۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۹

نگرانی آنکارا از توقف قاچاق نفت!

ترکیه در کنار حمایت نظامی از گروه تروریستی داعش، خریدار عمده نفت قاچاق توسط این گروه‌ هم است.
کد خبر : ۲۷۱۶۳۴
صراط: انستیتوی مطالعات حقوق بشر دانشگاه کلمبیا در نیویورک در گزارشی تصریح کرد: ترکیه علاوه بر داد و ستد، نقل و انتقال تجهیزات نظامی، کمک‌های پزشکی و پشتیبانی لجستیکی با گروه داعش، یکی از خریداران عمده نفت خام استخراج شده از مراکز نفتی تحت کنترل این گروه هم هست.

فایننشال تایمز نیز در گزارشی درباره نحوه خرید و فروش نفت در مناطق تحت کنترل داعش نوشته، منطقه کزلداغ در جنوب ترکیه که هم‌مرز با سوریه است، یکی از گلوگاه‌های انتقال نفت خام از خاک سوریه به ترکیه به شمار می‌آید.

از 15 ماه گذشته، جریانات مخالف حزب حاکم ترکیه چه در داخل و چه در خارج از این کشور، اسنادی را مبنی بر همکاری ترکیه با داعش منتشر کرده‌اند؛ اتهامی که مقامات سیاسی ترکیه همواره آن را رد کرده‌اند.

فایننشال تایمز در گزارشی با عنوان «سفر یک بشکه نفت»، معتقد است عمده نفت قاچاق از مناطق تحت کنترل داعش به خاک ترکیه منتقل می‌شود.

داعش بر اصلی‌ترین منطقه نفتی سوریه در شرق دیرالزور تسلط دارد و با تولید روزانه 40 هزار بشکه نفت، منابع مالی عمده خود را از این راه تامین می‌کند.

علاوه بر این، داعش با کنترل نفت چاه‌های منطقه العمر، به ازای فروش هر بشکه، 45 دلار به منابع مالی خود می‌افزاید.

داعش با سیستم سازماندهی شده اقدام به فروش نفت می‌‌کند. خریداران اصلی نفت داعش، قاچاقچیانی هستند که پای میادین نفت، در انتظار پر کردن کامیون‌ها می‌مانند. آنها گاهی بیش از یک هفته در انتظارند.

عمده نفت خریداری شده به مناطق شمالی تحت کنترل نیروهای داعش به مرز ترکیه منتقل می‌شود.

اما اینجا این سوال مطرح است، آیا ترکیه به دلیل حفظ مسیر کاروان‌های انتقال نفت ارزان از مناطق تحت کنترل داعش به خاک این کشور، دست به ریسک رویارویی نظامی با روسیه زده است؟
منبع: کیهان