۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

اعتراض نمایندگان به امحای سیب‌زمینی

خانه ملت امروز صحن علنی خود را با زیر ذره‌بین قرار دادن بحث سنجش دانشجو پشت سر گذاشت.
کد خبر : ۲۷۳۹۹۸

صراط:  خانه ملت امروز صحن علنی خود را با زیر ذره‌بین قرار دادن بحث سنجش دانشجو پشت سر گذاشت.

جلسه علنی امروز مجلس ساعت 8 و 24 دقیقه به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

جلسه امروز در حالی آغاز شد که 92 صندلی خالی در صحن مجلس به چشم می‌خورد و 195 نفر از نمایندگان به هنگام شروع جلسه در صحن حضور داشتند.

نمایندگان در جلسه امروز خود ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش در مورد طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را در دستور کار  دادند.
*اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

در ادامه جلسه،‌ اسامی تاخیرکنندگان از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1- علی‌محمد احمدی نماینده مردم دهلران

2- روح‌الله بیگی نماینده مردم میاندوآب

3- جلیل جعفری نماینده مردم خلخال

4- محمد‌حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا

5- دخیل‌عباس‌ زارع‌زاده مهریزی نماینده مردم بافق

6- غلام‌محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا

7- احمد سجادی نماینده مردم فریمان

8- عمران علیمحمدی نماینده مردم ایلام

9- نادر فریدونی نماینده مردم فیروزآباد

10- علی کائیدی نماینده مردم پلدختر

11- علیرضا محجوب نماینده مردم تهران

12- محمدعلی مددی نماینده مردم میانه

13- نعمت‌الله منوچهری نماینده مردم پاوه
مجلس کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو را تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را به تصویب رساندند.

104 نماینده از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن به این طرح رأی موافق، 71 نفر رأی مخالف و 4 نفر رأی ممتنع دادند.
*ضرورت جلوگیری از مهاجرت برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی/ طرح باید تغییر کند

علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان در مخالفت با کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی، گفت: ابتدا از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص زحماتی که در رابطه با طرح مذکور متحمل شدند تشکر می‌کنم اما باید توجه داشت این طرح آنقدر شفاف نیست که بتواند همه مشکلات را حل کند.

وی اضافه کرد: مشکل کشور موضوع آمایش در تمامی حوزه‌ها است به طور مثال مشکلی که اخیرا در خصوص سیب زمینی در حوزه کشاورزی پیش آمد یا موضوع دور بودن محلی که خوراک پتروشیمی‌ها قرار دارد با صنایع پتروشیمی به موضوع کم توجهی به آمایش ارتباط دارد.

«در طرح پذیرش سنجش دانشجو نحوه جذب بسیار مهم است اما بهتر نبود که موضوعاتی مانند ادغام وزارتخانه های علوم و بهداشت شفاف می شد؟ آیا بهتر نبود وضعیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های پیام نور و آزاد مشخص می شد؟ آیا بهتر نبود که به مسئله بورسیه ها پرداخته می شد و ظلمی که به آنها شد؟ همچنین آیا نباید از دانشگاه هایی که فارغ التحصیلانشان به سر کار نمی روند سوال پرسیده شود؟»

خسروی با بیان اینکه طرح پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی نقاط قوتی مانند ساماندهی مصاحبه و متمرکز شدن را داشت، گفت: طرح بار مالی خاصی ایجاد نمی کرد بلکه به نوعی باعث وحدت رویه پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور می شد.

نماینده مردم سمنان در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: نظر مرکز پژوهش ها در خصوص طرح مذکور بر این اساس بود که اصلاحاتی صورت گیرد و نکته دیگر اینکه برخی ها عنوان می کنند این طرح باعث دولتی شدن بیشتر می شود اما باید توجه کرد که این طرح با لحاظ برخی از توصیه ها و پیشنهادات می تواند تصویب شود.

به گزارش فارس، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، اظهار داشت: تعداد داوطلبان دکتری و پیام نور 4.5 درصد و برای کارشناسی ارشد 22.5 درصد است از این رو بیش از این برای پذیرش دانشجو جوابگو نیستیم.

وی افزود: از این رو بسیاری از داوطلبان تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی به کشورهایی مانند مالزی و اندونزی سفر می کنند که در پی آن وزارت علوم ناچار است هر سال آزمونی برای تأیید مدارک آنها برگزار کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان خاطرنشان کرد: از این رو این طرح با پارادوکس‌هایی روبرو است که لازم است برای توازن و تعادل در پذیرش دانشجو تغییراتی در آن لحاظ شود.
*اصطلاحات کلیدی طرح سنجش و پذیرش دانشجو تعریف شد

به دنبال آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 1 طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را که اختصاص به تعریف اصطلاحات به کار رفته در این طرح داشت به تصویب رساند.

همچنین ماده 2 طرح که مرجع برنامه‌ریزی،‌ تصویب مقررات‌، هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش و پذیرش دانشجو تحصیلات تکمیلی را مشخص می‌کرد به علت ابهام موجود و با درخواست رئیس کمیسیون آموز و تحقیقات برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شد.
*وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین 3 طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب کردند.

این ماده که وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش دانشجو با ترکیب مندرج در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در مصوب شهریور 92 میپردازد، تصویب شیوه‌نامه اجرایی سنجش و پذیرش دانشجو تحصیلات تکمیلی در دانشگاه و تصویب  عنوانی و تعیین ضرایب دروس آزمون مربوط به هر رشته تحصیلی را از جمله این وظایف بر شمرده است.

همچنین نظارت بر حسن اجرای فرایند سنجش و پذیرش و اعلام نتایج پذیرفته شدگان،‌ تعیین نصاب قبولی در مرحله سنجش عمومی برای ورود به مرحله بعدی سنجش و تصویب دروس آزمون متمرکز دوره کارشناسی ارشد در هر یک از رشته‌های تحصیلات تکمیلی و تعیین ضرایب آنها در شمار وظایف و اختیارات این شورا خواهد بود.

به علاوه نمایندگان تعیین تعداد دفعات برگزاری آزمون متمرکز در هر سال و مدت اعتبار آن،‌ تصمیم‌گیری در سایر موارد مربوط به سنجش و پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی و تصویب معیارهای اختصاصی درباره رشته‌های خاص را بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو گذاشتند.
*انتقاد از وضعیت نامطلوب محصول سیب‌زمینی/ لزوم رسیدگی به شرایط محصولات کشاورزی

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، از امضای بیش از 40 نماینده در نامه‌ای به معاون رئیس‌جمهور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مبنی بر رسیدگی به وضعیت محصولات کشاورزی در جلسه علنی امروز مجلس خبر داد و اظهار داشت: در این نامه از معاون رئیس‌جمهور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواسته‌ایم تا نسبت به صادرات محصولات کشاورزی و مشوق‌های حمایتی آن به ویژه در خصوص سیب‌زمینی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: در این نامه همچنین خواسته‌ایم تا منابع مالی مورد نیاز برای خرید و ذخیره‌سازی توافقی سیب‌زمینی توسط سازمان تعاون روستایی برای ساماندهی کوتاه‌مدت و رسیدگی به وضعیت بازار سیب‌زمینی انجام شود.

نمیانده مردم اصفهان در مجلس همچنین تصریح کرد: در نامه‌ای که بیش از 40 نمایندگان مجلس آن را امضا کرد‌ه‌اند، به این نکته اشاره شده است که سیب‌زمینی یکی از مهم‌ترین محصولات زراعی است که با با مجموعه تولید بیش از 350 میلیون تن در حال حاضر بعد از گندم و ذرت در رتبه چهارم تولید جهانی قراردارد و با اشاره به سازگاری این گیاه با شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور تاکید شده است که هم‌اکنون بیش از 140 کشور جهان این محصول را تولید می‌کنند و کشور ما با داشتن 160 هزار هکتار سطح زیرکشت سیب‌زمینی و تولید سالانه بیش از 5.2 میلیون محصول به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی در دنیا مطرح است.

مقتدایی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: به دلیل این مسئله مهم باید سیب‌زمینی تولیدی داخل با نظارت مستمر کارشناسان جزء سالم‌ترین محصولات تولیدی ما باشد و ابعاد بازارپسندی را به گونه‌ای حاصل کند که بتواند از بازارهای داخلی و خارجی مخصوصا به جهت مجاورت کشور ما با کشورهایی نظیر آذربایجان، عراق، سوریه، ترکمنستان، افغانستان و ازبکستان و سایر کشورها بتواند سهمی از بازار صادراتی را به دست آورد.

وی در خاتمه تاکید کرد: چالش‌های موجود و نابسامانی‌هایی که در سال‌های گذشته در خصوص سیب‌زمینی و یا بحث امحاء سیب‌زمینی در ماه‌های گذشته و نظایر آن نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی در این جهت آن گونه که باید و شاید نیست به همین جهت نامه ای به سازمان مدیریت برنامه‌ریزی نوشتیم تا به داد این محصول و به فریاد کشاورزان برسد. بنابراین فریاد و صدای کشاورزان که در ماه‌های گذشته دچار آسیب شدند به گوش مسئولان اجرایی و برنامه‌ریز کشور رسیده شده و امیدواریم که هم در بودجه سال 95 و هم در برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه کنند.
*تقاضای رسیدگی به طرح حمایت از بافت‌های تاریخی و فرهنگی طبق اصل 85 قانون اعلام وصول شد

به دنبال آن، علیرضا منادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، تقاضای رسیدگی به طرح حمایت از بافت‌های تاریخی- فرهنگی و کمک به توانمندسازی مالکین و ساکنین آنها طبق اصل 85 قانون اساسی و در راستای اجرای ماده 168 آیین‌نامه داخلی پارلمان اعلام وصول شد.

طبق اصل 85 قانون اساسی، در صورتی که طرح یا لایحه‌ای بر اساس این اصل در پارلمان مورد رسیدگی قرار گیرد، آن طرح یا لایحه پس از بررسی و تصویب در کمیسیون مربوطه مستقیماً به شورای نگهبان ارسال می‌شود و دیگر در صحن علنی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

تقاضای رسیدگی به طرح‌ها یا لوایح بر اساس اصل 85 تنها برای مواردی ارائه می‌شود که تعداد مواد آن طرح‌ها یا لوایح بسیار طولانی و مفصل باشد.
چگونگی سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته دوباره به کمیسیون آموزش مجلس بازگشت

نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، ماده 5 این طرح را برای رسیدگی بیشتر دوباره به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع دادند.

وکلای ملت با 124 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از 194 نماینده حاضر در جلسه، با ارجاع ماده 5 به کمیسیون آموزش و تحقیقات موافقت کردند.

در ماده 5 طرح مذکور آمده بود: سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته برحسب هر یک از شیوه‌های «آموزشی- پژوهشی» و «پژوهش‌محور» به شرح ذیل انجام می‌شود:

- دکتری آموزشی- پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی- پژوهشی براساس معیارهای ذیل صورت می‌گیرد:

1- آزمون‌های متمرکز (50 درصد)

2- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)

3- مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 درصد)

ب- دکتری پژوهش‌محور:

سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش‌محور براساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:

1- آزمون‌های متمرکز (30 درصد)

2- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)

3- مصاحبه علمی و بخش عملی (30 درصد)

4- تهیه طرح‌واره (20 درصد)
*آیین‌نامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی ظرف سه ماه باید تهیه شود

نمایندگان همچنین در ادامه بررسی جزئیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، ماده 6 این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ آن توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

وکلای ملت با 118 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 194 نماینده حاضر در جلسه، ماده 6 این طرح را به تصویب رساندند.
*سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته طبق آزمون متمرکز از دروس مقطع کارشناسی انجام می‌شود

نمایندگان در ادامه نشست طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را ادامه دادند و ماده 4 این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته بر اساس آزمون متمرکز از دروس تخصصی مقطع کارشناسی و تأثیر معدل داوطلب در رشته های مرتبط توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود.

وکلای ملت با 116 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از 194 نماینده حاضر در جلسه، این ماده را به تصویب رساندند.
*بازنشستگان از برخی حقوق اجتماعی در برنامه ششم محروم شدند/ انتقاد از افزایش طول بازنشستگی

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه در تذکری آیین‌نامه‌ای، اظهار داشت: لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه پیش از آنکه تقدیم مجلس شورای اسلامی شود، در برخی رسانه‌ها منتشر شده و در آنجا تغییراتی در خصوص افزایش طول بازنشستگی و محرومیت آنها از برخی حقوق اجتماعی لحاظ شده است.

وی افزود: حقوق کارگران نباید پایمال شود، متوسط کار در ایران 42 سال است و هزینه اصلی نیز متوجه بازماندگان است، لذا دولت برای فرار از هزینه‌ها باید راه دیگری پیدا کند.

محجوب همچنین تصریح کرد: از جیب بیمه‌شدگان یا بازنشستگان نباید هزینه‌ای کاهش یابد.
*عدم ساماندهی ویزا، اقامت و اشتغال اتباع خارجی در ایران «ربیعی» را به صحن علنی مجلس کشاند

ضرغام صادقی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، سؤال ملی 4 نفر از نمایندگان مجلس از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره علت استناد به قانون کار جمهوری اسلامی در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری و صنعتی در تنظیم روابط کار و تأمین اجتماعی اعلام وصول شد.

همچنین سؤال ملی زهره طبیب‌زاده نماینده تهران از محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی درباره علت واردات برنج بیش از نیاز علیرغم وجود برنج مازاد در کشور اعلام وصول شد.

سؤال ملی 13 نفر از نمایندگان مجلس از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره علت عدم اهتمام به حل مشکل شرکت هواپیمایی آسمان اعلام وصول شد.

همچنین سؤال ملی جعفر قادری و ضرغام صادقی نمایندگان شیراز از علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی درباره علت عدم ساماندهی ویزا، اقامت و اشتغال اتباع خارجی در ایران اعلام وصول شد.
*پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ نشست بعدی فردا

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

وی پیش از پایان اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس رأس ساعت 8 صبح فردا (دوشنبه) تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه طرح نحوه سنجش و پذیرش دانشجو را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

منبع: فارس