۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
قاضی‌عسگر:

هزار مصاحبه با شاهدان حادثه منا انجام شده

وی تصریح کرد: هر کشوری وقتی گردشگری وارد آن کشور می‌شود مسئولیت دارد که امنیت آن گردشگر و یا زائر را تأمین کند ولی متأسفانه به خاطر بی‌تدبیری، تعداد زیادی از زائران در عربستان جان خود را از دست دادند.
کد خبر : ۲۷۱۱۰۱
صراط: حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسگر گفت: در رابطه با پیگیری فاجعه منا تاکنون نزدیک به هزار مصاحبه از کسانی که در صحنه حضور داشته‌اند انجام شده و اطلاعات و اخبار آنها را جمع‌آروی کرده‌ایم و با تعدادی از زائران خارجی نیز مصاحبه کرده و اطلاعات آنها را نیز کسب کرده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و سرپرست زائران ایرانی، امروز جمعه 6 آذر ماه در حاشیه مراسم استقبال رسمی از پیکر رکن آبادی دیپلمات جان‌باخته کشورمان در فاجعه منا، گفت: من ورود ملکوتی این عزیز از دست رفته را تسلیت عرض می‌کنم. آقای رکن‌آبادی حقیقتاً از چهره‌های فعال، متعهد، فهیم و ولایی کشور بود، من سال‌های متمادی با ایشان در ارتباط بودم، از گذشته دور این ارتباط وجود داشت و فعالیت ایشان در عرصه دیپلماسی کشور از جمله در لبنان را مشاهده می‌کردم.

این مقام مسئول در بعثه مقام معظم رهبری افزود: ایشان انسانی پرتلاش بودند که نسبت به مسائل سیاسی آگاهی لازم را داشتند و فردی متعهد و معتقد به انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن بودند.

قاضی عسگر با اشاره به فاجعه رخ داده در منا، گفت: این حادثه ، حادثه بزرگی بود. 462 نفر از زائران ایرانی در این فاجعه جان خود را از دست دادند و ما وظیفه داریم که این مسأله را از جوانب مختلف پیگیری کنیم.

وی به مسأله مستندسازی این فاجعه اشاره کرد و گفت: تاکنون نزدیک به 1000 مصاحبه با کسانی که شاهد این فاجعه بوده‌اند انجام داده‌ایم، اطلاعات آنها را کسب کرده‌ایم. البته با تعدادی از زائران خارجی نیز گفت‌وگو کرده‌ایم و اطلاعات آنها را نیز جمع‌آوری کرده‌ایم، اطلاعات این دو بخش با هم سازگاری دارند و هر دو به این مسأله معترض هستند که اگر اطلاعات صحیح داده می‌شد، دوربین‌هایی که در آن منطقه وجود دارند، هلی‌کوپتر‌هایی که فعالیت می‌کردند، اطلاعات درست را منتقل می‌کردند، این اتفاق نمی‌افتاد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و سرپرست زائران ایرانی با بیان اینکه بر اثر سوء تدبیر پیش آمده بیش از 7 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و این موضوع در تاریخ ثبت شد و مصیبت بزرگی برای جهان اسلام است، خاطرنشان کرد: ما پیگیر حقوقی فاجعه منا هستیم، کشور عربستان باید در این ارتباط پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: هر کشوری وقتی گردشگری وارد آن کشور می‌شود مسئولیت دارد که امنیت آن گردشگر و یا زائر را تأمین کند ولی متأسفانه به خاطر بی‌تدبیری، تعداد زیادی از زائران در عربستان جان خود را از دست دادند.

قاضی عسگر افزود: باید پیگیری حقوقی این مسأله از طریق مجامع بین‌المللی و اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌ایم صورت بگیرد و عربستان و مقامات این کشور باید نسبت به این موضوع و استیفای حقوق جان‌باختگان پاسخگو باشند، ما تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک نتیجه پیگیری‌های خود را به اطلاع مردم عزیزمان برسانیم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: صراط مصاحبه منا