۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶

نامه وزیر سابق آموزش به مجلس+عکس

در آستانه ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس، وزیر سابق آموزش و پرورش به منظور توجه بیشتر به بودجه آموزش و پرورش، در نامه‌ای خطاب به رئیس‌ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، به کالبدشکافی و واقع‌نمایی بودجه آموزش و پرورش پرداخت.
کد خبر : ۲۷۱۴۱۸

صراط: در آستانه ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش به منظور توجه بیشتر به بودجه آموزش و پرورش، در نامه‌ای خطاب به رئیس‌ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، به کالبدشکافی و واقع‌نمایی بودجه آموزش و پرورش در برش 6 ساله (93-88)، پرداخت.

در این نامه آمده است: در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال 1395کشور به مجلس شورای اسلامی و اهمیت جایگاه آموزش و پرورش، بر خود لازم می‌دانم که نکاتی را از واقعیت‌های بودجه آموزش و پرورش تقدیم کنم تا نظر نمایندگان محترم را بیش ار پیش به کاوش و واقع نمایی در بودجه این نهاد مهم حاکمیتی معطوف نماید.

زیرا بعضا آمارهایی در مورد بودجه آموزش و پرورش اعلام می‌گردد که به هیچ وجه با واقعیات تطابق ندارد و موجب ابهام و ایهام می‌گردد مثلاً گفته می شود بودجه آموزش و پرورش در سال 1392 به 9 درصد بودجه دولت کاهش یافته است! اینکه بودجه آموزش و پرورش باید در شأن این نهاد مقدس تربیتی باشد، حقیقتی انکار ناپذیر است اما گزارش آمار درست هم کمک به فرهنگیان عزیز است و هم راه را برای تصمیم سازان هموار می سازد.

لذا برای دوری از نگرش سیاسی، کالبد شکافی و واقع نمایی بودجه عملیاتی را در برش 6 ساله (93-88) با توضیحات و جدول ضمیمه بر اساس آمارهای اعلامی رسمی دولت تقدیم می‌نماید. امید است با همت دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی شاهد حرکتی  منطقی و معقول در اعتبارات آموزش و پرورش باشیم.

تبیین مؤلفه‌های استنادی

1) به دلیل نوع بودجه آموزش و پرورش باید در آمار و ارقام به اعتبارات هزینه‌ای اشاره شود. هر چند اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز برای پیشبرد امور موثرند اما با توجه به تأمین مالی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، اعتبارات هزینه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد زیرا ملاک رشد یا عدم رشد بودجه این نهاد بر اساس همین مؤلفه است.

2) در بودجه دولت و آموزش و پرورش ملاک ارزیابی دقیق، میزان عملکرد است زیرا ابتنای آمار و ارقام به بودجه مصوب به دلیل تغییرات اعتباری ناشی از عدم تحقق درآمدها یا جابجایی در ردیف‌ها و یا کاهش عملکرد بودجه دولت در اغلب سال‌ها نمی‌تواند ملاک گزارش قرار گیرد.

3) عملکرد بودجه آموزش و پرورش علاوه بر بودجه مصوب هر سال که معمولاً صد در صد تخصیص می‌یابد شامل اعتباراتی که در پایان سال بر اساس مسنتدات قانونی و نیاز بودجه به وسیله جابجایی بین‌دستگاهی و ردیفی افزایش می‌یابد نیز می‌شود.

4) پس برای اینکه به صورت دقیق درصد بودجه آموزش و پرورش را نسبت به بودجه هزینه‌ای دولت بیان نماییم، مناسب است که عملکرد را با عملکرد مقایسه کنیم. زیرا مقایسه مصوب با مصوب به دلایل فوق الذکر، کاملاً غیر واقعی است.

5) برای نشان دادن آمار و ارقام دقیق به برش 6 ساله سال 1388 تا سال 1393 پرداخته می‌شود.

6) لازم به تذکر است که 84 درصد بودجه آموزش و پرورش حقوق و مزایا (بند و) و حدود 8 درصد هم سایر پرداخت‌های پرسنلی نظیر حق التدرس و اضافه کار بوده و بقیه اعتبارات به فعالیت‌های آموزشی، پرورشی، سوادآموزی، پژوهشی، تدوین کتب درسی و کیفیت بخشی اختصاص یافته است، لذا بیان اختصاص 99 درصد بودجه به حقوق کارکنان صحت ندارد.

7) بودجه عملیاتی سال 94 در سال 1395 اعلام می‌شود. به همین دلیل اشاره نگردیده است.

8) در عملکرد اعتبارات سال 1392مبلغ 980 میلیارد تومان اعتبار مربوط به عائله‌مندی و عیدی بازنشستگان به سازمان بازنشستگی منتقل شده است که برای امکان مقایسه یا سال‌های قبل، این مبلغ در عملکرد سال‌های 92 و 93 لحاظ شده است. همچنین اعتبارات اختصاص یافته برای اجرای مرحله اول بند 5 ماده 68 قانون مدیریت که در تیرماه سال 92 حدود دوسوم آن اجرا شد، محاسبه شده است.

9) همان طوری که استحضار دارید فشار مالی ناشی از تحریم بر بودجه عمومی دولت از مرداد 1390شروع شد و دولت در سال 1391ینه ای اعمال نمود و فشار زیادی را بر بودجه وارد آورد که بر عملکرد اثر گذاشته است و بدلیل تحریم بانک مرکزی اعتبارات فارغ از قیمت و میزان صادرات نفت با مشکل مواجه گردید.

نامه وزیر سابق آموزش به مجلس+عکس

مأخذ: آمار های مالی دولت جدول شماره 3 (مصوب وعملکرد)

منبع: فارس