۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱

نوبخت: با رکود اقتصادی مواجهیم

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی از خانواده‌‌ها به دلیل فقر مالی اجازه نمی‌دهند فرزندانشان به مدرسه بروند، گفت: معلم برای تدریس باید انگیزه کافی داشته باشد و احساس ظلم و بی‌عدالتی نکند.
کد خبر : ۲۷۱۲۹۹
صراط:  معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی از خانواده‌‌ها به دلیل فقر مالی اجازه نمی‌دهند فرزندانشان به مدرسه بروند، گفت: معلم برای تدریس باید انگیزه کافی داشته باشد و احساس ظلم و بی‌عدالتی نکند.

محمدباقر نوبخت امروز در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: بنده امروز روز پرکار ی را در سازمان داشتم و قرار است بودجه سال 95 فردا در هیئت وزیران به رای‌گیری گذاشته شود. قبل از آمدن به این کنفرانس با وزیر امور اقتصاد و دارایی تماس گرفتم تا در خصوص رقم مالیاتی که در نظر گرفته‌ایم، اطمینان حاصل کنم و در جلسه هیئت وزیران فردا مخالفتی با این موضوع صورت نگیرد و نگویند این میزان زیاد است. 

وی افزود: هم اکنون با رکود اقتصادی مواجهیم در حالی که نگاه‌های زیادی انتظار می‌کشند تا کمبودها را جبران کنیم؛ هم اکنون اگر یک دانش‌آموز در کپر درس بخواند برای ما جای تاسف دارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: در کشورهای توسعه یافته 3 شاخص اقتصاد، آموزش و سلامت مطرح است. در کشور اعتبارات حوزه آموزش از سال 92 تا 94 نزدیک دو برابر شد و اعتبار دانشگاه‌های مناطق محروم 96 درصد افزایش یافت. 

نوبخت عنوان کرد: در بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه نگاهمان را نسبت به اعداد و ارقام و اختصاص بودجه برای رفع محرومیت‌ها تغییر خواهیم داد و تلاش می‌کنیم تا عدالت آموزشی توسعه یابد؛ فرصت ثبت‌نام در مدارس باید برای تمام دانش‌آموزان فراهم شود. در برخی مناطق امکانات لازم وجود دارد اما دانش‌آموزان آمادگی ثبت‌نام ندارند و این موضوع حکایت از وضع اقتصادی نامناسب خانواده‌ها دارد.

* فقر مالی منجر شده تا خانواده‌ها اجازه تحصیل به فرزندانشان ندهند

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: تعداد زیادی از مدارس در کشور هستند که با 4 یا 5 دانش‌آموز اداره می‌شوند و خانواده‌ها به دلیل فقر مالی اجازه نمی‌دهند که فرزندانشان به مدارس بروند.

نوبخت گفت: معلم برای تدریس باید انگیزه کافی داشته باشد. زمانی که معلم احساس نابرابری در پرداخت می‌کند این حس باعث می‌شود تا نتواند با کیفیت کار کند. در حقیقت معلم نباید احساس ظلم و بی‌عدالتی کند. 

وی با اشاره به  اینکه هم اکنون یک معلم با خود می‌‌گوید چرا نوع نظام اداری و پرداخت‌ها به گونه‌ای است که به او توجه نمی‌شود، اظهار داشت: برای رفع این تبعیض‌ها رتبه‌بندی معلمان را اجرا کردیم و هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار در سال 94 و 3500 میلیارد تومان اعتبار در سال 95 به نظام آموزش و پرورش برای اجرای طرح ربته‌بندی تزریق می‌شود تا معلم احساس امنیت کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: محصول نظام آموزشی باید نوع‌آوری باشد و امروز سواد صرفا به (بابا آب داد) خلاصه نمی‌شود. 

نوبخت عنوان کرد: بنده در شرایطی هستم که یک روز وزیر بهداشت آمده و ضرورت سلامت جامعه می‌‌گوید، پس از او وزیر راه می‌آید و از وجود راه‌های ناتمام در کشور سخن می‌گوید، پس از او وزیر علوم می‌آید و از اهمیت دانشگاه‌ها می‌گوید در چنین شرایطی  تا پایان روز بر بنده که از محدودیت منابع آگاه هستم چه می‌گذرد.

وی ادامه داد: هم اکنون کل امکان فروش نفت برای کشور حدود یک میلیون بشکه است و با تلاش سرداران دیپلماسی خارجی و شکستن تحریم‌های ظالمانه امروز می‌توانیم بر منابع فروش نفت گذشته که در هر حصر بود دست پیدا کنیم.

نوبخت گفت: بیش از یک میلیون نفر از بازنشستگان در کشور هستند که زیر یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند که آنها نیز جزو اولویت‌های ما هستند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: صراط نوبخت اقتصاد