۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴

روسیه: ناتو مسئول سقوط جنگنده ماست

نماینده روسیه در ناتو اعلام کرد، این ائتلاف نظامی پس از سرنگون شدن "عمدی" جنگنده مسکو به دست ترکیه از ابراز عقیده خودداری و در عوض از آنکارا حمایت نظامی کرد، پس رهبری ناتو مسوولیت این حادثه را بر گردن گرفته است.
کد خبر : ۲۷۱۹۷۵
صراط:  نماینده روسیه در ناتو اعلام کرد، این ائتلاف نظامی پس از سرنگون شدن "عمدی" جنگنده مسکو به دست ترکیه از ابراز عقیده خودداری و در عوض از آنکارا حمایت نظامی کرد، پس رهبری ناتو مسوولیت این حادثه را بر گردن گرفته است.

به نقل از خبرگزاری راشا تودی، الکساندر گروشکو، نماینده روسیه در ناتو این سخنان را روز دوشنبه در جمع خبرنگاران مطرح کرد. وی پیش از آن با الکساندر ورشبو، معاون دبیرکل ناتو درباره حادثه 24 نوامبر گفت‌وگو کرده بود. در این روز اف‌ 16 ترکیه یک جنگنده سوخو 24 روسیه را در مرز ترکیه – سوریه سرنگون کرد.

وی گفت: ارزیابی روسیه از این رویداد و یک سری فاکتورهای نظامی و سیاسی که نشان می‌دهد ماهیت حمله به هواپیمای روسی در حریم هوایی سوریه عمدی بوده، به اطلاع معاون دبیرکل ناتو رسید. با این حال او هیچ اظهار نظری درباره اقدام تخاصمی ترکیه نداشت و تنها خواستار خویشتنداری و ارتباط مستقیم مسکو و آنکارا در این رابطه شد.

گروشکو تاکید کرد: ناتو ترجیح می‌دهد وارد جزئیات نشود که دلایل تصمیم ترکیه برای ساقط کردن هواپیمایی که بر فراز حریم هوایی سوریه پرواز می‌کرد، چه بوده است. این هواپیما اصلا برای ترکیه تهدید نبود. تصمیم ترکیه برای ساقط کردن یک هواپیمای دوست در منطقه مرزی برخلاف قوانین است. حتی اگر فرض کنیم که حریم هوایی ترکیه نقض شده بود، رفتار ناتو اصلا پذیرفتنی نیست. اینکه پس از آن حادثه ناتو اصلا به ترکیه اعتراضی نکرد و این حقیقت که ترکیه فورا از حمایت آنها برخوردار شد، به این معناست که ناتو هم مسوول است.

ترکیه گفته است که سوخوی روسیه به مدت 17 ثانیه حریم هوایی‌اش را نقض کرده و چندین بار به هواپیمای "خاطی" هشدار داده بود اما کنستانتین موراختین، خلبان نجات‌یافته روس می‌گوید که آنها هیچگونه هشداری دریافت نکردند و اصلا حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده بودند و به صورت ناگهانی به آنها شلیک شد. اگر چه دو خلبان جنگنده روسی از هواپیما ایجکت کردند اما یک خلبان به دست مخالفان سوری کشته شد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: صراط روسیه ناتو