۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
استدلال مطرح شده در کیفرخواست غیرشرعی است

وکیل زنجانی:موکلم مردانه با دشمن جنگید

وکیل زنجانی افزود: موکل من برخلاف مدعیان امروز مردانه در مقابل دشمن سینه سپر کرد و جنگید و به همین سبب از جانب دشمن مجازات شد و امروز که ایام رزم دیروز به بزمی تبدیل شده، نباید دشمنی دشمنان و خوبی‌های دوستان را فراموش کرد.
کد خبر : ۲۷۱۵۴۰

صراط: وکیل زنجانی گفت: دشمنان قسم‌خورده این کشور موکل من را به‌عنوان فرد کلیدی دور زدن تحریم‌ها معرفی و وی را با تحریم‌ها مجازات کرده‌اند.

رسول کوهپایه‌زاده وکیل مدافع متهم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود با اشاره به انتساب بزه افساد فی‌الارض به موکل خود در کیفرخواست گفت: در کیفرخواست آمده است با عنایت به آگاهی متهم از وضعیت اقتصادی کشور و میزان وجه دریافتی از شرکت نفت، جمیع این عوامل موید علم وی به اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: در کیفرخواست آمده متهم با ارتکاب اعمال پیش‌گفته باعث شده است سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی مختل شود و توسعه میادین نفتی انجام نشود که در پاسخ باید گفت که اولاً ادعای اخلال در نظام اقتصادی خلاف واقع بوده و صحیح نیست، ثانیاً آگاهی از علم موکل برای مقابله با نظام امری درونی و باطنی است، بنابراین این استدلال که متهم از توسعه نفتی پیشگیری کرده است، ادعایی غیرشرعی، غیرقانونی و غیرمنصفانه است.

وکیل زنجانی خاطرنشان کرد: با توجه به استناد کیفرخواست به ماده 2 قانون مبارزه با اخلالگران اقتصادی در خصوص موکل من، باید گفت:‌ احراز علم و قصد افراد در جرایمی که شدیدترین مجازات را دارد و غیرقابل بازگشت است باید با اطمینان کامل و بدون شبهه صورت گیرد.

وی تصریح کرد: براساس قانون هر گاه وقوع جرم یا برخی شرایط آن مورد شبهه قرار گیرد و دلیلی بر نفی آن یافت نشود، جرم ثابت نمی‌شود.

کوهپایه‌زاده افزود: اکنون یکی از مباحثی که در بین حقوق‌دانان جزا مطرح است، بحث مجرمین مرتکب جرایم اقتصادی است که بحث امروزه این است که این‌گونه افراد قصد مقابله با نظام را ندارند، مگر اینکه انگیزه سیاسی داشته باشند و همان‌طور که در کیفرخواست آمده موکل من تنها قصد ثروت‌اندوزی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: فعال اقتصادی به منافع کلان خود توجه دارد و این منافع از استقرار نظام حاکم ادامه می‌یابد، بنابراین از ترس از بین رفتن سرمایه به دنبال از بین رفتن نظام نیست، چراکه منافع خویش از بین می‌رود.

وکیل زنجانی تأکید کرد: چگونه می‌توان متهم را به فساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی متهم کرد، درصورتی که دشمنان قسم‌خورده این کشور موکل من را به‌عنوان فرد کلیدی دور زدن تحریم‌ها معرفی و وی را با تحریم‌ها مجازات کرده‌اند که میلیاردها دلار به وی خسارت وارد شده است.

کوهپایه‌زاده گفت: متهم کردن موکل من به اخلال در نظام اقتصادی درحالی است که وی خدمات ارزنده‌ای به کشور در انتقال و جابه‌جایی ارز و تکمیل پروژه‌های بزرگ عمرانی ارائه کرده است و پیمانکاران شرکت نفت به خدمات موکل من در هنگام ناتوانی بانک‌ها برای انتقال پول و ارز اذعان کرده‌اند.

وی تأکید کرد: موکل من زمانی که بانک‌ها و کارگزاران توانایی انتقال ارز را نداشتند، توانسته است با شرکت‌های خود تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا را دور بزند و 660 میلیون یورو را به مشتریان پروژه‌های کشور پرداخت کند.

وکیل زنجانی افزود: موکل من برخلاف مدعیان امروز مردانه در مقابل دشمن سینه سپر کرد و جنگید و به همین سبب از جانب دشمن مجازات شد و امروز که ایام رزم دیروز به بزمی تبدیل شده، نباید دشمنی دشمنان و خوبی‌های دوستان را فراموش کرد.

وی گفت: اعمال مجازات باید اثر سازنده داشته باشد، آیا اگر در آینده مشکلی هم‌چون تحریم‌ها برای کشور پیش آمد، نباید کارگزار دیگری قدم پیش گذاشته و محدودیت‌های دشمنان را از بین ببرند، بدون اینکه ترسی از این کار داشته باشند.

کوهپایه‌زاده خاطرنشان کرد: موکل من چند هزار میلیارد تومان سرمایه در ایران داشته است و در پاسخ به یک خبرنگار رسانه خارجی که در ایران برای شما پرونده‌ای تشکیل شده است، آیا به ایران بازمی‌گردید، پاسخ داد من کاری نکرده‌ام که به کشور بازنگردم، چنانکه پیش از وی بسیاری از افراد از کشور گریختند و اموالی در کشور باقی نگذاشتند و قطعاً موکل من این توانایی را داشت.

وکیل متهم با تشکر از سعه صدر هیأت قضایی برای ارائه کامل دفاعیات، گفت: ما در این پرونده شاهد اقتدار و استقلال دستگاه قضا بودیم که این استقلال به معنی تأثیر نپذیرفتن از نهادهای قدرت دیگر و حتی هیجانات زودگذر سطح جامعه بود.

وی افزود: اطمینان دارم قضات دانشمند با امعان نظر در مندرجات پرونده نهایتاً رأی عادلانه‌ای را صادر خواهند کرد و رأیی شایسته مبنی بر برائت موکل صادر خواهند کرد.

منبع: فارس
برچسب ها: صراط زنجانی تحریم