۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷

اردوغان: روسیه با آتش بازی نکند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز جمعه به همتای روس خود هشدار داد که با حمایت از دولت بشار اسد در سوریه با آتش بازی می‌کند.
کد خبر : ۲۷۱۱۶۹
صراط:  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز جمعه به همتای روس خود هشدار داد که با حمایت از دولت بشار اسد در سوریه با آتش بازی می‌کند.

اردوغان این سخنان را در واکنش به ولادیمیر پوتین بیان کرد که گفته بود: "آنهایی که استانداردهای دو گانه درباره تروریسم اعمال می‌کنند، با آتش بازی می‌کنند."

اردوغان طی یک سخنرانی در استان بابورت در شمال شرقی ترکیه گفت: "درست است، حمایت از رژیمی که جان 380 هزار نفر را در سوریه گرفته و تروریسم دولتی اعمال می‌کند نیز بازی با آتش است."

وی در ادامه افزود که حمله به گروه‌های مخالف در سوریه به بهانه مبارزه با داعش نیز "بازی با آتش است."

اردوغان در ادامه گفت: "ما صادقانه به روسیه توصیه می‌کنیم که با آتش بازی نکند."

به گزارش خبرگزاری آناتولی اردوغان در بخش دیگری از اظهارات خود  با زیر سوال بردن حضور روسیه در سوریه تصریح کرد: "روسیه در آنجا (سوریه) است. ما بارها گفتیم که شما در آن‌جا چه کار دارید؟ می‌گویند که رژیم سوریه دعوت کرده است. اکنون در سوریه یک دولت غیرمشروع وجود دارد. آیا شما مجبور به اجابت هر دعوتی هستید؟ اسد قاتل 380 هزار انسان است و آیا شما به اجابت دعوت وی مجبور هستید؟‌ هرگونه حمایتی را از وی می‌کنید. آیا چنین حمایتی از کسی که مبادرت به اعمال تروریسم دولتی می‌کند، مشروع است؟‌"

وی در واکنش به ادعاهای مطرح شده مبنی بر خرید نفت ترکیه از داعش اظهار کرد:‌"این را بدانید که ما بی‌حیثیت نیستیم که از یک گروه تروریستی نفت بخریم، کسانی که به ما این افترا را به ما می‌بندند باید بدانند که تهمت می‌زنند."

سه‌شنبه هفته پیش، دو جنگنده اف-16 ترکیه یک فروند هواپیمای سوخو-24 روسیه را در منطقه مرزی سوریه هدف قرار داده و سرنگون کردند.

ارتش ترکیه می‌گوید این جنگنده وارد حریم هوایی این کشور شده بود، ادعایی که مقامات روسی آن را به شدت رد می‌کنند.

منبع: تسنیم