۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵

کنسول انگلیسی که رضا شاه را برکنار کرد

نقش ریدر بولارد در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» را فخرالدین صدیق شریف ایفا کرده است.
کد خبر : ۲۷۱۶۰۰
صراط: ریدر ویلیام بولارد در 5 دسامبر 1885 در انگلیس و در یکی از شهرهای اطراف لندن متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه «بنکرافت» لندن سپری کرد و  بعد از آن به کالج «کوئینز» رفت. پس از آن در سال 1906 وارد بخش کنسولی آسیای غربی وزارت خارجه انگلستان شد.

سمت‌های مختلف بولارد

ریدر بولارد بعد از گذشتن یک هفته از فارغ‌التحصیلی‌، به عنوان کنسولگری انگلیس در عثمانی منصوب شد. این آغاز راه بولارد در دنیای سیاست بود. وی در کشورهای متعددی مانند عراق، یونان، حبشه، شوروی،‌ مراکش و عربستان سعودی به عنوان کنسول فعالیت کرد تا سرانجام در سال 1318 به مقام وزیر مختاری ایران رسید و در سال 1324 بازنشسته شد.

مهمترین موضوع مورد اشاره در زمان فعالیت بولارد در ایران، مربوط به استعفای رضا شاه و اشغال ایران در جنگ جهانی دوم بوده است. بولارد نقش موثری در برکناری و استعفای رضا شاه از سلطنت داشت.

زندگی خصوصی سفیر انگلستان

بولارد در سال 1921 با دختر استاد تاریخ دانشگاه آکسفورد، میریام کاترین نی‌اسمیت ازدواج کرد. حاصل این ازدواج پنج فرزند بود. 4 پسر و یک دختر که از بین آن‌ها دو تن دیپلمات‌های مشهوری شدند.

مرگ پایان راه سیاسی کنسول انگلیسی

ریدر بولارد سرانجام در 24 مه 1976 از دنیا رفت. وی قبل از مرگ به نویسندگی نیز مشغول بوده است و آثاری همچون «بریتانیا و خاورمیانه» (1951) و «شترها باید بروند» (1961) از وی منتشر شد.

گفتنی است؛ نقش ریدر بولارد در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» را فخرالدین صدیق شریف ایفا کرده است. وی در این سریال در دو نقش ظاهر شده است که شخصیت بولارد را با بازی او در چهارمین قسمت این کار و در هفته‌ای که گذشت، شاهد بودیم.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز