۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
قبلا هشدار داده بودیم

داووداوغلو: از روسیه عذرخواهی نمی‌کنیم

نخست وزیر ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دبیرکل ناتو دربروکسل با اعلام اینکه کشورش حاضر نیست از روسیه عذرخواهی کند تاکید کرد آنکارا برای مذاکره با روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک آماده است.
کد خبر : ۲۷۱۷۶۶
صراط:  نخست وزیر ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دبیرکل ناتو دربروکسل با اعلام اینکه کشورش حاضر نیست از روسیه عذرخواهی کند تاکید کرد آنکارا برای مذاکره با روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک آماده است.

به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه امروز (دوشنبه) در کنفرانس مطبوعایت مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که حمایت از حریم هوایی و مرزهای ترکیه حق طبیعی این کشور است.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن دیدارش با دبیرکل ناتو گفت: حریم هوایی ترکیه جزئی از حاکمیت ماست لذا هر اقدامی را که برای دفاع از خود لازم باشد انجام خواهیم داد. ما قبلا هم به روسیه در این باره هشدار داده بودیم. روسیه سه بار حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است و مسئولیت حوادث نوامبر برعهده ترکیه نیست. ما خواهان بالا گرفتن تنش نیستیم اما ترکیه حق دارد که از خود دفاع کند.

وی در خصوص وضعیت آوارگان و مهاجرت پناهجویان به این کشور نیز گفت: ترکیه ده‌ها هزار آواره را پذیرفته است. لذا متحمل بار سنگینی است. دو ائتلاف بین‌المللی در حال حاضر علیه داعش در سوریه می‌جنگند یکی ائتلاف آمریکا و همپیمانانش و دیگر ائتلاف چهارجانبه‌ای که روسیه عضو آن است و اگر میان این دو ائتلاف هماهنگی ایجاد نشود امکان تکرار این حوداث وجود دارد.

وی ادامه داد: مرزهای ترکیه و سوریه مرزهایی هستند که تضمین امنیت آنها حائز اهمیت است. ما آماده مذاکره از طریق کانال‌های دیپلماتیک با روسیه هستیم تا احتمال تکرار چنین حوادثی کاسته شود. هدف گرفتن مرزهای سوریه و ترکیه در واقع هدف گرفتن مرزهای ناتو است و نیروهای مسلح ما شبانه روز برای حفظ عرصه هوایی و مرزهای کشور به وظایف خود عمل می‌کنند.

داوود اوغلو در ادامه گفت: ما هیچ توجیهی درباره حمایت از مرزهایمان ارائه نمی‌دهیم و آماده بررسی حوادثی که هفته گذشته رخ داد هستیم. ما فقط به وظایفمان عمل کرده‌ایم و در این باره از هیچ کس عذرخواهی نمی‌کنیم. همپیمانان ما از روز اولی که این اتفاق رخ داد بارها با ما تماس گرفتند و دولت حمایت بی سابقه‌ای را دریافت کرد.

وی در پایان صحبت‌هایش و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران تاکید کرد که دفاع از حریم هوایی و مرزها حق ترکیه است و ترکیه بار دیگر اعلام می‌کند که آماده مذاکرات با روسیه است و باید به حریم هوایی ترکیه احترام گذاشت.

نخست وزیر ترکیه درخصوص تحریم‌های اقتصادی روسیه علیه کشورش نیز گفت: دوست دارم به این مساله اشاره کنم که در گذشته ما همواره مخالف تحریم‌های اقتصادی علیه کشورها بودیم و این موضع ابتدایی ترکیه است، در حالی که الان روسیه چنین اقدامی را علیه ما انجام می‌دهد روسیه‌ای که خودش قربانی تحریم‌ها در خصوص اوکراین است. مردم ترکیه همان مردم روسیه هستند، مردم روسیه و گردشگران این کشور در ترکیه کاملا احساس امنیت می‌کنند و احساس می‌کنند که در کشور خودشان هستند، امیدوارم روسیه هم در اقداماتش بازنگری کند و بازهم تاکید می‌کنم که ما این کار را برای حمایت از حریم هوایی و مرزهایمان انجام دادیم و به محافظت از حاکمیت خود ادامه می‌دهیم.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز با تاکید بر اینکه ترکیه حق دارد از خود دفاع کند، عنوان داشت: ما در دیدارمان با داووداوغلو مسائل مختلفی را مورد بررسی قرار دادیم که سقوط جنگنده روسیه نیز یکی از موضوعات این نشست بود. ترکیه مذاکرات و رایزنی‌های زیادی را با همپیمانانش داشته و همه اطلاعات مربوط به این حادثه را در اختیار ما قرار داده است و می‌توانم بگویم با استناد به این اطلاعات و با توجه به فعالیت‌های کثیری که در منطقه در حال انجام است و حضور نیروهای نظامی در نزدیکی مرزهای ترکیه، ترکیه حق دارد که از خود و حریم هوایی‌اش دفاع کند. من از هر گونه تماس میان ترکیه و روسیه برای مهار بحران حمایت می‌کنم. این اولین باری نبود که روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض می‌کرد، ما اطلاعاتی را در این باره داریم که با اطلاعات ارائه شده از سوی ترکیه همخوانی کامل دارد.

وی تاکید کرد: من باز هم اعلام می‌کنم ترکیه حق داشته از خود دفاع کند و امیدوارم دو طرف به مذاکرات مستقیم ادامه دهند ما خواهان آرام شدن اوضاع هستیم و برای مهار بحران ایجاد شده به تلاشمان ادامه می‌دهیم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: صراط روسیه ترکیه