۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲

ایران، بهشت سیگاری‌ها!

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه متاسفانه هم‌اکنون کمترین عوارض اخذ شده از یک کالا در کشور مربوط به سیگار است، گفت:همچنین وزارت اقتصاد و صنعت باید پاسخ دهند چرا قانون عرضه سیگار را از سال 85 در مکان‌های دارای مجوز اجرا نمی‌کنند.
کد خبر : ۲۷۱۹۶۳
صراط:  نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه متاسفانه هم‌اکنون کمترین عوارض اخذ شده از یک کالا در کشور مربوط به سیگار است، گفت:همچنین وزارت اقتصاد و صنعت باید پاسخ دهند چرا قانون عرضه سیگار را از سال 85 در مکان‌های دارای مجوز اجرا نمی‌کنند.

عبدالرحمان رستمیان در خصوص عدم موفقیت وزارت بهداشت در اخذ  مالیات از سیگار، اظهار داشت: قوانینی از سال‌های گذشته مبنی بر افزایش سالانه مالیات از سیگار وجود دارد که متاسفانه این قانون تاکنون اجرا نشده است.

نماینده مردم دامغان درمجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سالانه مالیات و عوارض از سیگار باید 10 درصد افزایش پیدا کند، افزود: متاسفانه در حال حاضر کمترین عوارض اخذ شده از یک کالا مربوط به سیگار است و تا اردیبهشت سال جاری فقط 166 میلیارد تومان عوارض از سیگار اخذ شده است؛ بنابراین باید به این نکته اشاره کرد که هیچ دولتی تاکنون در اخذ مالیات ازسیگار موفق عمل نکرده است.

پیشنهاد افزایش مالیات بر سیگار در لایحه بودجه سال94 مطرح شد

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد و صنعت باید در این زمینه پاسخگو باشد، تصریح کرد: البته وزارت بهداشت و درمان باید با توسل به برخی استراتژی‌ها و سیاست‌ها سرانه مصرف سیگار در کشور را کاهش دهد، اما ذکر این نکته از اهمیت بسزایی برخوردار است که عوارض و مالیات کالاهای آسیب رسان باید افزایش پیدا کند و سرمایه حاصل از آن در بخش‌های درمانی و بهداشتی هزینه شود؛ البته کمیسیون بهداشت مجلس سال گذشته در لایحه بودجه سال 94 پیشنهاد افزایش مالیات بر سیگار را مطرح کرد؛ اما کمیسیون تلفیق این موضوع را رد کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر پیگیری وزارت بهداشت در جهت افزایش مالیات بر سیگار، به خانه ملت گفت: به طور حتم اگر 25 درصد مالیات از سیگار اخذ شود، نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان سالانه سرمایه وارد خزانه کشور می‌شود که می‌توان از این مبلغ در بخش‌های دیگر استفاده کرد، هر چند که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا حداقل 70 درصد مالیات از سیگار دریافت می کنند.

سیگار باید فقط در اماکن مجوزدار عرضه شود

رستمیان با انتقاد از عرضه سیگار در امکان عمومی و فاقد مجوز، افزود: به طور قطع عرضه سیگار باید در اماکنی که از سوی وزارت صنایع دارای مجوز هستند عرضه شود، البته قانون عرضه سیگار توسط مکان‌های دارای مجوز در سال 85 توسط مجلس امضاء شد، اما متاسفانه وزارت صنایع و معادن تاکنون اقدام به انجام این مصوبه نکرده است؛ بنابراین مصرف بی رویه و بی‌ضابطه قلیان و سیگار در حال حاضر آسیب‌های بسیاری برای جامعه داشته است.

سالانه 30 درصد سیگار به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود

وی با انتقاد از عدم فرهنگ سازی در جهت کاهش مصرف سیگار، گفت: متاسفانه هیچ اقدام قابل قبولی از سوی مسئولان در حوزه کاهش مصرف دخانیات صورت نگرفته و در حال حاضر سالانه 30 درصد سیگار به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، بنابراین نبود استاندارد در برخی ازانواع سیگار نیز یکی دیگر از مشکلات جامعه است؛ از این رو امیدوار هستیم که در سال جاری وزارت صنایع پیشنهاد کمیسیون بهداشت مبنی بر افزایش مالیات از سیگار را مورد تائید قرار دهد.

افزایش مالیات سیگار به 25 درصد

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر 11 درصد مالیات ازسیگار دریافت می‌شود، افزود: سال گذشته پیشنهاد شد که این میزان به 25 درصد افزایش پیدا کند که کمیسیون تلفیق مورد تائید قرار نداد، البته مجلس این پیشنهاد را در بودجه سال 95 نیزمطرح می‌کند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: صراط ایران سیگار