۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵

همکاری 70 هزار نیروی سوری با انگلیس!

علیرغم انتقادات از عدم وجود نیروهای میانه رو در سوریه، دولت مدعی است که 70 هزار نیروی میانه رو در سوریه آماده همکاری با انگلیس هستند.
کد خبر : ۲۷۲۵۵۱

صراط: علیرغم انتقادات از عدم وجود نیروهای میانه رو در سوریه، دولت مدعی است که 70 هزار نیروی میانه رو در سوریه آماده همکاری با انگلیس هستند.

نخست وزیری انگلیس تایید کرده است که 70 هزار نیروی میانه‌رو سوری آماده ملحق شدن به انگلیس و هم‌پیمانان انگلیس در حملات علیه داعش هستند.

دفتر نخست وزیری انگلستان ضمن تایید این خبر اعلام کرد که این 70 هزار نیروی میانه‌رو در سوریه متشکل از گروه‌های متعددی هستند.

این درحالیست که تا کنون بر سر وجود یا عدم نیروهای میانه رو در سوریه بین غرب و مخالفانش بحث و مجادله است. کشورهایی نظیر ایران و روسیه معتقدند که هیچ نیروی میانه رویی در سوریه وجود ندارد.

علی‌رغم آنکه «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس تاکید داشت حملات هوایی علیه مواضع داعش در سوریه به ثبات سیاسی در آن کشور می‌انجامد، دفتر نخست وزیری انگلستان اذعان کرد، سازماندهی این نیروها مشکل خواهد بود.

این تعداد نیرو توسط کمیته امنیت مشترک دولت تخمین زده شده است و نخست وزیر انگلیس تاکید کرده است این تعداد، متشکل از گروه‌های مختلف است.

این اعلامیه رسمی دفتر نخست وزیری انگلیس بعد از آن نشر شد که دو روزنامه «تایمز» و «سان» گزارش‌هایی نوشتند که بر اساس آن، سران نظامی در این کشور نسبت به ادعای نخست وزیر مبنی بر آمادگی همراهی 70 هزار مبارز میانه‌روی سوری با نیروهای انگلیسی، به دولت هشدار داده بودند.

در گزارش‌های تایمز و سان آمده بود، سران نظامی وزارت دفاع انگلیس نگران این ادعای دولت بودند که در آینده برای این کشور دردسر شود و خاطرات ادعای 45 دقیقه‌ای دولت در سال 2002 را تکرار کند. دوسیه‌ای که دولت انگلیس در سال 2002 برای جنگ عراق ارائه کرد مانند دوسیه امسال توسط کمیته امنیتی مشترک کابینه دولت تایید شده بود.

یک منبع در حزب کارگر، حزب اپوزیسیون انگلیس، گفت هشدارهایی که سران نظامی درباره 70 هزار نیروی میانه‌رو دادند مورد تایید است چرا که این تعداد از هم پاشیده‌اند.

«مایکل فالن» وزیر دفاع انگلیس، خبر نگرانی سران این کشور درباره تعداد مبارزان میانه‌رو را رد کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد «بخش ما هیچ نگرانی درباره دوسیه دولت برای شامل کردن 70 هزار نیرو ابراز نکرده است.»

این موضوع زمانی مطرح شد که کامرون در پاسخ به سوال کمیته امور خارجه پارلمان گفته بود «شرایط زمینی در پیچیده است، برآورد ما نشان می‌دهد حدود 70 هزار نیروی زمینی معارض سوری در این کشور حضور دارند که به گروه‌های افراطی تعلق ندارند.» وزرای کابینه انگلیس گفته‌اند برای نابودی داعش دو سال نیاز است.

برخی منتقدان به طرح کامرون این عداد نیرو را رقمی افسانه‌ای نامیده و گفتند این آمار، غلط و راهبرد کامرون نادرست است.

چهارشنبه گذشته طرح نخست وزیر انگلیس برای حملات هوایی در سوریه در پارلمان انگلستان رای آورد و جنگنده‌های این کشور حملات هوایی علیه مواضع داعش در سوریه را آغاز کردند.

منبع: فارس