۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱

متن‌ و حاشیه نشست امروز مجلس

وکلای ملت امروز در صحن علنی پارلمان نسبت به عدم توجه و عدالت در امر اشتغال‌زایی همچنین رسیدگی نکردن به وضعیت آلودگی هوا اعتراض کردند.
کد خبر : ۲۷۴۲۵۵

صراط:  وکلای ملت امروز در صحن علنی پارلمان نسبت به عدم توجه و عدالت در امر اشتغال‌زایی همچنین رسیدگی نکردن به وضعیت آلودگی هوا اعتراض کردند.

جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

در ابتدای این جلسه 195 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس صندلی 92 نفر از نمایندگان مجلس خالی بود.

بررسی لایحه بیمه اجباری وسایل نقلیه در مقابل شخص ثالث اولین دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان بود.

همچنین سؤال ملی ایرج عبدی از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز پارلمان بررسی شد.

طبق اعلام هیأت رئیسه مجلس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی از طرح سؤال خود از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی انصراف داد.
*اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس (23 آذر 94) از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که بر این اساس 10 نفر از نمایندگان با تاخیر در جلسه حاضر شدند که این اسامی عبارتند از:

1- جلیل جعفری نماینده مردم خلخال

2- کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود

3- غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران

4- محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا

5- محمد دامادی نماینده مردم ساری

6- دخیل‌عباس زارع‌زاده مهریزی نماینده مردم بافق

7- عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه

8- عباس قائدرحمت نماینده مردم درود و ازنا

9- علیرضا محجوب نماینده مردم تهران

10-عزت‌الله‌ یوسفیان ملا نماینده مردم آمل
*حاجی‌دلیگانی از طرح سؤال خود از وزیر جهادکشاورزی انصراف داد

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی از طرح سؤال خود از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی انصراف داد.

محمدحسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در آغاز نشست علنی صبح امروز پارلمان انصراف نماینده شاهین‌شهر از طرح سؤال خود از وزیر کشاورزی را اعلام کرد.
*تذکرات 2 نماینده درباره آلودگی هوا/ «جان مردم در خطر است، کاری کنید»

مؤید حسینی صدر نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی درادامه نشست طی تذکری نسبت به بی‌توجهی به وضعیت آلودگی هوا انتقاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای رفع آلودگی هوا اقدام فوری انجام گیرد، اظهار داشت: نباید مانند دولت قبل که لج می‌کرد عمل شود اگر نیاز است مدارس را تعطیل کرده یا اقدام دیگری انجام دهند باید این اقدام انجام شود.

به گزارش فارس،‌ مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در تذکر دیگری هم در نشست علنی امروز پارلمان با اشاره به وضعیت نامناسب که در روزهای اخیر خواستار انجام اقدام فوری برای رفع آلودگی هوا شد.

وی اضافه کرد: چند روزی اشت که وضعیت هوا بد است؛ باید کاری کرد زیرا جان مردم در خطر است. اگر نیاز به زوج و فرد یا اقدام دیگری است سریعتر انجام شود.

*ربیعی: وزیر کارگران و بیکاران هستم/ در چند سال اخیر با رشد اقتصادی بدون اشتغال یا کم‌اشتغال روبرو بوده‌ایم

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی سؤال ملی ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ایرج عبدی در این سؤال از وزیر کار پرسید: علت عدم توزیع عادلانه منابع اشتغال‌زایی با توجه به درصد بیکاری کشور چیست؟

ربیعی وزیر کار با حضور در نشست علنی امروز پارلمان به ارائه توضیحاتی درباره سؤال مطرح شده پرداخت و اظهار داشت: قطعاً سه حیطه بازار پول و سرمایه و ارز، بازار کالا و خدمات و بازار کار، هر سه باید در کنار یکدیگر بتوانند فعالیت کنند، همه شما می‌دانید که در بخش پایه پولی و نقدینگی چه مسائلی داشته و داریم، برنامه‌های ما برای حل مشکلات در حوزه نقدینگی و پایه پولی کشور نیازمند زمان است.

وی با بیان اینکه هنوز نقدینگی بیش از اندازه در جامعه داریم، افزود: نیازمند برنامه‌ها و تلاش‌های بیشتری در این حوزه هستیم، هزینه‌های مبادله را باید به نفع دستمزدها کم کنیم، سال گذشته دستمزدها را بالاتر از تورم پیش‌بینی کردیم که به نوعی رابطه دستمزد با بهره‌وری را هم در نظر گرفتیم.

وزیر کار در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بازار پول، کالا و کار هر سه باید در کنار یکدیگر فعالیت کنند تا بتوانیم در مورد اشتغال به نتیجه برسیم، بنده هم در این شرایط شانه خالی نکردم و فعالیت می‌کنم، روند طولانی در اقتصاد ضعیف‌شده ما برای تغییرات به سختی صورت خواهد گرفت، در ساختار سنی جمعیت کشور و تحصیل‌‌کرده‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم، به عنوان مثال بر اساس آماری در یکی از استان‌های کشور، 20 درصد بین نسبت خروجی دانشگاه و نیاز آن استان به شغل رابطه معنادار وجود دارد.

ربیعی با بیان اینکه برای هر فردی که وارد دانشگاه می‌شود باید کارنامه اشتغال داشته باشیم، متأسفانه دچار نارسایی در این هماهنگی‌ها هستیم، در تقاضا، عرضه و نهادها دچار مشکلاتی هستیم که باید حل شود.

وزیر کار با بیان اینکه در فرهنگ کار هم مشکلات زیادی داریم، تأکید کرد: ما باید در یک اصلاح ساختاری در سه حوزه تقاضا، عرضه و نهادها نتیجه‌ای از اشتغال بگیریم، بنده وزیر کارگران و بیکاران هستم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: منحنی بیکاری بالاتر از رشد اقتصادی ایستاده است بنابراین نیازمند رشد فراگیر هستیم، در چند سال اخیر با رشد اقتصادی بدون اشتغال یا کم‌اشتغال روبرو بوده‌ایم. دچار مشکلاتی در این زمینه هستیم و به رشد اقتصادی همراه با اشتغال تمرکز کرده‌ایم.

وزیر کار ادامه داد: ما می‌خواهیم برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سالانه برای حل مشکلات شهری به موضوع رشد اقتصادی همراه با ایجاد اشتغال فراوان توجه کند. اگر به دنبال پیشرفت هستیم باید به سمتی رویم که شغل ایجاد شود، نمایندگان مجلس باید به استراتژی‌های آینده اشتغال توجه کنند. ما نیازمند استراتژی نوین اشتغال هستیم.

وزیر کار همچنین در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات نیز در سخنانی گفته بود: ابزار و منابع اشتغال در اختیار وزارت کار نیست، احیای شورایعالی اشتغال، تدوین بسته سیاست‌های حمایتی، تأمین 8 هزار میلیارد تومان منابع و ابلاغ آن به استان‌ها برای ایجاد اشتغال، اهتمام به مشاغل کوچک و امضای تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اختصاص منابع بانک توسعه تعاون به تعاونی‌ها از جمله اقدامات به عمل آمده توسط وزارت کار برای توزیع عادلانه منابع اشتغال‌زایی بوده است.
*عبدی از پاسخ‌های وزیر کار قانع شد

سپس نمایندگان سؤال ملی ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

عبدی در این سؤال از وزیر کار پرسید: علت عدم توزیع عادلانه منابع اشتغال‌زایی با توجه به درصد بیکاری کشور چیست؟

پس از ارائه توضیحاتی از وزیر کار و ایرج عبدی، ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس از نماینده خرم‌آباد درباره قانع شدن یا نشدنش از پاسخ‌های وزیر، سؤال کرد.

عبدی در پاسخ به ابوترابی‌فرد گفت: آقای ربیعی فرد پرتلاشی است ولی ما مشکلات حادی در مناطق محروم کشور داریم، اگر آقای وزیر کار قول دهد که مشکلات را حل کند و در برنامه ششم توسعه هم بندی را برای حل مشکلات اشتغال‌زایی در مناطق محروم کشور بیاورند، حرفی ندارم و از پاسخ‌هایش قانع شدم.

در ادامه ابوترابی‌فرد خطاب به وزیر کار گفت: آقای عبدی درباره سه موضوع نظراتی داشتند، اولین موضوع است که مشکل کارگران شرکت پارسی‌لون باید حل شود، دومین موضوع هم مربوط به برنامه ششم توسعه است، موضوع اشتغال و اقتصاد مقاومتی یک مطالبه ملی است و انتظار می‌رود وزارت کار تلاش مضاعفی برای توجه به مسئله اشتغال و اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم داشته باشد.

ابوترابی‌فرد همچنین گفت: فراکسیون اشتغال مجلس به طور فعال در خدمت دولت محترم است و از آقای وزیر و معاونانشان می‌خواهیم حضور جدی در جلسات فراکسیون اشتغال مجلس داشته باشند تا مسائل مورد بررسی قرار گیرند.
*تقاضای رسیدگی به «طرح نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی» طبق اصل 85 قانون اعلام وصول شد

علیرضا منادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

تقاضای رسیدگی به طرح نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی طبق اصل 85 قانون اساسی در راستای اجرای ماده 168 آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام وصول شد.

طبق اصل 85 قانون اساسی، در صورتی که طرح یا لایحه‌ای بر اساس این اصل در پارلمان مورد رسیدگی قرار گیرد، آن طرح یا لایحه پس از بررسی و تصویب در کمیسیون مربوطه مستقیماً به شورای نگهبان ارسال می‌شود و دیگر در صحن علنی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

تقاضای رسیدگی به طرح‌ها یا لوایح بر اساس اصل 85 تنها برای مواردی ارائه می‌شود که تعداد مواد آن طرح‌ها یا لوایح بسیار طولانی و مفصل باشد.
*نمایندگان مجلس با بررسی اولویت‌دار 7 طرح و لایحه موافقت کردند

به دنبال آن،‌ محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در نشست علنی امروز دوشنبه پارلمان طی توضیحاتی در خصوص در خواست تغییر دستور جمعی از نمایندگان برای بررسی اولویت‌دار 7 طرح و لایحه را مطرح کرد.

این طرح و لوایح که به تصویب وکلای ملت رسید به شرح ذیل است:

1- کنوانسیون لغو ضرورت تصدیق رسمی اسناد دولت بیگانه

2- لایحه اساسنامه مرکز منطقه ای همکاری دستگاه های مبارزه با فساد کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو

3 لایحه موافقت نامه انتقال محکومین به حبس بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پاکستان

4- لایحه موافقت نامه انتقال محکومین به حبس بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قبرس

5 گزارش کمیسیون قضایی درباره لایحه موافقت نامه استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و قبرس

6- گزارش کمیسیون قضایی درباره لایحه معاهده انتقال محکومین به حبس بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین

7- گزارش کمیسیون قضایی درباره لایحه تشریفات و پروتکل انتقال محکومین به حبس الحاقی به موافقت‌نامه معاضدت قضایی متقابل در امور کیفری بین ایران و ترکمنستان
*عبدی: بی‌عدالتی در حوزه اشتغال در کشور موج می‌زند

ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد در مجلس در جریان طرح سؤال خود از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع «علت عدم توزیع عادلانه منابع اشتغال‌زایی با توجه به درصد بیکاری کشور» در پاسخ به توضیحات اولیه ربیعی در صحن گفت: آقای وزیر اصلاً سؤال مرا نخوانده است، چرا که سؤال من این نیست که چگونه شغل ایجاد کنیم، بلکه می‌پرسم چگونه باید در حوزه بیکاری، عدالت ایجاد کنیم که در یک استان آمار بیکاری 3 درصد و در مقابل در استان دیگر 20 درصد نباشد؟

وی با استناد به اصول متعددی از قانون اساسی درباره نفی انحصارطلبی، رفع تبعیض و فراهم آوردن امکانات عادلانه برای همه مناطق کشور به طور یکسان اظهار داشت: برای تحقق این اصول قانون اساسی، تنها یک ماده قانونی در برنامه چهارم و پنجم توسعه آورده شده است.

عبدی با اشاره به اینکه طبق قانون باید در پایان برنامه پنجم آمار بیکاری در استان‌های محروم به میانگین بیکاری کشور نزدیک می‌شد، گفت: یک نفر فقط یک خط برنامه از دولت‌های فعلی و قبلی نشان دهد که طبق آن اقدامی برای تحقق این اصول قانون اساسی برنامه‌ریزی شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه بی‌عدالتی در حوزه اشتغال موج می‌زند، شاخص مناسب جهت تبیین این موضوع را شاخص آمار بیکاری در استان‌های محروم برشمرد و افزود: آمار بالای بیکاری جوانان در استان‌های محروم، عوارض متعددی حتی برای استان‌های غیرمحروم خواهد داشت.

نماینده مردم ازنا در مجلس شورای اسلامی از افزایش سن ازدواج، بیکاری و خودکشی جوانان به عنوان نتایج عدم توجه به موضوع اشتغال در کشور نام برد و پرسید: دولت چه اقدامی برای کاهش آمار بیکاری 25 درصدی استان‌های محروم انجام داده است؟

وی تصریح کرد: در 5 استان کشور آمار بیکاری بالای 20 درصد است؛ آیا این آمار برای دولت معنا دارد یا نه؟ اگر معنا ندارد من دیگر سؤالی ندارم.
*حسینی‌صدر: «خوی» منطقه آزاد تجاری اعلام شود

در ادامه، مؤید حسینی‌صدر نماینده مردم خوی در مجلس در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس به طرح آن پرداخت، خواهان ایجاد منطقه آزاد تجاری در حوزه انتخابیه خود شد.

وی با اشاره به اینکه این شهر مرزی به تدریج در حال خالی شدن از سکنه می‌باشد، گفت: اگر در بعضی شهرهای مرزی منطقه آزاد ایجاد می‌شود باید شامل مردم شهیدپرور خوی هم شود.

حسینی‌صدر در ادامه تاکید کرد: من در اعتراض به خودداری مسئولان از اعلام کردن خوی به عنوان منطقه آزاد تجاری استعفا نمی‌دهم چرا که استعفا کار افراد بزدل است.
درخواست رسیدگی به استعفای کوچک‌زاده

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس در ادامه جلسه صحن علنی مجلس در بخشی از تذکر شفاهی خطاب به حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره مجلس را به عهده داشت،‌ گفت:‌یکی از همکاران ما(مهدی کوچک زاده) از نمایندگی استعفا داده است و باید به این درخواست استعفا رسیدگی شود.

وی افزود: اگر ما نتوانیم از حق همکار خود جهت رسیدگی به تقاضایش دفاع کنیم، چگونه می‌توانیم از حقوق مردم دفاع کنیم؟ لذا خواهش ما رسیدگی به خواسته او مبنی بر استعفاست.
*صدور مجوز تک‌خوانی زن و اجازه فعالیت به بی‌بی‌سی در ایران «جنتی» را به مجلس کشاند

محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی موارد اعلا وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، سؤال ملی زهره طبیب‌زاده نماینده تهران از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت صدور مجوز تک‌خوانی زن در تالار وحدت اعلام وصول شد.

همچنین دیگر سؤال ملی زهره طبیب‌زاده نماینده تهران از وزیر ارشاد درباره علت صدور مجوز فعالیت به بی‌بی‌سی در ایران اعلام وصول شد.

سؤال حمید رسایی از وزیر ارشاد درباره دلیل توقیف هفته‌نامه 9 دی و ارجاع پرونده روزنامه وطن‌امروز به دادگاه اعلام وصول شد.
*تأکید بر لزوم اقدام عاجل برای حفظ منافع ملی در مواجهه با پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام در مورد PMD

در ادامه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار توضیح علت عدم افزایش حقوق بازنشستگان شد.

یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار به وزیر کشور لزوم رسیدگی به تبلیغات انتخاباتی بخشدار مرکزی شهرستان نیک‌شهر و برگزاری جلسات برای کاندیداهای خاص را متذکر شد.

محمدابراهیم محبی نماینده مردم سنقر در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار توضیح علت عدم جذب نیروهای پیش‌دبستانی علی‌رغم مصوبه مجلس شد.

مهرداد بذرپاش، سیدمحمود نبویان، علیرضا زاکانی، احمد سالک کاشانی و حسین آذین نمایندگان تهران، اصفهان و رفسنجان به رئیس‌جمهور لزوم اقدام عاجل برای حفظ منافع ملی در مواجهه با مفاد پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام راجع به بستن پرونده PMD را متذکر شدند.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، جواد کریمی‌قدوسی، نصرالله پژمان‌فر، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، محمد دهقان، ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی، محمدرضا محسنی‌ثانی، غلامرضا اسداللهی، حسین سبحانی‌نیا، علی مروی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، محمدباقر عبادی، محمد رجایی باغ‌سیایی و محمود نگهبان سلامی نمایندگان مشهد، چناران، تربت حیدریه، سبزوار، تربت جام، نیشابور، تهران، بیرجند، گناباد و خاف در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار توضیح علت انفعال وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال انتقال محل برگزاری اجلاس وزرای کشورهای اسلامی در سال 2017 از مشهد به شهر کوچکی در سودان علی‌رغم تصویب برگزاری این جلسه در سازمان آیسسکو در سال 2010 شدند.

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در تذکری به وزیر علوم خواستار رسیدگی به پذیرش بی رویه دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی علی‌رغم امکانات اندک شد.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار جلوگیری فوری از توزیع سریال شهرزاد در شبکه خانگی شد.

امیر خجسته نماینده مردم همدان در تذکری به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار توضیح علت عدم اجرای نظام هم‌ترازی حقوق برای بازنشستگان شد.

موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد به رئیس‌جمهور لزوم اجرای قانون راجع به هم‌ترازی حقوق بازنشستگان با شاغلان را متذکر شد.

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان به رئیس‌جمهور لزوم تخصیص اعتبارات برای مساجد و بقایای متبرکه را متذکر شد.

احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در تذکری به وزیر اقتصاد خواستار جلوگیری از افشای نامه‌ها و اسناد محرمانه در بانک‌ها و به ویژه بانک ملت شد.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت به وزیر اقتصاد در مورد علت عدم پرداخت وام ازدواج توسط بانک‌ها تذکر داد.

عبدالکریم جمیلی نماینده مردم بوشهر در تذکری به وزیر علوم خواستار جلوگیری از برخوردهای سیاسی با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها شد.

امیر خجسته نماینده مردم همدان به رئیس‌جمهور در مورد ضرورت پرداخت معوقات ایثارگران به ویژه خانواده‌های شهدا و جانبازان و آزادگان و توجه به معیشت و بهداشت و درمان آنان تذکر داد.

حلیم عالی نماینده مردم زابل به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد عدم نظارت بر عملکرد سایت‌های خبری و ایجاد تشویش در اذهان عمومی تذکر داد.

علیرضا سلیمی، فرهاد بشیری، نادر قاضی‌پور و محمدمهدی زاهدی نمایندگان محلات، پاکدشت، ارومیه و کرمان در تذکری به وزیر صنعت، خواستار توضیح در مورد احداث کارخانه تولید سیگار خارجی در کشور شدند.

احمد آریایی نژاد نماینده مردم ملایر در تذکری به رئیس‌جمهور عنوان کرد چرا اقدامی راجع به کاهش آلودگی شهرهای بزرگ و کوچک انجام و گزارشی در این خصوص ارائه نشده است؟

عباس مقتدایی، احمد سالک کاشانی، حمیدرضا فولادگر، سیدناصر موسوی‌لارگانی، محمداسماعیل کوثری، سیدمحمود نبویان، سیدحسین نقوی‌حسینی، سیدعلی طاهری، بهرام بیرانوند، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی نمایندگان مردم اصفهان، فلاورجان، تهران، ورامین، گرگان، بروجرد، مشهد، تربت حیدریه به رئیس‌جمهور ضرورت پرهیز از موضع گیری‌های تضعیف‌کننده نمایندگان مجلس و قوه مقننه و به ویژه در آستانه انتخابات را متذکر شدند.

سیدحسین دهدشتی نماینده مردم آبادان به وزیر نفت در مورد علت عدم نظارت و شفافیت در عملکرد صندوق بازنشستگی نفت تذکر داد.

علیرضا منظری‌توکلی نماینده مردم بافت در تذکری به وزیر کشور خواستار چاره‌اندیشی در مورد مظاهر فسق و فحشا در یکی از پارک‌های تهران شد.

ابراهیم کارخانه‌ای، سیدمهدی هاشمی، محمد سلیمانی، بیژن نوباوه وطن، مجتبی رحماندوست، الیاس نادران، محمداسماعیل کوثری، مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، جواد کریمی‌قدوسی، نصرالله پژمان‌فر، سیدناصر موسوی‌لارگانی، رضا صابری، حبیب‌الله آقاجری، قاسم جعفری، موسی‌الرضا ثروتی، فرج‌الله عارفی،‌ عبدالوحید فیاضی، محمدمهدی زاهدی، سیدحسین نقوی‌حسینی، محمدحسن آصفری، سیدحسین ذوالانوار، احمد سالک کاشانی و حسین آذین نمایندگان همدان، تهران، مشهد، فلاورجان،آزادشهر و بندر ماهشهر، بجنورد، جیرفت، نور، کرمان، ورامین، اراک، شیراز، اصفهان و رفسنجان در تذکری به رئیس‌جمهور عنوان کردند مفاد پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام در رابطه با مسدود کردن PMD یک فریب آمریکایی است که به مثابه ختم یک پرونده به یک روش و گشودن آن به روش دیگر است که نظام اسلامی را در شرایطی که بدتر از قبل قرار داده و اقدام عاجل رئیس‌جمهور را در جهت حفظ منافع ملی می‌طلبد.

حبیب آقاجری نماینده مردم بندر ماهشهر به وزیر آموزش و پرورش در مورد نفوذ طرفداران فتنه در آموزش و پرورش خوزستان و افت کیفیت تحصیلی در این استان تذکر داد.
*تحقیق و تفحص از سازمان بورس اعلام وصول شود

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در تذکری شفاهی خود با استناد به ماده 214 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: بر اساس این ماده هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند، تقاضای خود را به صورت کتبی تقدیم مجلس کرده و هیأت رئیسه ظرف 48 ساعت آن را به کمیسیون‌های تخصصی ذی‌ربط جهت رسیدگی ارجاع می‌کند. کمیسیون نیز موظف است حداقل ظرف دو هفته از تاریخ وصول، اطلاعاتی را که در این زمینه کسب کرده در اختیار متقاضی قرار دهد.

وی افزود: بیش از یک هفته است که 10 نفر از نمایندگان درخواست تحقیق و تفحص از سازمان بورس را به هیأت رئیسه تقدیم کرده‌اند، اواخر سال گذشته سؤال از وزیر اقتصاد مطرح شد که نمایندگان نیز از پاسخ وزیر قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.

وی یادآور شد: بار دیگر سوالی دیگر طرح شد و در کمیسیون نیز مطرح شد که در نوبت رسیدگی قرار دارد، البته وزیر نیز بعد از 4 الی 5 بار وعده‌هایی داده است که تاکنون اقدامی جهت رفع دغدغه نمایندگان صورت نگرفته است.

رسایی ادامه داد: قطعاً شما از وضعیت بورس خبر دارید، آیا تاکنون منزل خود را براساس وعده‌ای که مسئولان داده‌اند، به فروش برسانید یا پول جهیزیه دختر خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنید، تنها به اعتماد وعده مسئولان؟

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مردم نیز حاکمیت را یک دسته می‌بینند و می‌گویند مسئولان گفته‌اند که در بورس سرمایه‌گذاری کنید، اما با این سرمایه‌گذاری به مشکلاتی برخورد کرده‌ا یم. هر روز مال مردم نصف می‌شود، حال درخواست تحقیق و تفحصی که باید 48 ساعته به کمیسیون ارجاع شود، چرا تاکنون معطل مانده است؟!

وی ادامه داد: شما اعلام کرده‌اید با توجه به اینکه به پایان دوره نمایندگی نزدیک می‌شویم هیچ تحقیق و تفحصی در دستور قرار نگیرد، حال این چه توجیهی است؟ اگر این تحقیق و تفحص به کمیسیون ارجاع شد، سازمان بورس پاسخ‌هایی به کمیسیون ارائه می‌کرد که منجر به قانع شدن نمایندگان می‌شد.

رسایی تصریح کرد: اکنون 5 ماه به پایان عمر مجلس نهم باقیمانده و هیأت رئیسه نیز سوگند یاد کرده که به آیین‌نامه عمل کند. حال بگویید بر اساس کدام بند این آیین‌نامه، تحقیق و تفحص از سازمان بورس به کمیسیون ارجاع داده نشده است؟

رسایی افزود:‌ مجلس موظف است به وظایف خود عمل کرده و نتایج پیگیری‌های خود را به مردم اعلام کند. در همین مجلس آقای نعمت‌زاده 19 شرکت خصوصی مربوط به پتروشیمی‌ها ا داشتند، این در حالی است که وی عضو شورای عالی بورس نیز است و در طول این مدت به تمام اطلاعات نیز دسترسی داشته است که یکی از موارد تحقیف و تفحص ما همین موضوع است.

در ادامه این جلسه سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر رسایی توضیح داد: ما در موضوع تحقیق و تفحص با یک تاریخچه روبرو هستیم و واقعیتی است که در ادوار مختلف مجلس انجام شده است و تجربه تحقیق و تفحص در کارنامه مجلس تقریباً 6 ماه طول می‌کشد که این در مواردی است که گاهی شاهد تمدید این تحقیق و تفحص‌ها هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به فاصله زمانی باقی مانده در مجلس،‌ عملا این تحقیف و تفحص به نتیجه نمی‌رسد. من نظر شما را قبول دارم؛‌ ظاهر آیین‌نامه آن چیزی است که شما اشاره کردید، اما بالاخره هیات رئیسه مجلس با الهامی از آیین‌نامه باید کمی تدبیر کند.

ابوترابی‌فرد اضافه کرد: هزینه‌هایی که این تحقیق و تفحص بر مجلس و مردم تحمیل می‌کند، مشکلاتی را به وجود می‌آورد،‌ همچنین خروجی آن با زمان مجلس یکسان نیست. حال من گزارش کاملتر را دریافت و خدمت شما ارائه می‌دهم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بحث بورس بسیار اهمیت دارد و مجلس نیز همواره نسبت به آن دغدغه داشته است. در تصمیمات ما نگاه جدی همکاران به بازار بورس مورد توجه قرار گرفته است. بازار بورس از مسائل مهم و کلیدی مجلس است و دغدغه شما را ارج می‌نهم، امید است در برنامه ششم و بودجه تصمیماتی اتخاذ شود که بتوانیم برخی از این گره‌ها را باز کنیم.
*توکلی: تأخیر در بررسی لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی به ضرر مجلس است

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده 144 آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: طبق ماده 144 آئین‌نامه داخلی مجلس هیأت رئیسه مجلس می‌بایست هر لایحه‌ای که اعلام وصول شد را بلافاصله به کمیسیون مربوطه ارجاع دهد.

وی در ادامه با انتقاد از تأخیر در رسیدگی به لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی، افزود: لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی 15 روز است که یک فوریت آن رأی آورده اما هنوز به کمیسیون ارجاع نشده است و این تأخیر آفت دارد و این به ضرر مجلس است، لذا خواهش می‌کنم که این کار زودتر انجام شود تا آیین‌نامه نیز رعایت شود.

احمد توکلی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به نحوه سؤال نمایندگان از وزرا در مجلس اشاره و تصریح کرد: وقتی نماینده‌ای از هر کدام از وزرا سؤال می‌کند، هیچ حقی در اینکه رأی‌گیری شود یا نشود در آیین‌نامه داخلی برای نماینده سؤال‌کننده در نطر گرفته نشده است و نماینده سؤال‌کننده فقط باید بگوید که قانع شدم یا قانع نشدم، به محض اینکه بگوید قانع نشدم این وظیفه مجلس می‌شود که اظهارنظر کند.

وی تأکید کرد: مشروط کردن قانع شدن نماینده سؤال‌کننده اصلاً در آیین‌نامه جایگاهی ندارد و خواهش می‌کنم وقتی که سؤال مطرح می‌شود شما به عنوان رئیس جلسه بفرمایید که قانع شدند یا نشدند و دیگر شرط گذاشتن جایی ندارد.

در ادامه سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که اداره صحن علنی را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر توکلی توضیح داد: درباره تذکر اول باید بگویم با توجه به اهمیت موضوع، اداره قوانین مجلس پیشنهاد داد که کمیسیون مشترک تشکیل شود و هم کمیسیون شوراها و هم کمیسیون قضایی و هم کمیسیون امنیت ملی در این کمیسیون مشترک حضور داشته باشند، لذا برای تشکیل کمیسیون مشترک نامه‌ای ارجاع شده که کمیسیون‌های تخصصی نمایندگانشان را برای این کمیسیون انتخاب کنند تا کار این کمیسیون آغاز شود.

وی افزود: البته نظر اداره قوانین در این باره درست بود و بنده با کمیسیون‌های شوراها و قضایی هم مشورت و صحبت کردم و آنها هم این روند را پذیرفتند.

نایب رئیس اول مجلس ادامه داد: ما گفتیم همه اعضایشان باشد چون عدد کمیسیون مشترک نباید از 23 نماینده کمتر باشد.

ابوترابی‌فرد همچنین در پاسخ به تذکر دوم توکلی پیرامون نحوه سؤال نمایندگان از وزرای دولت، تصریح کرد: در مورد این تذکر باید بگویم آیین‌نامه منعی ندارد از اینکه نهایتاً نماینده سؤال‌کننده بگوید چند موضوع مد نظرم بوده است، به طور روشن وزیر و نماینده سؤال‌کننده مطالبی داشتند که گفتند و ایرادی نداشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌آقای عبدی در جریان سؤالش از وزیر تعاون رسماً گفت که قانع شده است، کلیت فرمایشات شما صحیح و در همین چارچوب هم عمل شده است.
*سازمان حفاظت از محیط زیست بلای جان مردم شمال کشور شده است/ ابتکار به وضعیت هوای تهران رسیدگی کند

همچنین قاسم احمدی‌لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در تذکری شفاهی اظهار داشتک در منطقه شمال کشور خصوصاً غرب استان مازندران غالب پروژه‌ها به خاطر موانع ایجاد شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست خوابیده است، وضعیت اقتصادی مردم متأسفانه اصلاً خوب نیست و محیط زیست هم اضافه بر این شرایط ورود کرده و بیشتر به مردم فشار می‌آورد.

وی افزود: در منطقه‌ای از شمال که معادن شن و ماسه بود و 32 سال است آنجا فعالیت می‌کنند، امروز به خاطر موانع ایجاد شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست هم سرمایه‌گذار را گرفتار کردند و هم فشار از نظر هزینه‌ها و بار مالی به مردم اضافه شده است.

احمدی‌لاشکی در ادامه خطاب به ابتکار گفت: به چه قیمتی می‌خواهید از محیط زیست حراست کنید؟ اگر به دنبال حراست از محیط زیست هستید به وضعیت هوای تهران رسیدگی کنید، به وضعیت نامناسب آلودگی دریاها رسیدگی و آنها را کنترل کنید، معادن شن و ماسه‌ای که هیچگونه آسیبی هم به محیط زیست نزده را غیرفعال کردند.

نماینده نوشهر و چالوس در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: از محل مالیات بر ارزش افزوده قرار بود جرائمی که باعث حل مشکلات زیست محیطی می‌شود، پرداخت شود نه اینکه اینگونه کار را متوقف کنیم، محیط زیست تبدیل به «محیط نیست» شده و بلای جان مردم شمال کشور شده است و گرفتاری‌هایی را ایجاد کرده که باید مسئولان به آن رسیدگی کنند.
*پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ جلسه بعدی فردا

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

ابوترابی‌فرد پیش از پایان گفت که جلسه بعدی مجلس رأس ساعت 8 صبح فردا (سه‌شبه) با دستور کار اعلام شده تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه سؤال ملی ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار داده و در نهایت عبدی از پاسخ‌های وزیر کار قانع شد.

منبع: فارس