۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵
تازه‌ترین خوش‌خدمتی پادوهای داخلی دشمن

دفاع شرم‌آور مدعیان اصلاحات از اقدام آمریکا

مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا در رابطه با محدودیت تردد به کشورهای خاص که شامل ایران نیز می‌شود به اذعان و اعتراف مقامات وزارت امور خارجه ناقض برجام بوده و نشان‌دهنده عدم صداقت آمریکا است، با این وجود و با امضای باراک اوباما زیر مصوبه ضد ایرانی مجلس نمایندگان این کشور نامه تشریفاتی و از سر فریب جان کری به وزیر خارجه کشورمان از سوی رسانه‌های زنجیره‌ای به عنوان تعهدی محکم از سوی آمریکا تلقی شده است!
کد خبر : ۲۷۵۸۳۸
صراط: مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا در رابطه با محدودیت تردد به کشورهای خاص که شامل ایران نیز می‌شود به اذعان و اعتراف مقامات وزارت امور خارجه ناقض برجام بوده و نشان‌دهنده عدم صداقت آمریکا است، با این وجود و با امضای باراک اوباما زیر مصوبه ضد ایرانی مجلس نمایندگان این کشور نامه تشریفاتی و از سر فریب جان کری به وزیر خارجه کشورمان از سوی رسانه‌های زنجیره‌ای به عنوان تعهدی محکم از سوی آمریکا تلقی شده است!

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه تنها ساعتی پس از تصویب لایحه بودجه سال 2016 در سنای آمریکا، این مصوبه را امضا کرد.

در بین انبوه بندها و تبصره‌های این لایحه 2009 صفحه‌ای، دست کم یک بند برای ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بندی که آشکارا ناقض توافقی است که تیر ماه امسال در وین بین ایران و 1+5 به دست آمد.

در بند 203 از لایحه بودجه آمریکا تحت عنوان «محدودیت تردد سفرکنندگان به کشورهایی خاص»، چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان به عنوان کشورهایی معرفی شده‌اند که اتباع کشورهایی که با آمریکا تفاهمنامه لغو روادید امضا کرده‌اند، در صورت حضور در آن‌ها، برای سفر به آمریکا روادید دریافت کنند.

گفتنی است پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا طرح محدودیت تردد به کشورهای خاص را با 407 رأی مثبت در برابر تنها 19 رأی منفی به تصویب رساند.

بر اساس این قانون، شهروندان 38 کشور جهان که برای تجارت یا گردشگری می‌توانستند مدت 90 روز را بدون داشتن روادید در آمریکا سر کنند، حال اگر طی 5 سال گذشته به این چهار کشور سفر کرده باشند، باید برای سفر به آمریکا در صف دریافت روادید قرار بگیرند.

مصوبه ضد ایرانی مورد اتفاق همه آمریکایی‌ها

روزنامه شرق در گزارشی با اشاره به مصوبه کنگره آمریکا و امضای آن توسط اوباما با بزک کردن این مصوبه ضد ایرانی آورده است: این محدودیت‌ها در قالب طرح بودجه به تصویب رسید. دلیل این امر این بوده است که براساس قوانین آمریکا، رئیس‌جمهوری حق وتو «لاین-آیتم» ندارد. این حق وتو نوع خاصی از وتو است که بر آن اساس رئیس دستگاه اجرایی این حق را پیدا می‌کند که با مفاد خاصی از یک طرح که به تصویب مجلس قانون‌گذاری رسیده باشد مخالفت کند بدون آنکه با همه مفاد آن طرح مخالف باشد.

گزارشگر شرق در ادامه اعتراف می‌کند که «اوباما پیش از آنکه این طرح در مجلس نمایندگان به تصویب برسد، در سخنرانی کاخ سفید گفت: «ما باید نظارت گسترده‌تری را درباره افرادی که بدون روادید وارد آمریکا می‌شوند اعمال کنیم تا بتوانیم متوجه شویم که آیا قبلا به مناطق جنگی سفر کرده‌اند یا خیر و ما با اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره کار می‌کنیم تا دقیقا چنین کاری کنیم». وزارت امور خارجه آمریکا نیز فردای روز تصویب این طرح در مجلس نمایندگان، از این طرح حمایت کرده بود. این یکی از معدود مصادیقی است که دولت دموکرات اوباما و اکثریت جمهوری‌خواه کنگره با هم هم‌نظر هستند.»

بر اساس این اعتراف و اذعان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات و همچنین دولت اوباما بر سر مصوبه غیرایرانی اتفاق نظر دارند  و حال چگونه شرق‌نشینان به دنبال نشان دادن عدم توان اوباما برای وتوی این مصوبه هستند جای سوال دارد.

مصوبه ضد ایرانی نشان‌دهنده اقتدار ایران!

روزنامه آرمان نیز بدون اشاره به اینکه نامه تشریفاتی وزیر خارجه آمریکا چه تاثیری می‌تواند در مقابل مصوبه قانونی و الزام‌آور امضاشده توسط اوباما داشته باشد از عقب‌نشینی آمریکا در برابر ایران خبر داد!

در گزارش روزنامه آرمان در این زمینه آمده است: تصور مي‌شد آمريكا پس از امضاي برجام تا حدي از سياست خصمانه خود عليه ايران دست بردارد و به آنچه عمل كند كه در پشت تريبون بيان مي‌كرد يعني پايان خصومت عليه ايران! ديروز اما اوباما آنچه را امضا كرد كه تصور مي‌شد امضا نخواهد كرد و از طريق اين اقدام گامي در اثبات اظهاراتش به نمايش بگذارد كه امضا كرد و نشان داد به وعده‌هايش پايبندي نخواهد داشت اما مهر اوباما در پاي مصوبه كنگره خشك نشده بود كه جان كري به نوعي با ارسال نامه‌اي درصدد برآمد تا نشان دهد اين نامه خللي در وعده‌ها ايجاد نمي‌كند و بار ديگر اقتدار ايران به نمايش در آمد.

محدودیت‌های جدید برای ایران طبیعی است‌!

روزنامه آرمان در  یادداشتی  با بزک کردن مصوبه ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا نوشته است «بعد از مذاكرات فشرده ايران و 1+5 و تصويب توافق وين در شوراي امنيت و بسته شدن مسئله «پي‌ام‌دي» اين اميد وجود دارد كه تحريم‌هاي بين‌المللي از چند هفته آينده برداشته شود. مجلس نمايندگان ايالات متحده مصوبه‌اي را براي اعمال محدوديت سفر ايرانيان به آمريكا به تصويب رساند كه كنگره این کشور نيز دیروز با راي قاطع بر اين مصوبه مهر تاييد زد. باید گفت اين مصوبه مسافرت ايراني‌ها را به آمريكا محدود نمي‌كند؛ بلكه ايراني‌تباراني كه در اروپا زندگي مي‌كنند و داراي تابعيت دوگانه هستند و تاكنون نيازي به ويزاي ايالات متحده براي ورود به اين كشور نداشتند حال براي ورود به آمريكا بايد ويزا اخذ كنند.»

این جملات به عیان نشان می‌دهد که نویسنده روزنامه آرمان از مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا یا اطلاعی ندارد یا خود را به آن راه زده است چرا که ایرانی‌ها پیش از این نیز برای مسافرت به آمریکا دارای محدودیت بوده‌اند و این مصوبه جدید محدودیتی جدید برای ایرانی‌ها برای سفر به آمریکا ایجاد نمی‌کند بلکه اتباع 38 کشور عمدتا اروپایی که پیش از این برای سفر به آمریکا نیازمند  اخذ ویزا نبودند پس از این در صورت سفر به ایران در 5 سال گذشته بایستی برای سفر مجدد به آمریکا ویزای جدید بگیرند و با این وجود چه کسی می‌تواند و جرات می‌کند که برای روابط تجاری پای به ایران بگذارد و نگران محدودیت‌های قانونی و غیرقانونی نشود.

روزنامه آرمان در ادامه این مقاله با طبیعی خواندن مصوبه ضد ایرانی نوشته است: دولت ايران تمايلي ندارد با آمريكا رابطه برقرار كند و چنين اقداماتي براي دو كشوري كه نيازي نمي‌بينند با يكديگر روابط ديپلماتيك برقرار كنند، كاملا طبيعي است.

تلاش صهیونیست‌ها خنثی شد!

روزنامه دولتی ایران نیز در نوشتاری به قلم محمدحسن دریایی معاون مدیرکل امور سیاسی وزارت خارجه از این مصوبه ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان یک حماسه برای دولت یازدهم اسم برده و نوشته است: طراحی رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم بسیار دقیق و ضد ایرانی بود، آنها همه مفرها برای مقابله با این قانون را بستند و بعد از گذراندن قانون در کنگره و سنا با مربوط کردن آن با قانون بودجه، آن را به صورت بخشی از قانون بودجه ارائه کردند و در قالب قانون بودجه پیش رئیس جمهوری فرستادند تا هیچ شانسی برای لغو آن از سوی رئیس جمهوری هم نباشد. موضوعی که از ماه‌ها قبل توسط صاحبنظران سیاست داخلی آمریکا پیش‌بینی می‌شد، این بود که سنا احتمالاً یکی از جنبه‌های مهم مرتبط با برجام را به قانون بودجه مربوط می‌سازد و در نهایت صدور این قانون و ارتباط آن با قانون بودجه هم شاهدی دیگر بر ارتباط پیچیده این موضوع و برجام است.

نویسنده ادامه داده است: اما کشورمان مجدداً همه تلاش دیپلماتیک خود را به کار بست و در پی قریب به 10 روز مذاکره سخت و فشرده وزیر امور خارجه و تیم هسته‌ای با طرف‌های آمریکایی و اروپایی در نیویورک، وین، بروکسل و تهران، درخصوص قانون جدید ویزا در کنگره آمریکا نهایتاً توانست تلاش‌های رژیم صهیونیستی را به روش دیگری که غیرقابل باور برای این رژیم بود، خنثی نماید.

وی در ادامه بدون هیچ اشاره‌ای به اینکه مبنای الزام‌آور بودن نامه کری در مقابل مصوبه قانونی مجلس نمایندگان آمریکا که به تصویب اوباما نیز رسیده است چیست نوشت: نتیجه این تلاش‌ها به آنجا رسید که امروز جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با ارسال نامه رسمی خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، به صراحت اطمینان داد که دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نخواهد داد که این قانون هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.

نقض برجام نیست!

روزنامه قانون از دیگر نشریات زنجیره‌ای متعلق به اصلاح‌طلبان پای را از این نیز فراتر گذاشت و در تیتر یک صفحه اول خود به نقل از جان کری مصوبه جدید را ناقض برجام ندانست‌!

این در حالی است که اکثر مسئولین وزارت امور خارجه از جمله ظریف و عراقچی این مصوبه را ناقض برجام دانسته و پیش از این تهدید کرده بودند که در صورت اجرای این مصوبه شکایت خواهند کرد.

این روزنامه در گزارش تیتر یک خود متن کامل نامه جان کری به وزیر خارجه کشورمان را پوشش داده و در ادامه از پیروی اروپا از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران گلایه کرده است.

تعهد تشریفاتی در برابر قانون الزام‌آور

روزنامه مردم‌سالاری نیز در تیتر یک خود از نامه کری با عنوان «تعهد آمریکا به ایران درباره اجرای برجام» یاد کرد و نوشت: جان کري در نامه‌اي به ظريف اطمينان داد که تغييرات جديد براي کسب رواديد به هيچ وجه مانع اجراي تعهدات برجام نمي‌شود.

این روزنامه نیز متن کامل نامه کری را بدون اینکه توضیحی دهد این نامه تشریفاتی چه تاثیری می‌تواند در مقابله با مصوبه‌ای که اینک قانون الزام‌آوری شده است داشته باشد پوشش داد.

حق به کیسه برگشت!

روزنامه بهار ولی خنده‌دار‌تر از دیگر نشریات زنجیره‌ای به موضوع پرداخت. این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر صفحه نخست خود مدعی شد حق ضایع شده ایران به کیسه بازگشته و نوشت: دولت یازدهم ثابت کرد ایران با هیچ کشوری وارد جنگ نمی‌شود؛ مذاکره می‌کند و اگر حقی  ضایع شده باشد پای میز مذاکره و از کانال‌های دیپلماتیک آن را پیگیری می‌کند.

این روزنامه ادامه داد: درباره طرح محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران نیز همین اتفاق افتاد؛ از روز مطرح ‌شدن این لایحه در مجلس نمایندگان تا گذرش از مجلس سنا و رسیدنش به میز ریاست‌جمهوری آمریکا و تبدیل ‌شدنش به قانون، ایران در حال رایزنی برای متوقف ‌کردن آن بود و زمانی‌که این طرح به‌عنوان بخشی از لایحه بودجه به امضای باراک اوباما رسید، ایران از مجاری دیپلماتیک خواهان پاسخگویی طرف مقابل شد.

در این گزارش همچنین آمده است: دستگاه دیپلماسی ایران برای پیگیری این طرح در سکوت خبری به کار خود ادامه داد و نتیجه‌اش روز گذشته نامه‌ای بود که جان کری خطاب به محمدجواد ظریف نوشت تا به او اطمینان دهد دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیارش، اجازه نخواهد داد این قانون برای منافع اقتصادی ایران ایجاد هیچ مانعی کند.

گزارش‌نویس روزنامه بهار با زبان بی‌زبانی اعتراف کرده است که از روز نخست طرح محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران در آمریکا دولت ایران تلاش‌هایی داشته که این تلاش‌ها ناکام مانده و در نهایت این محدودیت‌ها به قانون تبدیل شده است ولی برای ناراحت نشدن مقامات ایرانی از سوی وزیر خارجه آمریکا نامه‌ای به همتای ایرانی ارسال شده است، نامه‌ای که امروز همه هر چند که بر زبان نیاورند بر تشریفاتی بودن آن اذعان دارند. در این میان تنها روزنامه اعتماد بود که برخلاف سایر رسانه‌های همسو تیتر «تناقض آمریکایی» را برای این اقدام ضد ایرانی انتخاب کرد.

تلاش روزنامه‌های زنجیره‌ای برای بزک کردن و فراتر از آن طبیعی نشان دادن مصوبه ضد ایرانی کنگره نشان از آن دارد که این نشریات رسالتی جز حرکت در مدار تعریف شده از سوی غرب و به خصوص آمریکا و طبیعی نشان دادن آن ندارند. این نشریات در حالی بر روی یک نامه تشریفاتی متمرکز شده و از آن به عنوان پیروزی دیپلماسی در برابر صهیونیست‌ها یاد می‌کنند که مصوبه کنگره آمریکا که اینک با امضای اوباما به قانون الزام‌آوری بدل شده همانند آن نامه دیگر تشریفاتی نبوده و الزام‌آور است.

نکته دیگر آن که نامه تشریفاتی جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز اگر اعتباری داشته باشد تا پایان دولت اوباما خواهد بود و رئیس جمهور و وزیر خارجه بعدی مسلما الزامی به پایبندی به نامه تشریفاتی گذشتگان نخواهند داشت!
منبع: کیهان