۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵

لاریجانی: اروپا تکلیف خودش را روشن کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون زمینه‌های مناسبی برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد و ما در پارلمان تلاش کرده‌ایم تا قوانینی را به تصویب برسانیم که امر سرمایه‌گذاری در کشور را تسهیل کند.
کد خبر : ۲۷۱۷۴۰
صراط: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون زمینه‌های مناسبی برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد و ما در پارلمان تلاش کرده‌ایم تا قوانینی را به تصویب برسانیم که امر سرمایه‌گذاری در کشور را تسهیل کند.

علی لاریجانی امروز (دوشنبه 9 آذرماه) دردیدار با "نیکلاس کوتزیاس" وزیرخارجه یونان و هیات همراه گفت:دوکشور ایران و یونان ازسابقه تاریخی درخشانی برخوردار هستند و می‌توانند روابط خود را درهمه زمینه‌ها گسترش دهند.

وی افزود:ارتباطات نزدیکی میان دو کشور ایران و یونان وجود دارد و در زمینه‌های مختلف اقتصادی می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم و این ارتباطات درمیان پارلمان‌ها و در میان دولت‌ها می‌تواند گسترش پیدا کند.

اتاق‌های بازرگانی دو کشور نقش موثری در گسترش همکاری‌ها دارند

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به علاقه‌مندی مردم ایران به تاریخ و کشورهایی که دارای سبقه تاریخی قوی‌ای‌ هستند، تصریح کرد: سالانه میلیون‌ها نفر از ایرانیان به کشورهای مختلف به خصوص کشورهای تاریخی سفر می‌کنند و یونان هم با فعالیت در این حوزه می‌تواند معرف کشور دارای فرهنگ غنی خود باشد و یک فعالیتی در حوزه گردشگری میان دو کشور تاریخی ایران و یونان شکل گیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد:اتاق‌های بازرگانی دو کشور نقش موثری در گسترش این همکاری‌ها دارند، زیرا تجار ایرانی و یونانی باید با زمینه‌های سرمایه‌گذاری یکدیگر آشنا شوند تا بتوانند تجارت موفقی داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به خطر گسترش تروریست در منطقه اظهارداشت: متاسفانه مبارزه جدی علیه تروریست صورت نمی‌گیرد و بیش از یکسال است که از ائتلاف 60 کشور می‌گذرد، ولی درعمل اتفاقی نیفتاده است و برخی از کشورها به دنبال مدیریت تروریست‌ها و نه نابودی آن ها هستند.

اتحادیه اروپا باید تکلیف مبارزه و مهار تروریسم را برای خود روشن سازد

لاریجانی تصریح کرد:اتحادیه اروپا باید صورت مسئله را برای خود روشن سازد که واقعا چه می‌خواهد انجام دهد و چه تصمیمی برای مبارزه و مهار تروریسم دارد.

وی گفت: البته درحال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی به خطر حضور تروریسم پی برده و وارد عمل شده اند، ولی لازم است که همه واقف به این خطر باشند و با حمایت‌های تجاری و نظامی از گروه‌های تروریستی به وضعیت نابسامان منطقه کمک نکنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی درپایان اظهارامیدواری کرد که همه کشورهای جهان در جهت صلح و ثبات قدم بردارند.

براساس این گزارش؛" نیکلاس کوتزیاس" وزیر خارجه یونان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت:من به غیر از کشور خودم با کشور ایران که دارای فرهنگ چندین هزار ساله است،آشنا هستم زیرا کمتر کشوری در جهان وجود دارد که دارای چندین هزار سال تاریخ و فرهنگ باشد.

وی افزود: بسیاری از کشورها سریع به قدرت رسیده و سریع هم افول می‌کنند؛ولی جمهوری اسلامی ایران در طی این 36 سال از نظر سیاسی و فرهنگی سیر سعودی داشته و ما افتخار می‌کنیم که اکنون در کشور زیبای شما هستیم.

اتحادیه اروپا باید نسبت به پشت پرده تروریست واقف باشد

وزیرخارجه یونان در ادامه با اشاره به ظهور تروریسم و حمایت برخی از کشورها از آنان اظهارداشت: خیلی از مسائل و حوادث از فقر و مشکلات فرهنگی کشورها سرچشمه می‌گیرد و کشورهای ثالث با سوءاستفاده از این نیازها آنان را مدیریت می‌کنند.

وی تصریح کرد: غرب و اتحادیه اروپا باید مراقب سوءاستفاده‌های این کشورهای ثالث باشند و نگذارند که آن‌ها به دلیل منافع اقتصادی و سیاسی از تروریست‌ها حمایت کنند و ناامنی در منطقه و جهان را باعث شود. در پشت پرده تروریست مسائلی وجود دارد که اتحادیه اروپا باید نسبت به آن واقف باشد.

تلاش داریم یک مراسم ترکیبی فرهنگی میان دو کشور برگزار کنیم

وزیرخارجه یونان مطرح کرد: کشوریونان کشور بزرگی نیست،ولی قابل اعتماد است و تاکنون سعی کرده که از حقایق دفاع کند و به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا تمایل داریم که با کشورهای منطقه بالاخص ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی و تجاری رابطه تنگاتنگی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد:هردو کشور ایران و یونان سابقه تاریخی طولانی دارند و ما ازهمین وجه اشتراک فرهنگی باید استفاده نماییم و در سفر دو ماه آینده نخست وزیر یونان به ایران تلاش داریم که یک مراسم ترکیبی فرهنگی میان دو کشور برگزار کنیم.

سیاست‌های ناعادلانه تحریم علیه ایران با ماهیت اصیل اتحادیه اروپا در تضاد است

"نیکلاس کوتزیاس" در خصوص تحریم‌ها، تصریح کرد: سیاست‌های تحریم علیه ایران بسیار ناعادلانه بود و با ماهیت اصیل اتحادیه اروپا در تضاد است و امیدواریم هرچه زودتر تمام تحریم‌ها برداشته شود.

وی در پایان با اشاره به حادثه هواپیمایی روسیه اظهار داشت: ترکیه که خود بارها غیر مجاز به مرزهای یونان وارد شده است،نباید چنین اقدامی علیه روسیه انجام می داد و این قبیل رفتارها باعث برهم ریختگی بیشتر اوضاع منطقه می‌شود و امیدواریم دیگر شاهد چنین اقداماتی نباشیم.

منبع: ایسنا