۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵

دیدار لاریجانی با آیت‌الله جوادی آملی

رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه) با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کرد.
کد خبر : ۲۷۱۹۶۷
صراط: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (سه‌شنبه 10 آذر ماه) با حضور در بنیاد بین المللی علوم، با آیت الله العظمی جوادی آملی از مراجع اسراء جهان تشیع دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاریجانی در این دیدار گزارشی از وضعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور به ویژه طرح های اقتصادی دولت، مسایل و بحران های منطقه و موضوعات بین المللی ارایه کرد.

دیدار رئیس مجلس با اعضای هیأت مدیره تعاونی مصرف فرهنگیان

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه 10 آذرماه) با اعضای هیأت مدیره تعاونی مصرف فرهنگیان دیدار و درباره مسائل مرتبط با این بخش گفت‌وگو کرد.

در این دیدار مسائلی همچون نحوه ارائه تسهیلات مصرفی به فرهنگیان، نحوه پوشش های حمایتی و طرح های مربوطه و همچنین برخی مشکلات و موانع اجرایی این تعاونی به ویژه مسئله مالیات بر ارزش افزوده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس هیأت مدیره تعاونی مصرف فرهنگیان در این جلسه گفت: در سال گذشته این تعاونی حدود 8 میلیارد تومان به فرهنگیان تسهیلات مصرفی ارائه کرده و این تعاونی جزء 5 تعاونی اول کشور است.

وی با انتقاد از اخذ مالیات بر ارزش افزوده از محصولات ارائه شده در تعاونی مصرف فرهنگیان گفت: ما جزء بخش خرده فروشی محسوب می شویم اما متأسفانه از تعاونی مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود که این مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است.

دیدار با اعضای هیأت مدیره دانشگاه پیام نور استان قم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه پایدار در گروه ارتباط بخش صنعت با دانشگاه است گفت: قطعاً دانشگاه ها باید دانشجویان را متناسب با بازار کار تربیت کنند تا از میزان فارغ التحصیلان بیکار کاسته شود.

لاریجانی صبح امروز با رئیس و اعضای هیأت مدیره دانشگاه پیام نور استان قم دیدار و درباره مسائل و مشکلات این حوزه گفت‌وگو کرد.

رییس مجلس در این دیدار ضمن استماع گزارش و توضیحات مسئولان دانشگاه پیام نور استان قم گفت: دولت در شرایط کنونی با کمبود اعتبار روبرو است و این موضوع در توزیع منابع اعتباری میان دانشگاه ها نیز تأثیر گذاشته است.

لاریجانی با اشاره به ضرورت تغییر نگرش به دانشگاه ها به ویژه تربیت دانشجویان افزود: ارتقاء ارتباط صنعت با دانشگاه ها در شرایط کنونی حلقه مربوطه برای بخش تولید و آموزش است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه توسعه پایدار در گروه ارتباط بخش تولید با دانشگاهیان است افزود: در شرایط کنونی حجم فارغ التحصیلان بیکار بسیار بوده از این رو باید ضمن تقویت ارتباط این دو حوزه برای تربیت دانشجویان، مرتبط با اشتغال برنامه ریزی شود.

در این دیدار همچنین قره رئیس دانشگاه پیام نور استان قم ضمن تشریح دستاوردها و نتایج این دانشگاه در چند سال اخیر گفت: در شرایط کنونی متأسفانه این دانشگاه با کمبود 50 درصدی اعتبارات روبرو است از طرفی دیگر میزان اعتبارات اختصاصی به صورت سالانه برای هر یک از دانشجویان دانشگاه پیام نور حدود 300 هزار تومان بوده این در حالی است که میزان اعتبار اختصاصی برای دانشجویان دیگر دانشگاه ها تا 10 میلیونه تومان نیز می رسد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مقوله ورزش همگانی افزود: به نظر من اعتبارات مربوط به ورزش همگانی و قهرمانی باید از هم تفکیک شده تا بتوان حمایت لازم را از حوزه ورزش همگانی انجام داد.

دیدار با اعضای صنف کشاورزی استان قم

علی لاریجانی با اشاره به وضعیت کمبود آب در استان قم و مشکلات پیرامون این حوزه گفت: به طور حتم الگوی کشت جایگزین و اجرای آبیاری تحت فشار بهترین راهکار برای حمایت از کشاورزان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز با اعضای صنف کشاورزی، مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب استان قم دیدار و گفت و گو کرد.

لاریجانی در این دیدار ضمن استماع توضیحات مطروحه درباره وضعیت منابع آبی استان، نحوه استفاده از چاه های مجاز و غیرمجاز و طرح های پیرامون برای کنترل مصرف آب های کشاورزی گفت: به طور حتم استفاده از منابع تجدید پذیر ضایعه بزرگی را برای محیط زیست ایجاد می کند.

وی درباره طرح های مطروحه از سوی وزارت نیرو برای کاهش مصرف کشاورزان از چاه های مجاز کشاورزی افزود: این موضوع اقدامی درست است اما باید کاهش استفاده از منابع آب های زیرزمینی به تدریج صورت گیرد زیرا کاهش عمده آن مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد می کند بنابراین می توان این کاهش را به صورت پله ای ظرف 3 تا 5 سال صورت داد.

لاریجانی بر لزوم توجه تمام مسئولان و مردم به ویژه کشاورزان به مسئله کمبود آب تأکید کرد و گفت: به طور حتم مسئله کشت جایگزین و اجرای طرح های آبیاری تحت فشار از مهمترین اقدامات و طرح های پیش رو است که می بایست از سوی مسئولان انجام شود البته کشاورزان نیز در این میان باید پای این اقدامات بایستند.

رئیس مجلس تصریح کرد: در استان قم تمام اقدامات برای مدیریت آب مصرفی باید براساس حجم آب و نوع کاشت انجام شود از این رو اجرای طرح های آبیاری تحت فشار برای تولید محصولی بهتر با کمترین میزان مصرف آب بسیار ضروری است.

وی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده برای خرید چاه‌های کشاورزی از سوی دولت گفت: به نظر من کار کشاورزی همواره باید مردمی باشد از این رو دولتی کردن این امر و خرید اراضی از سوی دولت و تبدیل آن به مراتع امری درست نیست.

لاریجانی ادامه داد: به نظر من چرخه اقتصادی بخش کشاورزی باید به درستی تعریف شود تا عملاً این کار برای کشاورزان صرف کند.

در این نشست همچنین طلایی رئیس جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه در این استان حدود 70 هزار هکتار زمین زراعی و حدود 18 هزار باغ وجود دارد گفت: در شرایط کنونی کمبود آب مهمترین چالش بخش کشاورزی استان است البته در چند سال اخیر با اجرای طرح های مربوطه 13 درصد مصرف آب دراستان پایین آمده است.

وی افزود: از طرفی دیگر وزارت نیرو اعتباری حدود 23 میلیارد تومان را برای آبیاری تحت فشار در استان قم اختصاص داده که با این اعتبار در سال 94 حدود 20 هزار هکتار از اراضی تحت این طرح قرار گرفته است.

طلایی با اشاره به اهمیت مسئله بیمه محصولات کشاورزی گفت: متأسفانه تا کنون در سال جاری خسارات مربوط به محصولات کشاورزی از سوی سازمان مربوط پرداخت نشده است.

منبع: ایسنا