۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲

هووی خطرناک زنان در این روزها +تصاویر

این روزها برخی از مردان ایرانی برای گذران اوقات فراغت خود دست به دامن چیزهایی می شوند که شاید خود بزرگترین هووی زنان در این روزها باشد...
کد خبر : ۲۷۱۹۳۸

همسری که برای گذراندن اوقات فراغت خود در خانه و در چارچوب خانواده دست به دامن برنامه های ماهواره ای می شود، نادانسته معضلی را وارد خانه می کند که دیر یا زود باعث تخریب روابط خانوادگی و بعد از آن متلاشی شدن خانه می شود. به بیان ساده تر ابزاری که برای پر کردن زمان های فراغت خانواده وارد می شود تیشه به ریشه اصل خانواده می زند.

با توجه به اینکه در جامعه ایرانی زنان مسئولیت مهم رسیدگی به امور خانواده را برعهده دارند و بیشتر زمان خود را در این کانون حیات جامعه یعنی خانواده می گذارند در موارد متعددی مشاهده شده زنان به بهانه بی حوصلگی و بیکاری خواهان آوردن ماهواره به خانه می شوند غافل از اینکه بزرگترین ضربه را اولا به خود و در مرحله بعد به خانوادشان می زنند.

پر واضح است که برنامه های ماهواره ای عمدتا برای پر کردن اوقات فراغت از سوی بانوان مورد استفاده قرار می گیرند و از آن سو، گردانندگان کانال های ماهواره ای تلاش می کنند در قالب برنامه های سرگرم کننده و جذاب، محتوای متضاد با فرهنگ حاکم بر یک جامعه ارزشمدار همچون ایران، به این قشر از مخاطبان خود ارائه کنند.

متاسفانه برخی خانواده ها بر این باورند که اگر شبکه های مبتذل ماهواره ای را قفل کنند می توانند براحتی و با فراغ بال در طول روز در برابر دید کودک به تماشای فیلم ها، مسابقات یا برنامه های مستند این رسانه بیگانه بنشینند، غافل از آن که بنا به شگرد تصویرگران و مبلغان ماهواره ای در آنونس یا میان برنامه برخی فیلم ها صحنه های مبتذلی گنجانده و پخش می شود که کودک بلافاصله قادر به ثبت، ضبط و پردازش آن در ذهن خواهد بود

سریال های ماهواره با وجود همهٔ اقداماتی که صورت گرفته است؛ همچنان طرفداران خود را دارند. این سریال ها بیشتر در کشور همسایه، ترکیه تولید می شوند و الگوی کلیشه ای دختر معصوم و فقیری که پس از آشنایی با مردی ثروتمند و تحمل ستم هایی که به او می شود ناگهان به ثروت هنگفت و جایگاه اجتماعی بالایی می رسد نقش پررنگی در این سریال ها دارد.

شخصیت محوری در این سریال ها بیشتر زنان هستند، زنانی که با وجود آنکه به ثروت و موقعیت خوبی می رسند اما هرگز نشان داده نمی شود که مشغول تحصیل یا کار هستند و به قول معروف یک شبه راه صد ساله را طی می کنند.

" مصطفی فروتن "، آسیب شناسی اجتماعی در مورد این موضوع اظهار داشت: هدف سازندگان این سریال ها ارائه راهکارهای سازنده و صحیح نیست. به همین خاطر به این امر تأکید می کنند که موقعیت امری تصادفی است.

وی افزود: هدف اصلی سازندگان این سریال ها ترویج فرهنگ و مصرف گرایی است و انتخاب یک شخصیت محوری زن علاوه بر اینکه برای مردان جذاب است در ترویج این فرهنگ میان زنان بسیار موثر است.

فروتن ادامه داد: محل کار من در یکی از مناطق فقیرنشین در جنوب تهران است و من شاهد خانه هایی هستم که پنجره هایشان شیشه ندارد ولی ماهواره دارند زیرا ماهواره نگاه کردن تبدیل به یکی از ارزان ترین راه های پرکردن اوقات فراغت شده است.


هووی خطرناک زنان در این روزها +تصاویر


کودکان گوشه نشین
کودک نیاز به بازی های گروهی و کسب مهارت های اجتماعی دارد. تماشای بی وقفه برنامه ها و سرگرمی های نامناسب ماهواره در طولانی مدت موجب انزواطلبی کودک شده و اثرات منفی آن بر روح و اعصاب به افت تحصیلی او منجر می شود.

متاسفانه برخی خانواده ها بر این باورند که اگر شبکه های مبتذل ماهواره ای را قفل کنند می توانند براحتی و با فراغ بال در طول روز در برابر دید کودک به تماشای فیلم ها، مسابقات یا برنامه های مستند این رسانه بیگانه بنشینند، غافل از آن که بنا به شگرد تصویرگران و مبلغان ماهواره ای در آنونس یا میان برنامه برخی فیلم ها صحنه های مبتذلی گنجانده و پخش می شود که کودک بلافاصله قادر به ثبت، ضبط و پردازش آن در ذهن خواهد بود.

کودکانی که حتی برای چند ثانیه این تصاویر را می بینند به دلیل کنجکاوی های غریزی دچار فشارها و هیجانات جنسی کاذب شده و برای تخلیه این انرژی منفی شروع به پرخاشگری یا ستیزه جویی کرده یا به جهت آن که هنوز کنترلی بر امیال خود ندارند دچار عادات نامناسب می شوند.


هووی خطرناک زنان در این روزها +تصاویر


سردی روابط زوجین

به گفته آسیب شناسان، تماشای مستمر فیلم ها و تصاویر مبتذل بتدریج بیننده را معتاد می کند، به گونه ای که اگر فرد روزانه به سراغ تماشای برنامه ها و تصاویر محرک جنسی نرود دچار افسردگی ، کسالت یا نوعی کمبود می شود.تصاویر تحریک کننده قدرت تفکر و تعمق را از فرد گرفته و روند تصمیم گیری را با احساسات و عواطفی که از تماشای این تصاویر به وجود می آید تحت تاثیر قرار می دهد

برنامه های ماهواره با پر کردن قسمت اعظم اوقات زوجین به فاصله و سردی عاطفی همسران منجر می شود. طبق تحقیقات انجام شده، برنامه های محرک ماهواره اغراق آمیز بوده و واقعیات را آن طور که باید و شاید به تصویر نمی کشد.

از این رو تماشای مستمر این برنامه ها توقعات جنسی زوجین از یکدیگر را زیاد کرده و به دنبال درخواست روابط جنسی خارج از چارچوب، انزجار، تنفر یا سردی در روابط زناشویی ایجاد می شود. در پی سردشدن این روابط، عادات نامناسب، انحرافات جنسی، روابط نامشروع، کجروی های اخلاقی، خیانت و... عارض می شود.


هشدار؛ اعتیاد در کمین است
به گفته آسیب شناسان، تماشای مستمر فیلم ها و تصاویر مبتذل بتدریج بیننده را معتاد می کند، به گونه ای که اگر فرد روزانه به سراغ تماشای برنامه ها و تصاویر محرک جنسی نرود دچار افسردگی ، کسالت یا نوعی کمبود می شود.تصاویر تحریک کننده قدرت تفکر و تعمق را از فرد گرفته و روند تصمیم گیری را با احساسات و عواطفی که از تماشای این تصاویر به وجود می آید تحت تاثیر قرار می دهد. اما خانواده ها بدانند ماهواره تنها راه رسیدن به این گونه برنامه ها نیست. این برنامه ها از طریق دانلود از سایت های غیرمجاز اینترنت هم دست یافتنی است بنابراین از قرار دادن تلویزیون یا اینترنت در اتاق خواب فرزندان اجتناب کنید، چرا که احتمال دارد با وجود نظارت دقیق و مستمر والدین فرزندان مخفیانه و براحتی تا پاسی از شب در سایت ها یا شبکه های ماهواره ای پرسه زده و به نوعی معتاد این کار شوند.

دیدن فیلم های ترسناک ماهواره ای باعث ترس و اضطراب کودک هنگام مواجهه با موقعیت های استرس زا می شود. برنامه های ورزشی خشن همچون کشتی کج موجب الگوبرداری و تغییر رفتار نوجوان خواهد شد. سریال های کره ای به دلیل شرقی بودن و نزدیکی به فرهنگ ما موجب تشویق و ترغیب جوانان به تماشای هر چه بیشتر برنامه های ماهواره می شود.

فیلم های آمریکایی با پوشش غربی موجب رواج پوشش و آرایش نامناسب در نسل جوان می شود. برنامه های بی قید و بند و دیدن روابط آزاد بین دختر و پسر، موجب سرکشی فرزندان، ازبین رفتن حیا، ترویج بی بند و باری و فروپاشی خانواده ها می شود.



هووی خطرناک زنان در این روزها +تصاویر


هدفمند تماشا کنید
برای چه کودکتان هنگام پخش برنامه های بزرگسالانه باید در کنار شما باشد و هر جور محتوایی را ببیند! تنوع شبکه های داخلی و شبکه های ماهواره ای آنقدر زیاد شده است که بتوانید به صورت هدفمند، برنامه ای را که مناسب و متناسب با سن و ویژگی های مخاطب است، انتخاب کنید.

فرزندتان می تواند برنامه مورد دلخواه و مناسب خود را ببیند و شما نیز برنامه مطلوب خود را؛ البته قرار نیست ماهواره و برنامه های آن مامای کودکتان شود؛ همچنین حواستان به خودتان هم باشد محتوایی که به واسطه  ماهواره به خانه وارد می شود در واقع نابودی جایگاه زن خانواده را زمینه سازی می کند..


هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
منبع: تبیان