۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱

۴۰تن ماهی درفیروزکوه تلف شد+تصاویر

۴۰ تن ماهی در پرورش ماهی تهران قزل آلا واقع در منطقه نمرود شهرستان فیروزکوه تلف شدند و خسارتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان وارد شد.
کد خبر : ۲۷۱۳۶۷
هنوز چند روزی از تهیه گزارش مشکلات اجرای پروژه سد نمرود برای اهالی روستای سله بن نگذشته است که با آبگیری سد و با توجه به قطع کامل آب رودخانه نمرود و خشک شدن مسیر تا تقاطع زیر پل و کاهش حجم روان آب بعد از سد، شاهد از بین رفتن گونه های زیستی، تهدید فضای سبز، کشاورزی و صنایع مرتبط آن در پایین دست سد هستیم.

با خشک شدن رودخانه نمرود، بسیاری از آبزیان رودخانه ای تلف شدندکه سازمان محیط زیست نیز نسبت به این موضوع معترض و آن را تهدیدی برای زیست بوم منطقه دانسته است.

 امروز نیز به همین دلیل ۴۰ تن ماهی در پرورش ماهی تهران قزل آلا واقع در منطقه نمرود شهرستان فیروزکوه تلف شدند و خسارتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان رقم خورد.

۴۰تن ماهی درفیروزکوه تلف شد+تصاویر

با آبگیری سد نمرود، رودخانه نمرود که از شاخه های اصلی رودخانه حبله رود است و از دامنه های شمالی کوه قره داغ و دامنه های کوه میشینه مرگ سرچشمه می گیرد و زمانی یکی از پر آب ترین رودها به شمار می رفت، امروزه تقریبا خشک شده است.

 این رود با گذر از روستاهای هرانده، خمده، زرین دشت، سیمین دشت و محمود آباد به شهرستان گرمسار می رسید و ضمن تامین آب کشاورزی این روستاها، آب چندین پرورش ماهی را نیز در طول سال های گذشته تامین می کرد که یکی از این پرورش ماهی ها، پرورش ماهی تهران قزل آلا است که از بدو آبگیری سد، با مشکلات عدیده ای مواجه و دچار خسارت های سنگینی شده است.

این پرورش ماهی از بدو ساخت تاکنون از آب رودخانه به عنوان آب اضطرار استفاده می کرد، ماجرا از آنجا شروع شد که با قطعی برق و از کار افتادن تابلوهای برق پرورش ماهی، مسئولان پرورش ماهی به دلیل خشک بودن رودخانه نتوانستند از آب اضطرار یا همان آب رودخانه استفاده کنند و بیش از ۴۰ تن ماهی تلف و خسارتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان وارد شد.

یوسف کشاورز مالک پرورش ماهی تهران قزل آلا در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت : این مجموعه آبزی از سال ۶۴ فعالیت خود را آغاز کرده است که در این سال ها با مشکل آب مواجه نشده بود اما با ساخت و آبگیری سد نمرود همواره دچار مشکلات عدیده ای هستیم که نمونه ای از آن را مشاهده می کنید.

وی ضمن اشاره به تلف شدن ۴۰ تن ماهی و خسارتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان به این پرورش ماهی افزود: عوامل متعددی در بروز این حادثه دخیل بوده اند که مهمترین آن سازمان آب و سد نمرود است که بدون هماهنگی و در نظر گرفتن حیات بسیاری از روستاهای پایین دست و واحدهای تولیدی که از آب رودخانه استفاده می کنند و جنبه حیاتی برای آنان دارد،   اقدام به قطع آب رودخانه نمرود جهت آبگیری سد کرده اند که این مشکل بزرگ را برای ما پدید آورد.

۴۰تن ماهی درفیروزکوه تلف شد+تصاویر

کشاورز گفت: مسئولین بدون اطلاع نسبت به قطع یا وصل آب اقدام می کنند که هر دو مورد به ضرر  ماست که با قطع آب، چنین حادثه بزرگی رخ می دهد و زمانی هم که اقدام به باز کردن دریچه های سد و وصل آب می کنند، به قدری آب را آزاد می شود که به مانند سیلی تمام تاسیسات و کانال های ما را در هم می نوردد.

یوسف کشاورز نبود بیمه قابل اتکا، عدم حمایت اتحادیه سردآبی و سازمان شیلات را از دیگر مشکلات پیش روی خود دانست و افزود: هیچکدام از سازمان های بیمه موجود در کشور اقدام به بیمه کردن پرورش ماهی نمی کنند و تنها یک بار بخش کشاورزی بانک کشاورزی، اقدام به بیمه این واحد کرد که با دریافت ۸ میلیون تومان حق بیمه، در ازای خسارت ۱۰۰ میلیون تومانی مبلغ ۱۸ میلیون تومان خسارت پرداخت کرد.

۴۰تن ماهی درفیروزکوه تلف شد+تصاویر

وی در پایان ضمن اشاره به قطعی بیش از سه بار در هفته برق که بیشترین خطر را برای ما ایجاد می کند، گفت: یکی از حیاتی ترین مسائل در پرورش ماهی تامین و استمرار برق است که چندین بار به اداره مربوطه برای قطعی پی در پی برق مراجعه کردیم اما پاسخ درستی دریافت نشد.


منبع: مهر
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز