۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
روسیه:

نیروی هوایی ترکیه دیوانگی کرد

سخنگوی رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت رئیس جمهور روسیه تمام امکانات را برای مقابله با ترکیه بسیج کرده و او برای مواجهه با آنچه که کرملین پس از سرنگونی جنگنده روسیه توسط جنگنده «اف16» ترکیه تهدید بی سابقه از طرف ترکیه می داند ،‌کاملا آماده است.
کد خبر : ۲۷۱۴۹۰
صراط: سخنگوی رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت رئیس جمهور روسیه تمام امکانات را برای مقابله با ترکیه بسیج کرده و او برای مواجهه با آنچه که کرملین پس از سرنگونی جنگنده روسیه توسط جنگنده «اف16» ترکیه تهدید بی سابقه از طرف ترکیه می داند ،‌کاملا آماده است.

رویترز نوشت: سخنگوی رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت رئیس جمهور روسیه تمام امکانات را برای مقابله با ترکیه بسیج کرده و او برای مواجهه با آنچه که کرملین پس از سرنگونی جنگنده روسیه توسط جنگنده «اف16» ترکیه تهدید بی سابقه از طرف ترکیه می داند ،‌کاملا آماده است.

به گزارش «انتخاب»، دمیتری پسکوف سخنگوی رسمی کرملین اقدام نیروی هوایی ترکیه را «دیوانگی» توصیف کرد و گفت برخورد آنکارا با این بحران پس از وقوع آن «نمایشی پوچ» است.

پسکوف در برنامه «نیوز آن ساتاردی» تلویزیون روسیه گفت :« هیچ کس حق ندارد یک هواپیمای روسیه را با خیانت از پشت سرنگون کند.»‌

وی ادعای ترکیه را که می گوید این هواپیمای «سوخوی 24» روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است به «نقاشیهای کارتونی» تشبیه کرد.

در نشانه ای دیگر در خصوص تنش بین آنکارا و مسکو در پی حادثه سرنگونی جنگنده روسیه که کشته شدن یکی از دو خلبان آن را به دنبال داشت ، وزارت امور خارجه ترکیه روز شنبه به شهروندان خود توصیه کرد سفر به روسیه را مگر در موارد ضروری به زمان دیگری موکول کنند.

پسکوف افزود این بحران پوتین را بر آن داشت تا وزیران خود را برای تدابیر اقتصادی انتقام جویانه بر ضد ترکیه همانند «آماده باش» ارتشها در زمان بحران ، آماده کند.

وی اضافه کرد :« رئیس جمهور آماده است ، کاملا آماده است ، آماده در سطحی که متناسب با این مسئله است. این یک شرایط بی سابقه است ،‌ این چالشی بی سابقه برای روسیه است برای همین طبیعی است که واکنش نیز در سطح این تهدید خواهد بود.»‌

رئیس جمهور ترکیه می گوید کشورش برای سرنگون کردن این جنگنده عذرخواهی نخواهد کرد اما روز شنبه گفت این حادثه ناراحت کننده است و نشست هفته آینده آب و هوا در پاریس شاید فرصتی برای اصلاح روابط با مسکو باشد.

اردوغان در اظهاراتی تلویزیونی در غرب ترکیه گفت :« این رویارویی کسی را خوشحال نخواهد کرد ، همان اندازه که روسیه برای ترکیه اهمیت دارد ترکیه نیز برای روسیه مهم است.»‌

پسکوف گفت پوتین از درخواست ترکیه برای برگزاری نشست بین او و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست سران تغییرات آب و هوایی در پاریس که این هفته برگزار می شود آگاه است اما هیچ توضیحی درباره امکان برگزاری چنین دیداری ارائه نکرد.

وی اخبار روزنامه های ترکیه را در خصوص اینکه مسکو و آنکارا توافقی را مبنی بر توقف پرواز جنگنده های دو کشور در طول مرز سوریه با ترکیه امضا کرده اند تکذیب کرد و گفت :« روابط نظامی بین دو کشور وخیم شده و خط درگیری جدا سازی شده است که هدف از آن جلوگیری از هر گونه سوء برداشت بین خلبانان دو کشور بوده است.»

خبرگزاری تاس اعلام کرد پسکوف همچنین از «منافع مشخص» پسر اردوغان در صنعت نفت سخن گفت.

پوتین پیش از این گفته بود نفتی که از مناطق تحت سیطره سازمان داعش در سوریه خارج می شود از ترکیه منتقل می شود.

اردوغان این ادعاها را دروغ توصیف کرده و از هرکسی که چنین ادعایی مطرح می کند خواسته است مدرک ارائه کند.

پسکوف گفت «مشاهده» کرده است که وزیر انرژی ترکیه درباره برات البیرق داماد اردوغان نیز سخنانی گفته است.
منبع: انتخاب
برچسب ها: صراط روسیه ترکیه