۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲

واکنش علما به اعدام شیخ نمر

در پی اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر توسط دولت آل سعود مراجع عظام تقلید با صدور پیام‌های جداگانه این اقدام را محکوم کردند و حوزه‌های علمیه فردا در اعتراض به این جنایت تعطیل است.
کد خبر : ۲۷۸۲۱۳

صراط:  در پی اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر توسط دولت آل سعود مراجع عظام تقلید با صدور پیام‌های جداگانه این اقدام را محکوم کردند و حوزه‌های علمیه فردا در اعتراض به این جنایت تعطیل است.

در پی اعلام حکم اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر روحانی مبارز عربستانی، موجی از خشم و انزجار جهان اسلام را فراگرفته است و حوزه‌های علمیه در اعتراض به این جنایت آل سعود سراسر خشم و انزجار است.

مراجع عظام تقلید با تعطیل کردن کلاس‌های درس خود و صدور پیام‌های جداگانه این جنایت را محکوم کرده و به آل سعود هشدار دادند به زودی خون به ناحق ریخته شده این روحانی مبارز گریبان آنها را خواهد گرفت.

آل سعود آثار کار نابخردانه خود را می‌بیند

آیت‌الله مکارم شیرازی با صدور پیامی در محکومیت اعدام آیت‌الله النمر بیان کرد: خبر وحشتناک اعدام آیت‌الله شیخ نمر و گروهی از بیگناهان، جهان اسلام را در بُهت و تعجب فرو برد، به خصوص اینکه این جنایت با عنوان خوارج و تکفیر صورت گرفت؛ اگر کسانى تاکنون تردید داشتند که کانون فتنه و تکفیر در جهان، آل سعود هستند با این نمونه آشکار جاى تردیدى باقى نماند.

در این پیام افزوده شده است:‌ ما به شدت این جنایت هولناک را محکوم مى‌کنیم و به یقین انتقام آن گرفته خواهد شد و مى‌دانیم این جنایت انتقام شکست‌هایى است که آل سعود در عراق و سوریه و یمن دامنگیرشان شده است، ولى باید در انتظار شکست‌هاى مهم‌ترى در این سه منطقه باشند.

در ادامه این پیام تصریح شده است: به یقین این جنایت، بدون اطلاع آمریکا نبوده است، آنها در مسائل کم اهمیت‌ترى با نظر آنها اقدام مى‌کنند و مى‌دانیم در راستاى ایجاد جنگ طائفه‌اى میان سنى و شیعه است، اما هم سعودى‌ها و هم آمریکا کور خوانده‌اند، ما با برادران اهل سنت اختلافى نداریم، اختلاف ما با تکفیرى‌هاست که همه مسلمین در برابر آنها اتفاق نظر دارند.

در ادامه این پیام تصریح شده است: آل سعود بدانند این جنایت فراموش‌نشدنى است و آثار این کار نابخردانه را در آینده خواهند دید. نه تنها شیعیان جهان و اهل سنت این جنایت را شدیدآ محکوم مى‌کنند، بلکه تمام آزادگان دنیا نیز آن را محکوم خواهند کرد.

در این پیام آمده است: آنها چه گناهى داشتند، قیام مسلحانه کردند؟! کسى را کشته بودند؟! تنها گناهشان این بود که مى‌گفتند اقلیت شیعه در عربستان سعودى از حقوق حقه خویش باید برخوردار شوند و براى انجام مراسم مذهبى آزاد باشند. آیا این گناه است و در خور آن جنایت سنگین.

شهادت شیخ نمر پلیدی باطن حکام آل سعود را آشکارتر کرد

آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز با صدور پیامی به مناسبت شهادت شیخ نمر اعلام کرد: با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم که رژیم سفاک و خون‌آشام سعودی، بار دیگر طینت جنایتکارانه خود را نشان داد و یکی از بندگان بی‌گناه، مظلوم و آزاده را با تعداد دیگری از ستمدیدگان به شهادت رساند. رژیمی که با نوشیدن خون پاک مظلومان و آزادگان خود را سیراب کرده و راه و رسم جنایتکاران بزرگ تاریخ را دنبال می‌کند.

در ادامه این پیام آمده است: شهادت عالم آزاده، روحانی عالی مقام، شهید بزرگوار شیخ نمر رضوان‌الله تعالی علیه روی سیاه این رژیم را سیاه‌تر و خبث و پلیدی باطن آنها را آشکارتر کرد.

در این پیام تصریح شده است: حکام آل سعود که ان‌شاء‌‌الله تعالی سقوط آنان نزدیک است بدانند که خون به ناحق ریخته‌ این روحانی شهید، خواب راحت را از آنان سلب، جهان اسلام را بیدار و راه سقوط را برای این رژیم هموار خواهد کرد. مسلماً این جنایت ددمنشانه را آزادگان دنیا و مجامع آزاد بین‌المللی محکوم خواهند کرد و فریاد مظلومیت این شهید بزرگوار به گوش جهانیان خواهد رسید.

در این پیام آمده است: اینجانب به جهان اسلام و مردم غیور و مسلمان عربستان که از ستم و جنایات رژیم سفاک خود خسته شده‌اند و به خانواده بزرگ و داغدار این شهید بزرگوار تبریک و تسلیت گفته، ترفیع درجات این شهید سعید و سایر شهیدان را از خداوند متعال مسئلت دارم.

اعدام شیخ النمر دهن‌کجی به جهان اسلام است

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی نیز ظهر امروز اظهار کرد: این خبر بسیار تاسف‌برانگیز است. زیرا شیعیان به این حکم ظالمانه اعتراض کردند و این اعتراض تنها به ایران محدود نشد بلکه کشورهایی مانند عراق و لبنان نیز به حکم اعدام شیخ نمر اعتراض کردند ولی با وجود تمام اعتراض‌ها حکومت عربستان نسبت به اعدام این عالم شیعی اقدام کرد.

وی با اشاره به مذهبی که عربستان پیرو آن است، بیان کرد: مذهبی که عربستان از آن پیروی می‌کند، یک مذهب خرافی است که تنها می‌خواهد اسلام را در جهان بدنام کند.

این مرجع تقلید بیان کرد: عربستان در حالی خود را پیرو دین اسلام به جهان معرفی می‌کند که بستر پرورش داعش و تشکیل گروهک‌های تکفیری و بوکوحرام را فراهم کرده و همچنین نوکری گوش به فرمان برای رژیم صهیونیستی است.

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه حکومت و مذهب عربستان مایه تاسف و سرافکندگی جهان اسلام است،‌ تصریح کرد: برادران اهل سنت و شیعه باید در برابر کشتن ظالمانه شیخ نمر النمر عکس‌العمل نشان دهند.

وی با بیان اینکه عربستان با اعدام شیخ نمر النمر به تمام شیعیان و اهل سنت که نسبت به این حکم اعتراض داشتند دهن‌کجی کرده است، گفت: ما امروز در روزگاری قرار داریم که چنین جریان‌های ناراحت کننده‌ای جهان اسلام را تهدید می‌کند.

حوزه‌های علمیه سراسر کشور تعطیل شد/ اجتماع در فیضیه

در پی اعدام شیخ نمر، مراجع عظام تقلید با صدور پیام‌های جداگانه‌ای ضمن محکوم کردن این جنایت فجیع با اعلام تعطیلی دروس خود همه علمای جهان اسلام را به چاره‌اندیشی برای ریشه‌کن کردن تکفیر که پایگاه اصلی آن آل سعود است فراخواندند.

بر اساس این گزارش فردا یکشنبه تجمع اعتراض‌آمیز طلاب سراسر کشور در مدارس علمیه برگزار و مدرسه فیضیه نیز بار دیگر کانون نفرت و انزجار از آل سعود خواهد شد.

تجمع اعتراض‌آمیز فردا در مسجد اعظم با حضور مراجع، علما و اساتید حوزه برگزار خواهد شد. در این مراسم آیت‌الله سید احمد خاتمی به ایراد سخن خواهد پرداخت.

تعطیلی حوزه‌های علمیه خواهران در اعتراض به اعدام آیت‌الله النمر

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه خواهران گفت: دروس حوزه‌های علمیه خواهران در اعتراض به اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر روحانی برجسته عربستانی فردا یکشنبه تعطیل است.

حجت‌الاسلام علی مولایی اظهار داشت: طلاب خواهر سراسر کشور فردا در اعتراض به شهادت آیت‌الله النمر در تجمع‌های اعتراض‌آمیز شرکت خواهند کرد.

وی با اشاره به محکومیت این جنایت آل سعود از سوی مراجع معظم تقلید اضافه کرد: آل سعود جنایتکار تاوان این حرکت ظالمانه خود را خواهند داد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه خواهران این اقدام آل سعود را ناشی از اوج استیصال آنان دانست و خاطرنشان کرد: خون شهید نمر و سایر شهیدان قربانی که به دست حکومت ظالم سعودی به شهادت رسیدند، جوانان بیشتری را به دریافتن راه سعادت حقیقی خواهد کشاند و پایه‌های لرزان حکومت خونریز سعودی را فروخواهد نشاند.

اعدام آیت‌الله النمر بیانگر ناکامی دشمنان اسلام و حکام آل سعود است

جامعه مدرسین، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور اطلاعیه‌ای مشترک شهادت آیت‌الله نمر باقر النمر(ره) را محکوم کردند.

در این اطلاعیه آمده است: در نهایت تأسف و تاثر با خبر شدیم که رژیم سرسپرده عربستان با وجود اعتراض‌های فزاینده و گسترده جهان اسلام، حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر و تعدادی از همراهان وی را اجرا کرده است.

در این اطلاعیه تصریح شده است: این حرکت ناجوانمردانه بیش از هرچیز بیانگر ناکامی دشمنان اسلام و حکام خودفروخته آل سعود در مقابله با مبارزات مردم مسلمان کشورهای اسلامی همچون یمن، سوریه، لبنان و عراق بوده و نشان از تزلزل هر چه بیشتر ارکان حکومت نامشروع آنهاست.

در این اطلاعیه آمده است: حوزه علمیه قم، با اعلام محکومیت شدید این حرکت نابخردانه، حسب نظر مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، در اعتراض و اعلام انزجار از اجرای این حکم ننگین، دروس حوزه را روز یکشنبه 1394.10.13 تعطیل اعلام می‌کند. به همین مناسبت تجمع بزرگ حوزویان، ساعت 10:30 صبح در مسجد اعظم قم با سخنرانی حضرت آیت‌الله حاج سیداحمد خاتمی(دامت برکاته) برگزار خواهد شد.

منبع: فارس
برچسب ها: صراط شیخ نمر مراجع