان بهترین نوع سیب زمینی به شمار می‌رود.

سروی با اشاره به کاهش استفاده از کود و سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی و به ویژه تولید سیب‌ زمینی افزود: استان اردبیل در تولید محصولات پاک و سالم در کشور پیش گام بوده و مصرف کنندگان بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند از محصولات کشاورزی استان در برنامه غذائی خود استفاده کنند.

وی بیان کرد: بیش از 150 هزار تن محصول سیب زمینی تولید شده در اردبیل به مصرف داخلی اختصاص داده می‌شود و باید سیب‌ زمینی اردبیل به کشورهای هم جوار صادر شود تا قیمت برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مقرون به صرفه باشد.

دولت مشکل سیب‌زمینی کاران را حل کند

 

نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: سیب‌زمینی کاران استان اردبیل گلایه‌های زیادی در مورد عدم فروش محصول خود از دولت‌مردان دارند که تاکنون اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته و دولت به وعده‌های خود عمل نکرده است.

مصطفی افضلی‌فرد نقش سیب‌ز مینی کاران استان اردبیل در افزایش تولید داخلی بسیار مهم برشمرد و افزود: متاسفانه حمایت‌های خاصی از این قشر تلاش‌گر انجام نشده و همه ساله کشاورزان در فروش محصول سیب‌زمینی خود با مشکل اساسی مواجه می‌شوند.

وی تصریح کرد:دولت باید امسال با برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه صادرات محصول سیب‌زمینی گام بردارد و به وعده‌های خود در مورد حل مشکل سیب زمینی کاران عمل کند تا دغدغه و نگرانی کشاورزان برطرف شود.

افضلی‌فرد یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی را اتکا به تولید و توان داخلی عنوان کرد و افزود: علی‌رغم این که سیب‌زمینی کاران استان نقش بسزایی در افزایش تولید داخلی دارند ولی حمایت‌های زیادی از کشاورزان تلاش‌گر صورت نگرفته است.

اما آنچه که بیش از هر چیزی در این برهه از زمان، کشاورزان اردبیلی را نگران کرده، دفن سیب زمینی در استان فارس به بهانه تنظیم بازار مصرف است که اظهارات اخیر استاندار اردبیل در ارائه کارنامه دو ساله به مردم استان این نگرانی را بیشتر دامن می زند به طوری که مجید خدابخش با اشاره به مشکلات کشاورزان سیب زمینی کار از تصمیم اساسی در رفع مشکلات آنان سخن به میان آورد اما اطلاع رسانی از این تصمیم را به زمان دیگری موکول کرد.

گفته می شود یکی از گزینه ها برای حل مشکلات سیب زمینی کاران اردبیل در راستای سیاست وزارت جهاد کشاورزی، دفن این محصول باشد که امیدواریم این تصمیم غلط در اردبیل تکرار نشود وبه جای آن تدبیر عقلایی و منطقی و متناسب با اصول کلی اقتصاد مقاومتی اتخاذ شود.